Avatar billede bouledoxz Nybegynder
25. april 2014 - 21:53 Der er 4 kommentarer

Hvilke programmer kan jeg bruge til at åbne/redigere en EPS-fil

Hej!

Jeg står i den situation, hvor jeg har en fil i EPS-format som jeg gerne vil kunne åbne og redigere. Jeg ved at man kan bruge illustrator, men dette lægger jeg ikke inde med. Findes der gratis programmer eller meget billige programmer, hvor man kan redigere EPS-filer?
Avatar billede richardjensen Seniormester
25. april 2014 - 22:01 #1
Prøv Notepad++  .
Avatar billede eurositi Ekspert
25. april 2014 - 23:43 #2
Installér grafikvisningsprogrammet IrfanView og Ghostscript plugin'et, så kan du se filen. Vil du lave mere avanceret redigering af vektorgrafik, skal du installere enten gratisprogrammet GIMP eller betalingsprogrammer som Photoshop Elements.

Encapsulated PostScript (EPS) er et meget anvendt format til grafik (logoer og lignende), som skal kunne anvendes til tryk. I lighed med f.eks. vektorgrafikformatet SVG er der tale om et skalérbart billedformat, som ikke taber kvalitet ifm. forstørrelse.

Man bør derfor aldrig konvertere en EPS eller en SVG-fil til nogle af de velkendte raster/bitmap billedformater som f.eks. TIF, JPG, PNG osv. til andet end midlertidigt visningsbrug.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
26. april 2014 - 07:01 #3
Hvis du vil bevare eps filen som vektorgafik efter redigering, er du nødt til at bruge Adobe Illustrator eller CorelDraw.
Hvis det kun drejer sig om en enkelt fil, der skal redigeres, kan du hente en gratis prøveversion af Illustrator. Mon ikke den er gratis i en måneds tid.

https://creative.adobe.com/da/products/illustrator
Avatar billede milter Ekspert
04. maj 2014 - 11:02 #4
Eller måske gratisprogrammet Scribus?

http://documentation.scribus.net/index.php/Importing_Vectors