Avatar billede clausnilsson Mester
31. maj 2014 - 11:22 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Beregning af omkostninger over tid

Hej,

Jeg vil gerne beregne præcis hvad det koster at strø ved og fodre hestene over tid. Den ene måned får vi 2 tons foder der holder nogle måneder, den næste får vi 50 wrapballer der holder 3 måneder, og løbende køber vi specialfoder og roepiller, og måske hver fjerde måned får vi 40 bigballer halm. Desuden køber vi ind i mellem et par paller spåner og træpiller. Antallet af heste kan variere på dagsbasis, men typisk flytter de ind eller ud ved månedsskifte, og nogle heste bruger halm, nogle træpiller og nogle spåner.

For at få det helt nøjagtige billede må jeg i princippet gøre antallet af heste op på dagsbasis og tælle lageret af foder og strøelse dagligt.

Men jeg må kunne tilnærme mig et resultat ved at tælle ind i mellem og registrere hvor meget jeg får hjem og hvad restlageret er på det tidspunkt og så løbende beregne lageret på de enkelte dage.

Nogen der kender til skabeloner der løser lignende problemer? Det er vel lignende problemstillinger i produktion hvor man regner på antallet af producerede enheder i forhold til bevægelser i lager af komponenter til produktionen?

Ideer til hvordan det skal struktrureres eller uundværlige funktioner i Excel (2007) der kan gøre opgaven lettere?

mvh og tak.
Avatar billede TUFexcel Juniormester
31. maj 2014 - 11:52 #1
Det du ønsker at finde, er det udgifter pr. hest pr dag?
Avatar billede clausnilsson Mester
31. maj 2014 - 13:07 #2
nemlig ja
Avatar billede TUFexcel Juniormester
31. maj 2014 - 13:32 #3
Jamen er det så ikke bare at registre over et stykke tid, hvor mange heste dage der er gået til at en omkostnings enhed, f.eks halm er brugt op. Derefter lægges de forskellige omkostninger sammen og du ved hvad en hest koster pr dag?
Avatar billede finb Ekspert
31. maj 2014 - 15:22 #4
Se her, med fiktive tal:
http://gupl.dk/710890/
finb
Avatar billede clausnilsson Mester
31. maj 2014 - 16:03 #5
Det forekommer mig ikke at være helt så simpelt. Omkostningen pr. balle, palle, sæk etc. svinger med tiden. Og der købes jo løbende ind i forskellige intervaller. i eksemplet fra finb svinger resultatet jo med en faktor 80 fra en måned til en anden.

Et andet resultat skulle desuden gerne være at kunne forudse hvornår der skal købes hvad så der kan bestilles i god tid og likviditetplanlægges.
Avatar billede TUFexcel Juniormester
31. maj 2014 - 16:25 #6
Eksemplet fra finb er heller ikke regnet rigtigt ud.
Fodret f.eks strækker sig over 5 måneder. i samme periode har der været 14 heste. det giver så en udgift på 450 kr/14 pr hest pr måned.

Hvis du kender mængden en hest forbruger pr måned, skulle det være ret simpelt at få udgifterne til at svinge med de forskellige indkøbspriser.

Hvad angår likviditet planlægningen, må du jo trække på din erfaringen hvad angår flowet af ind og udgående heste.
Avatar billede TUFexcel Juniormester
31. maj 2014 - 16:31 #7
Undskyld, der var 24 og ikke 14 heste!
Avatar billede clausnilsson Mester
10. juli 2014 - 15:29 #8
læg svar så jeg kan lukke
Avatar billede clausnilsson Mester
20. august 2014 - 14:41 #9
lukkes