Avatar billede Juniorplayer57 Nybegynder
07. maj 2014 - 14:02 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

PHP/Sessions - Gættespil

Hej Eksperten :)

Jeg sidder lige nu og leger lidt med et lille gættespil i php, hvor man skal gætte et tal mellem 1-100.
Der er et par helt enkle kriterier, såsom:
Hvis gættet = værdi - Skal den skrive "Flot - Rigtig Gættet :D"
Hvis gættet ligger udenfor 1-100 - skal den skrive "Uden for den angivne interval på 1-100 :O"
Hvis absolut værdi af tal-gæt > 50 - skal den skrive " Meget langt forbi :O "
Hvis absolut værdi af tal-gæt > 19 og < 49 - skal den skrive "Du er ikke helt ved siden af :("
Og ellers - skal den skrive "Tampen brænder :D"

Mit problem lyder så på at jeg gerne skal have lagt nogen sessions ind, så man kan spille ind til at man enten har brugt 10 gæt eller gættet rigtigt, hvorefter den så skal reset det rigtige tal og vælge et nyt.

Har prøvet mange ting, men har ikke rigtig kunne få det til at fungere, så håber på at nogen herinde fra måske kan hjælpe mig ;)
(Skal lige siges jeg ikke har så meget styr på Sessions, med hvor det skal sættes ind osv, så ville være fedt hvis nogen kunne vise mig hvordan det skal gøres, gerne med brug af den kode jeg har angivet)

Koder:

Side 1:
<center><form action='Gaetside2.php' method='get'>
Tal: <input type='number' name='Nummer'/>
<input type='submit'/>
</form></center>

Side 2:
<?php
$gaet=$_GET['Nummer'];
$svar=20;
$ab=abs($gaet-$svar);
echo 'Det rigtige svar:
<b><u>'.$svar.'</u></b><br>';
echo 'Dit gæt var: <b>'.$_GET['Nummer'];'</b>';
echo '<br><br>';
if ($gaet == $svar )
{ echo ' Flot - Rigtig Gættet :D ';
} elseif ($gaet < 0 or $gaet > 100 )
{ echo ' Uden for den angivne interval på 1-100 :O ';
} elseif ($ab >= 50 )
{ echo ' Meget langt forbi :O ';
} elseif ($ab >= 19 and $ab <= 49 )
{ echo ' Du er ikke helt ved siden af :( ';
} else { echo 'Tampen brænder :D '; }
?>
Avatar billede Juniorplayer57 Nybegynder
07. maj 2014 - 14:10 #1
Rettelse i koden på side 2:
$svar=rand(1,100);
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2014 - 16:35 #2
Kan ikke lige se noget som helst session relateret i din kode:

http://www.w3schools.com/php/php_sessions.asp
Denne guide viser simpelt og hurtigt, hvordan man starter sessions, registerer ting i dem og læser dem igen.
Avatar billede repox Seniormester
07. maj 2014 - 17:31 #3
W3Schools er et elendigt sted at lære noget - se her hvorfor: http://w3fools.com
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2014 - 17:36 #4
Det der står på linket er glimrende til spørgerens niveau.
Avatar billede repox Seniormester
07. maj 2014 - 18:03 #5
Det ændrer ikke på at det er en dårlig kilde med misvisende information.
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2014 - 18:14 #6
Informationen på den angivne side er korrekt. Og det er rigeligt til, at kilden er ganske glimrende.
Hvis du ønsker at tage en diskussion omkring kilde snobberi, så bør det ikke foregå i denne tråd.
Avatar billede repox Seniormester
07. maj 2014 - 18:20 #7
Det bestemmer du heldigvis ikke.

Jeg mener det er et spørgsmål om ret og pligt at man som udvikler udpeger problematikker ved at henvise til dårlige kilder - også selvom man er heldig nok til at den lille del man henviser til ikke har problemer.

Du kan kalde det snobberi om du vil, men jeg kalder det åbenlyst.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. maj 2014 - 19:03 #8
@3

Så W3Schools er et dårligt sted at lære fra fordi:
* de har W3C i navnet uden at have noget med W3C at gøre
* de udsteder certikater som ingen værdi har
* de er langsomme til at opdatere indhold
* brugerne har ikke selv mulighed for at opdatere indhold
* de har lavet SEO så de kommer i top i Google søgninger

Det er vel 3 ting som er kvaliteten uvedkommende og 2 ting som de har til fælles med rigtigt mange web sites.
Avatar billede repox Seniormester
07. maj 2014 - 19:35 #9
Jeg kan godt se det må implicit være uden betydning...
/s
Avatar billede Juniorplayer57 Nybegynder
08. maj 2014 - 08:47 #10
Frem for at starte en diskussion på mit indlæg, Var det så ikke muligt at jeg faktisk kunne få den hjælp jeg søger.

Jeg har brugt w3schools førhen og finder det personligt ikke til den store hjælp, specielt heller ikke med sessions. Havde jeg kunne bruge det, havde jeg nok ikke slået noget op herinde ;)
Avatar billede Juniorplayer57 Nybegynder
22. september 2014 - 17:28 #11
....