Avatar billede mlnorup Nybegynder
24. april 2014 - 21:05 Der er 7 kommentarer

Skodcomputer eller hvad?

Hej alle sammen

Jeg har for en måned siden købt en Acer Aspire V3 - 771G.

Den har seks GB ram installeret hukommelse. Har endnu ikke installeret nogle programmer på den, og jeg bruger den kun til streaming af HBO, Yousee Music og Firefox i øvrigt.

Alligevel har den usædvanligt store problemer med at trække fx musik og almindelig surf på nettet på samme tid. Eller Youtube og lyd over blue tooth-højttalere.

Konstant får jeg pop up-beskeder, der siger, at computeren mangler hukommelse, og at jeg skal lukke programmer for ikke at miste data.

Kan det være rigtigt med en spritny computer?

Styresystem er Windows 8.

Vh Mark
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2014 - 21:12 #1
Hvis du har mange programmer åben kan den jo godt mangle ram. Køb mere ram vil løse det.
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2014 - 21:12 #2
Prøv at tjekke i joblisten og se hvor meget ram den bruger.
Avatar billede egmose Novice
24. april 2014 - 21:12 #3
Nej, der er noget andet galt.

Først og fremmest kan det skyldes såkaldt Bloatware - Altså en masse ekstra programmer som producenten har installeret. Det kan du fjerne med tilføj/fjern programmer i kontrolpanelet, eller Decrapifier.

Deruudover kan det være malware - sørg for din virusscan er fuldt opdateret - og kør så en fuld scan.

Sidst men ikke mindst kan det være en fysisk defekt. En ting er hvad der står på kassen at der er af ram, men hvad finder windows i virkeligheden? Højreklik på denne computer, og vælg egenskaber og se så hvad det står ved ram
Avatar billede egmose Novice
24. april 2014 - 21:17 #4
#1 - 6 Gigabyte burde være mere end tilstrækkeligt til de behov han oplyser.

Derudover er der stadig reklamationsret på maskinen - Derfor er der ingen grund til at ændre på mere end højst nødvendigt.
Avatar billede tiger_dk Mester
25. april 2014 - 08:55 #5
Prøv at hente AdwCleaner her:
http://www.bleepingcomputer.com/download/adwcleaner/dl/125/
(Der går lige 5 sek før du skal trykke på gem)
Start programmet, og når det er startet trykker du på [Scan]
Pc scannes, og ved endt scanning skal du trykke på [Clean].
Og derefter (automatisk) genstart...
Tilbage fra genstart kommer en log, som du gerne må kopiere herind.

Hent og installere og opdatere programmet og  kør derefter en scan med Malwarebytes | Free Anti-Malware http://www.malwarebytes.org/mwb-download/ og lig loggen herind !

Til sidst kør lige også CCleaner - http://www.filehippo.com/download_ccleaner

Når de programmer har kørt en tur, så er din maskine så godt som renset !
Avatar billede mlnorup Nybegynder
27. april 2014 - 11:49 #6
Hej igen

Tak for alle jeres input. Virkelig rart, at I er så ivrige efter at  hjælpe.

Har indtil videre slettet en masse af de programmer, der var præ-installeret på computeren. Det har i første omgang betydet, at jeg ikke længere får beskeder om, at computeren mangler hukommelse. Så det er da altid noget.

Dog hakker den stadig i det, når jeg streamer musik og spiller den via bluetooth-højttalerne.

Næste skridt bliver derfor nok at køre nogle af de adware-programmer, som tiger_dk foreslår. Selvom jeg ikke ved, hvor det skulle komme fra, da jeg ikke har hentet nogle programmer eller lignende. I hvert fald ikke med vilje.

Vh Mark
Avatar billede tiger_dk Mester
27. april 2014 - 20:35 #7
Prøv at køre de programmer alligevel, hvis der er snavs på maskinen så finde de det, og efterfølgende destruere det (slettet det) ! Hvis der er noget !