Avatar billede plmh Nybegynder
25. april 2014 - 09:44 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Spalter uden automatisk sektions-/sideskift -- hvordan?

Hej

Bruger (stadig) Word 2003 og er rendt ind i et besværligt problem:

Når jeg ca. midt på en side skifter fra alm. tekst (én spalte) til to spalter laver Word automatisk et sektionsskift af typen "fortløbende". Jeg forventede, at det som fortløbende netop ikke ville resultere i sideskift, men det gør det. Og det sideskift vil jeg gerne undgå.

Har for afsnittet med spalter forsøgt med at slå "Beskyt mod horeunger", "Hold linjer sammen", "Hold sammen med næste" og "Sideskift før" fra, men det hjælper ikke.

Og under Sideopsætning > Layout står der netop også "fortløbende".

Hvad skal jeg gøre?

(Kan se, at der i 2007 er noget med kolonner jf. denne tråd, hvor samme problem søges og bliver løst, men det gælder vist ikke 2003!? http://www.eksperten.dk/spm/910992).

Mvh Peter
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
25. april 2014 - 10:11 #1
Du kan ikke undgå sektionsskift, når du skifter antallet af spalter. Selve informationen om antal spalter og andre data vedr. sideopsætningen er gemt i selve sektionsskiftet. Sidste afsnitstegn i et dokument indeholder også et sektionsskift, som gælder for sidste sektion (gælder for eneste sektion, hvis der kun er en sektion i alt).

Når teksten starter på en ny side efter du har skiftet antal spalter, er der noget, der får den til det. De ting, du har tjekket, er relevante at tjekke. Har du slået formateringsmærker til (Ctrl+Shift+8 eller det omvendte P i værktøjslinjen)? Så kan du se alle tegn, også dem, der ikke udskrives. Har du måske indsat et manuelt sideskift, f.eks. ved at taste Ctrl+Mellemrum)?

Bemærk, at hvis mange afsnit i træk har indstillingerne "Hold sammen med næste" slået til, vil det virke som en kaskade, hvor det ene vil holde sammen med næste, som vil holde sammen med tredje osv. Det kan godt få mange afsnit til at rykke til næste side.

Hvis du fortsat ikke kan finde årsagen, må du sende dit dokument til mig (LF [at] thedoctools.com). Så skal jeg se, om jeg kan finde årsagen.
Avatar billede plmh Nybegynder
25. april 2014 - 11:02 #2
Nu har jeg fundet årsagen, men ikke løsningen.

Problemet opstår, når jeg i afsnittet med én spalte i toppen af siden indsætter en fodnote. Når jeg sletter fodnoten, rykker spalterne op under dette afsnit, sådan som det skal være.

Og spalterne rykker ned på næste side allerede idet jeg indsætter fodnoten inden jeg overhovedet har skrevet noget i den, så det har ikke med dens størrelse at gøre.

Kan jeg både få fodnote til brødteksten og spalter på samme side?

Se evt. illustration herunder:

Her opstår problemet med blankt område, hvor jeg ønsker spalterne placeret:

*Side 1*
1. Overskrift
Brødtekst MED fodnote
1.1 Underoverskrift
*blankt område*

*Side 2*
Spalter

Her undgår jeg problemet med spalterne, men mangler så min fodnote:

*Side 1*
1. Overskrift
Brødtekst UDEN fodnote
1.1 Underoverskrift
Spalter

*Side 2*
Spalter fortsat

Og jeg ville jo gerne, at jeg både kunne have fodnote tilhørende brødteksten og spalter på samme side:

*Side 1*
1. Overskrift
Brødtekst MED fodnote
1.1 Underoverskrift
Spalter

*Side 2*
Spalter fortsat
Avatar billede plmh Nybegynder
25. april 2014 - 11:11 #3
Lige en tilføjelse: Ovenstående sker uafhængigt af om jeg beholder eller sletter alle fodnoter tilhørende teksten i spalterne, for jeg har både en fodnote i brødteksten øverst og i spalterne.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
25. april 2014 - 11:38 #4
Når du har fodnoter involveret, er resultatet desværre som du det, du oplever: Hvis en fodnote er i en sektion med flere spalter (som i Word fejlagtigt er kaldt kolonner i nogle situationer) i et dokument, der ellers har en spalte, vil Word skubbe den flerspaltede sektion til en ny side, selv om du har fortløbende sektionsskift både før og efter sektionen.

I denne engelske artikel er der beskrevet en metode til at omgå problemet:
http://word.mvps.org/FAQs/Formatting/FtnoteSpanColumns.htm

Som det også står direkte i artiklen, er metoden ikke fiks, men det er den mulighed, du har.
Avatar billede plmh Nybegynder
25. april 2014 - 13:31 #5
Tusind tak for det!
Ja, nogen skøn løsning er det ikke, men enten vælger jeg den, eller også ser jeg, om jeg kan strukturere opgaven om, så jeg undgår problemet ad den vej.

Poster du et svar, får du point.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
25. april 2014 - 13:55 #6
Velbekomme.