Avatar billede wind25 Nybegynder
24. april 2014 - 21:30 Der er 7 kommentarer

LED Runtime beregning

Hej Eksperter

Jeg sidder og skal beregne Runtime/brugstid på en LED pære.

Her er de info jeg har at gøre med:

LED pære: 1 stk. 0.2 watt ved 4 lumens
Forward current: 20 mAh
Volt: 8-8,6
Batterier: 2 stk CR2032 3v

Hvordan beregner jeg så denne? Mangler jeg noget?

Har brugt denne side til beregningen:

http://www.kenworster.com/ledcalc/

Men er ikke helt klar over hvad "Converter Efficiency" er.

Det er et meget simpelt setup.

Håber i kan hjælpe
Avatar billede sonalias Seniormester
24. april 2014 - 21:58 #1
Forstår ikke hvad det er du vil beregne, er det energiforbrug?
Avatar billede sonalias Seniormester
24. april 2014 - 22:02 #2
Ahh nu tror jeg at jeg forstår, da du ikke bruger nogen konverter, (da din forsyningsspænding er lavere en diode spændingen) vil din converter efficiency være på 100%, det giver en runtime på 8 timer og 26 min.
Avatar billede sonalias Seniormester
24. april 2014 - 22:03 #3
Du kan dog ikke være sikker på at dioden vil lyse da du er under dens forward voltage karakteristik som er 8V og du kun giver den 6V med 2 3V i serie
Avatar billede wind25 Nybegynder
24. april 2014 - 22:21 #4
Den lyser ganske fint :)

Problemet er at jeg ikke med sikkerhed kan vide hvilken diode der er tale om. Jeg har fået at vide at det er en 0,2 watts LED der lyser 4 lumen.

Kan jeg bruger et estimat der er sikkert i stedet?
Avatar billede sonalias Seniormester
24. april 2014 - 22:29 #5
Et estimat på runtime? Ud fra de oplysninger du har givet vil det give den udregnede runtime HVIS dioden kommer til at lyse. Tror ikke helt jeg forstår hvor du vil hen?
Avatar billede wind25 Nybegynder
25. april 2014 - 10:35 #6
Jamen dioden lyser!

Det her er et garage projekt jeg har gang i, og jeg har indkøbt den her lygte der lyser, men jeg kan ikke få at vide præcis hvilken diode der er tale om, udover det er en 0,2 watts der lyser 4 lumens og de batterier der bruges som energikilde.

Skal finde ud af: Hvornår stopper dioden med at lyse? (Runtime)

Hvornår stopper dioden med at lyse 4 lumens?

Kan det lade sig gøre at regne sig frem til?
Avatar billede wind25 Nybegynder
25. april 2014 - 10:39 #7
Jeg vil tro, at den diode der er brugt vil være en billig en af slagsen. Se nedenstående Ebay link

http://www.ebay.com/itm/100pcs-5mm-White-Red-Blue-Green-Yellow-Round-LED-Light-Bulb-Emitting-Diode-Lamp-/111175794411

Som har flg. spec.

Size: 5mm
Forward voltage: 1.9 - 3.6V DC
Luminous intensity: 500-20000 mcd
Forward Current : 18-20mA
Forward Voltage : 3.0-3.4V (Blue, White, Green) ; 2.0-2.4V (Red, Yellow)

For mig at se, en helt almindelig diode