Avatar billede ThomasRic Nybegynder
03. maj 2014 - 08:42 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Filezilla server og netværksdrev

Jeg har netop fået en filezillaserver op at køre, men jeg kan ikke mappe mine to NAS. Det drejer sig om en WD MyBookWorld II og en WD MyBookLiveDuo. Jeg er logget på netværket og drevene er allokeret som W:\ og X:\ på PCen. Jeg kan godt tilføje drevene i Filezillaserveren, nen i i clienten ser man dem kun som en ~ (tilde) og de kan ikke åbnes.
Hvad kan der være galt?
Avatar billede ThomasRic Nybegynder
03. maj 2014 - 08:53 #1
Jeg glemte at skrive, at jeg har en streamingserver (Emit) kørende på samme PC, og den kan fint håndtere netværksdrevene.
Avatar billede ptj_11 Forsker
03. maj 2014 - 12:24 #2
Hvorfor benytter du ikke ftp-serveren fra selve nas´en.
/ptj_11
Avatar billede ThomasRic Nybegynder
03. maj 2014 - 15:16 #3
Fordi man kun kan have én FTP-server på samme IP, og jeg har jo 2 NAS. Ingen af dem kan mappes til at  nå den anden.  Det er derfor, jeg har investeret i en NUC barebone, der udelukkende skal bruges til server.
03. maj 2014 - 17:08 #4
Du kan bare bruge forskellige offentlige porte så kan du køre så mange FTP server du ønsker.
Avatar billede ThomasRic Nybegynder
03. maj 2014 - 17:15 #5
Det vil så kræve, at brugerne kender opbygningen af min filstruktur, og de ved, hvordan men ændre standardopsætning på FTP-klienter.
I øvrigt går mit spørgsmål på filezillaserveren!
Avatar billede ThomasRic Nybegynder
04. maj 2014 - 07:56 #6
Jeg har fundet dette, men har ikke haft tid at prøve det:
http://toastergremlin.com/?p=140
Avatar billede ptj_11 Forsker
04. maj 2014 - 16:39 #7
En mulighed kunne være, at du opretter de sharede netværksmapper som drev på den maskine, der kører din FileZilla server.
Nedenstående forudsætter at du ikke har andre tilknyttede netværksdrev på din maskine, ellers skal du tilføje disse drev i scriptet:
Sharede NAS-mapper
\\NAS1\Film
\\NAS2\Musik

Nu opretter du et lille script:

"Net use */deleete:yes
Net use /persistent:yes
net use K: \\NAS1\Film\
net use Y: \\NAS2\Musik\"

Dette script gemmer du f.eks. som Netmapper.---
Filefternavn kan du vælge efter behag. F.eks. *.bat, *.cmd

Filen gemmer du i en mappe oprettet til formålet på din maskine eks. C:\NASmapper\Netmapper.cmd.

Hvis maskinen ikke husker mapning af drevene efter genstart, så lægger du bare en strengværdi i reg.db under \HKEY\LOCAL_MASCHINE\SOFTWARE\MICROSOFT\WINDOWS\CURRENTVERSION\RUN
Selve strengværdien ser dette tilfælde sådan ud: C:\NASmapper\Netmapper.cmd
Det skal selvfølgelig rettes til, så det stemmer overens med der hvor du vælger at gemme filen og med det korrekte navn.
Herefter retter du din FileZilla servers opsætning, så den peger mod dine nye drev, der ses som fysiske drev på din maskine.
Prøv det, og lad os høre hvordan det ender.
/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
04. maj 2014 - 16:54 #8
Jeg glemte lige en enkelt ting: Scriptet skrives uden anførselstegn i start og slutning.
/ptj_11
Avatar billede ThomasRic Nybegynder
04. maj 2014 - 19:42 #9
Er der nogen forskel på den mappemetode og den almindelige i Windows?
Windows mapping virker nemlig ikke.
Den beskrivelse, jeg tidligere henviste til, virkede. Så skulle jeg lige lave en forbedring, og så tiltede alt. Jeg et ved at gendanne Windows:-(
Avatar billede ThomasRic Nybegynder
02. juni 2014 - 16:09 #10
Hvordan lukker man et spørgsmål her. Jeg vil gerne give point til ptj_11, men kan ikke finde ud af det.
I øvrigt har jeg fundet ud af, at NAS-drev bare skal oprettes som netværkssteder.
Så kan Filezilla fint finde dem.
02. juni 2014 - 16:46 #11
Ved at ptj_11 ligger et svar, som du så giver pointsene til.
Avatar billede ThomasRic Nybegynder
17. juni 2014 - 00:21 #12
Jeg lukker nu
Avatar billede ptj_11 Forsker
28. juli 2014 - 21:11 #13
Lidt længe side, men ok, jeg overså den.
/ptj_11
Avatar billede ThomasRic Nybegynder
30. juli 2014 - 11:09 #14
Hej Ptj_11
Du skal skrive et svar og ikke en kommentar, for at jeg kan give dig point. (lige over skrivefeltet)