Avatar billede mybbe74 Mester
24. april 2014 - 14:30 Der er 4 kommentarer

Video i skyen

Hej
Jeg vil høre om det er muligt at uploade store HD-sekvenser (filmstrimler) optaget på digitale videokamerare til "skyen", eksempelvis fra ferier?

Min umiddelbare fornemmelse er, at filerne, som godt kan fylde adskillige GB og i løbet af eksempel en ferie optage 200-300 GB ikke  kan bruge skyen som opbevaringssted??

Nogle erfaringer eller viden på området?

Venligst
M
Avatar billede claes57 Ekspert
24. april 2014 - 14:49 #1
Du kunne have en NAS stående hjemme med den plads. Så er det bare at sende data dertil. Fast ipadresse og åben port skal være på plads hjemmefra.
Det vil tage en rum tid at uploade den mængde data - og dyrt i takseret forbrug.
Jeg ville nok bare have en lille 2,5" disk med på ferien. For den sags skyld et par stykker, hvis film skal sendes hjem undervejs på ferien.
Avatar billede mybbe74 Mester
24. april 2014 - 15:00 #2
Hej Claus57
Tak for dit svar. Du har selvfølgelig ret i at det også er et spørgsmål om tilgængelig net (hastisghed mv.)

Lad os antage at der er Wifi hvor der uploades. Vil det være en løsning, når der er en del filer af 2 gb størrelse pr. fil?

Nogen idé om hvor lang tid det vil tage at uploade på en alm. netforbindelse?

M
Avatar billede claes57 Ekspert
24. april 2014 - 15:23 #3
hos mig tager dropbox 250mb ca 15 minutter - så regn bare med et par timer.
Det går hurtigere hvis du har direkte adgang (til hjemmeNAS) via ftp. Måske en enkelt time.
Avatar billede eurositi Ekspert
24. april 2014 - 15:57 #4
Du kan køre en hastighedstest for at se, hvilken uploadhastighed, du har hos din internetudbyder. Bare skriv hasighedstest i Google. Jeg ved at bl.a. TDC's kan måle reel maksimum upload og downloadhastighed på alle forbindelser. På mobilenheder skal du dog installere en app for at få et korrekt resultat.

En anden ting:
Vær lige obs på, at en del "skyer" har en størrelsesbegrænsning på filer, ofte helt ned til 1 gb eller mindre. Denne begrænsning betyder altså, at cloud hosting endnu ikke er ideel til lagring af f.eks. HD video.

Hvis det er vigtigt for dig at kunne tilgå og se videoerne online, bør du overveje at lave "visningsversioner" i reduceret kvalitet. F.eks. kan du nedskalere opløsningen fra 1920x1080 til 960x540 pixels.
Installér evt. programmet Handbrake eller XMedia Recode. Indlæs originalvideoen. Vælg "Constant Quality" på fanen Video og sæt "RF" til f.eks. 20 eller 21. Dette burde give dig en nydelig video uden generende kvalitetstab, som meget lettere kan afspilles direkte fra skyen.

Du kan finde hjælp til disse programmer i min guide "Lav (tabsfri) MKV/MP4 backup...", som er postet her på Eksperten.