Avatar billede fleinert Nybegynder
28. april 2014 - 18:06 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kontakt til ekstern disk

Hej alle. Nogen som kan kloge sig på følgende:
En Thinkpad T61 med Win 7 Prof, har en Iomega eGo 500GB ekstern disk som Windows ikke gider snakke ordentligt med. Jeg kan ikke komme til filerne.
* når jeg plugger usb stikkene i ser eksplorer og navngiver eksplorer disken men giver en dialogboks med "adgang nægtet"
* I Diskhåndtering under Computeradministration ses disken som: Iomega_HDD (H:) 465 GB NTFS, I orden (Primær partition)
* Jeg har med succes kørt en fixdsk via kommandoprompten, den fandt lidt fejl og rettede dem ( fik ikke noteret mig hvilke)
* Jeg har ændret drev bogstav og været tildelt "fuld kontrol" selvom det er der overalt på min maskine.
* Mini partition Tool (trial edition) kan se samtilige filer med tilhørende filtyper i diverse mapper, men værktøjet tillader ikke at pille ved tingene - naturligvis.
* Jeg udleder at filerne er intakte, men der er en eller anden form for FAT fil som er smadret os som Windows vil kigge på.

Er der Windows værktøjer som jeg kan benytte til at skabe den rigtige kontakt til disken? eller hvordan gør jeg lige. Takker på forhånd for brugbart input. Per ;-)
29. april 2014 - 04:24 #1
Var det "chkdsk /r /f"? Du kan se hvile argumenter du kan fodre chkdsk med ved at skrive "chkdsk /?"
Avatar billede fleinert Nybegynder
29. april 2014 - 16:18 #2
Det var chkdsk /f og forløbet der var som jeg oplevede det helt efter bogen at disken blev løbet igennem og der fandtes 3-5 fejl som blev fixet og dermed slut. Det gav bare ikke hverken mere eller mindre adgang til disken.

Hilsen Per
29. april 2014 - 16:22 #3
Så prøv med /r.
Avatar billede fleinert Nybegynder
30. april 2014 - 05:36 #4
ok, det er prøvet, kørte hele natten og Windows lavede rettelser i "filtabellen" tror jeg der stod (det var lidt tidligt) men fakta er at det ikke ændrede noget. Siger stadig "adgang nægtet" når jeg går ind via stifinder.
godmorgen / Per
30. april 2014 - 05:48 #5
Hmm, du skal enten ud i nogle recovery værktøjer (noget lig GetDataBack eller prøve med nogle linux værktøjer - eks. knoppix) eller søge professionel data recovery assistance.
30. april 2014 - 06:06 #6
Hmmm... prøv på en anden PC ?
Avatar billede fleinert Nybegynder
30. april 2014 - 06:12 #7
Jeps, 3 andre - samme resultat.
Avatar billede fleinert Nybegynder
30. april 2014 - 06:14 #8
ja prøvede som sagt "Mini partition Tool (trial edition) kan se samtilige filer med tilhørende filtyper i diverse mapper, men værktøjet tillader ikke at pille ved tingene - naturligvis."
Så filer er der, skal bare have værktøjet der genopretter fil struktur tabel eller hvad det nu måtte hedde.
30. april 2014 - 06:16 #9
Avatar billede fleinert Nybegynder
30. april 2014 - 06:36 #10
fundet den, men ved ikke hvordan den benyttes, fx kan den jo ikke bare installeres på min win7 - hvordan benyttes den helt grundlæggende?
30. april 2014 - 06:42 #11
Det er et Linux program som eks. er en del af Knoppix pakken.
Avatar billede fleinert Nybegynder
30. april 2014 - 07:19 #12
og Linux er jeg blank på - så ved intet om howtodo.
Per /
Avatar billede fleinert Nybegynder
30. april 2014 - 23:20 #13
Så er der nyt.
Jeg har oprettet en ny brugerkonto og givet den fuld adgang - og med den konto får jeg fuld adgang via Explorer! ingen problemer via denne konto. Men går jeg tilbage til min normale administrator konto er der stadig ingen adgang til disken.
Nogen forslag til hvordan jeg kan rette op på dette, så jeg kan tilgå disken via den normale administrator konto?
Avatar billede fleinert Nybegynder
27. juli 2014 - 13:13 #14
Hej igen i sommervarmen,
er der virkelig ikke nogen som kan lure den problematik jeg har beskrevet ovenfor? At én adm konto ikke kan få adgang til en eksterne disk, men at en ny oprettet brugerkonto godt kan få adgang til samme eksterne disk.

Håber på svar ;-)
Avatar billede fleinert Nybegynder
16. september 2014 - 10:33 #15
Der er ødelagt en systemfil på den eksterne disk der gør det muligt for Windows og den specifikke bruger at læse på disken. En ny brugeroprettelse skaber en ny fil der således virker uproblematisk. Løsningen for den første bruger konto er at formatere den eksterne disk så er der kontakt igen da "filen" så genskabes. Det er altså ikke en fejl i Windows eller et rettigheds problem eller lignende. Fejlen ligger på den eksterne disk.