Avatar billede drikkerkaffe08 Nybegynder
08. maj 2014 - 18:15 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

pc booter hurtigt men programer tager en evighed om at starte

har det problem at mit windows booter hurtig op som det plejer, men mine programer tager op til 5min før de åbner, det samme hvis jeg åbner en video fil/billed

mit windows er på en agility ocz 3 ssd, og film/spil på en seagate 1tb.

problemet er der ikke hvis jeg køre i safemode

har prøvet diverse virus scanners,malwarebytes etc

dog uden den store hjælp:( sidst jeg havde dette problem var jeg tvunget til at reinstall windows før det kørte godt igen.

håber nogle søde hoveder herinde kan hjælpe mig med mit problem..
Avatar billede kurtba Ekspert
08. maj 2014 - 22:38 #1
Noget tyder på, at et eller andet starter og stjæler alle dine resourcer. Har du set i joblisten, hvor hårdt cpu er belastet når den står og kører i tomgang. Der kan du også se hvilket program der evt. stjæler resourcerne.
Er det kommet lige pludselig? Lav en systemgendannelse til før problemet opstod. Det kan være en opdatering af et eller andet, som er gået galt og derfor får et eller andet til at stjæle resourcer. Bruge evt. Ccleaner til at rense unødvendige filer væk fra pc.en og til oprydning i registreringsdatabasen.
Se i msconfig, hvor mange programmer der starter, når pc.en starter og om ikke der er en del, som du kan undvære og deaktivere. Det gør du under startfanen.
Men jeg hælder mest til, at en driver eller et program stjæler alle resourcerne, når den er så længe om at starte noget som helst.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. maj 2014 - 22:48 #2
Kig evt også i logbogen om der kører en gennemgåede fejl her der kunne være skyld i det.
Hvor meget ram er der i den?
Hvordan er swapfilen opsat (virtuel ram)
Avatar billede 220661 Ekspert
08. maj 2014 - 22:56 #3
Hvilken pc er der tale om?
Avatar billede drikkerkaffe08 Nybegynder
09. maj 2014 - 12:52 #4
cpu forbruget var på mindre en 12% har kørt ccleaner der skete ikke det helt store
Avatar billede drikkerkaffe08 Nybegynder
09. maj 2014 - 12:53 #5
en selvbyg
specs: i5 3570k 4.1ghz,16gb kingston 1600mhz ram, gtx 760 msi,gigabyte d77p,agility ocz 3 ssd
seagate 1000gb hdd
Avatar billede kurtba Ekspert
09. maj 2014 - 21:37 #6
cpu forbrug på 12%, når den kører i tomgang er i min verden et meget stort forbrug, så der er noget galt.
Bør ligge omkring 1-3%. Hvad er det der stjæler dine resourcer.
Avatar billede drikkerkaffe08 Nybegynder
10. maj 2014 - 02:35 #7
et eller andet avg
Avatar billede 220661 Ekspert
10. maj 2014 - 07:53 #8
AVG er antivirusprogrammet. Du kører forhåbentligt kun med 1 antivirusprogram ad gangen ikke?
Har du to kørende samtidigt vil de konflikte og gøre livet på computeren surt.
Du må godt køre med Malwarebytes realtime sammen med et antivirus program da de varetager forskellige opgaver. Men ikke to antivirus programmer.
Avatar billede drikkerkaffe08 Nybegynder
10. maj 2014 - 12:01 #9
har kun avg, men det er noget linkscanner der bruger op til 24% af min cpu, og har normalt malware bytes men blev ret iri over at det blev ved med at blokere sider som jeg bruger dagligt
Avatar billede 220661 Ekspert
10. maj 2014 - 15:54 #10
Det at den blokerer for dine sider kan du jo slå fra når du er på disse sider. Det gøres ved at højreklikke på ikonet i tray og tjekke det fra.
At linkscanner tager så stor resurse er ikke normalt.
Malwarebytes kan du heller ikke køre som din primære beskyttelse.
Den skal være i samarbejde med et abtivirusprogram.
Havde jeg været i din situation, havde jeg fjernet AVG, og installeret Avast i stedet for at se om problemet forsvinder.
Og kør også med Malwarebytes, hvor du bare fravælger at den skal gøre opmærksom på ondartede sider, hvis du er sikker på de er i orden. Det kan jo være at Malwarebytes kriterier er for skrappe til at filtrere siderne. Jeg synes dog det er bedre den er for skrap i stedet for at acceptere for meget. Sidder selv og justerer på den når jeg surfer, men beholder den normalt i max beskyttelse.
Avatar billede drikkerkaffe08 Nybegynder
10. maj 2014 - 17:48 #11
har normalt avast men der har jeg også har problemet, så pt køre jeg med avg
Avatar billede 220661 Ekspert
10. maj 2014 - 18:32 #12
Ok. #2? Logbog. Er der en gennemgående fejl der?
Avatar billede kurtba Ekspert
10. maj 2014 - 23:33 #13
Du er nødt til at fjerne AVG, hvis du vil fjerne dit problem, da det jo er åbenlyst, at den laver problemet. Det er set før og kan bl.a. skyldes, at en opdatering er gået galt, hvorefter den galoperer hele tiden. Du kan evt. prøve at geninstallere, men hvis problemet fortsætter er du nødt til at fjerne den.
Hvis Avast giver samme problem, så brug MS Security Essentials og gå under indstillinger og slå daglig scanning fra. Det er rigeligt at den scanner al ind- og udgående data til daglig.
Så kan man en gang i mellem selv bede den køre en fuld scanning.
Bruger du win 8 skal du aktivere den indbyggede Windows defender, som nogenlunde svarer til ms security Essentials.
Når man snakker procenter er det ikke bare lige at sige, at når der bruges 12% er der 88 procent tilbage, hvilket burde være rigeligt. Især når det er scanning tager de næsten livet af en pc. Jeg har set masser af pc.er som fremstod med ca. 10% forbrug, men som stort set ikke kunne køre - før  man fjernede problemet der brugte de 10 %.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. maj 2014 - 08:00 #14
Enig i #13.
Avatar billede drikkerkaffe08 Nybegynder
13. maj 2014 - 18:12 #15
hey, undskylder jeg ikke har haft svaret noget før, jeg skal til at fjerne avg og hente microsofts egen her og nu.

har haft tjekket med diverse programer om det er faulty hdd/ssd og der ser alt fint ud, i logbog ser alt sådan set osse ok ud udover en enkelt genstart hvor jeg mistede strøm i huset.

skal lige siges problemet startede da jeg havde en faulty gpu hvor jeg begyndte at rode i bios.

har dog 3 gange efterfølgene reset cmos uden held, kan det være mit mobo der gør noget helt galt? eller er vi sådan nogenlunde sikre på det er software related?

mvh drikkerkaffe
Avatar billede kurtba Ekspert
13. maj 2014 - 21:47 #16
Der er intet, der er sikkert, men ud fra dine oplysninger, tyder alt på, at du først og fremmest skal få styr på softwareproblemerne.
Avatar billede kurtba Ekspert
25. august 2014 - 22:29 #17
Jeg er ligeglad med point, men det er altså meget mærkeligt, at du giver pointene til dig selv.
Samtidig giver du intet svar på, om nogle af forslagene hjalp eller om du i det hele taget fulgte nogen af dem.