Avatar billede dudu Nybegynder
03. juni 2014 - 19:17 Der er 9 kommentarer

client/server side Scripting

Hej :-)

er der nogle som kan forklar mig hvad er forskellen mellem client side Scripting og server side Scripting ?
Avatar billede dudu Nybegynder
03. juni 2014 - 20:02 #2
tak for svar.. kan jeg godt spørger dig om en ting ??
kan du godt svar mig på
1. hvad vi bruger DHCP-server til og
2. hvad er forskel mellem MVP og MVC ?? og
3. hvad er idéen med cookie files??
4. hvad vi bruger DNS til og hvad er ISP ?

TAK FOR HJÆLPEN
Avatar billede Slater Ekspert
03. juni 2014 - 20:05 #3
Ved du hvad MVC er? Det slår mig bare som et ret avanceret spørgsmål, hvad forskellen på MVC og MVP er, midt i nogle ret simple andre spørgsmål - og det giver ikke meget mening at forklare forskellen, hvis du ikke ved hvad nogen af dem er.
Avatar billede dudu Nybegynder
03. juni 2014 - 20:15 #4
jo jeg ved godt hvad MVC er for noget. jeg kan ikke se forskel på  MVC og MVP
03. juni 2014 - 20:19 #5
DHCP = Dynamic Host Configuration Protocol er (forsimplet) en metode til at give enheder på et netværk en IP adresse, i stedet for at man skal rundt til hver enhed og manuelt indtaste informationen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_Host_Configuration_Protocol

MVVM, MVP, MVC, mm.... er forskellige design patterns - http://www.dotnet-tricks.com/Tutorial/designpatterns/2FMM060314-Understanding-MVC,-MVP-and-MVVM-Design-Patterns.html

En HTTP Cookie er en tekst fil som en hjemmeside kan gemmes i brugens browser. Det gør at når personen besøger hjemmesiden igen, så kan man se "hvem de er", hvornår de besøgte sidste, hvad de lagde i indkøbsvognen... - http://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_cookie

DNS = Domain Name System oversætter menneskelige forstårlige adresser (eks. www.dr.dk) til en IP adresse (en tal værdi, der er lig et telefon nummer) - http://en.wikipedia.org/wiki/DNS

ISP = Internet Service Provider. Er firmaer/organisationer som "driver internettet". Internette består af et hav af forskellige fysiske net (kabler og udstyr) med forskellige ejere, som kun kan snakke sammen fordi de enten har købt dig adgang eller har peering aftaler - http://en.wikipedia.org/wiki/ISP
Avatar billede Slater Ekspert
03. juni 2014 - 20:31 #6
Fair nok. Det er bare fuldstændig uforståeligt for mig, at man kan vide hvad MVC er, men ikke vide hvad server side er, eller hvad en cookie er.
Det er lidt som at vide hvad en Wankelmotor er, men ikke hvad en bil er.
Avatar billede dudu Nybegynder
03. juni 2014 - 20:47 #7
jeg ved godt hvad det er, da jeg har læst om det  på nettet. men skal være sikker på at det som står på nettet er korrekt,så jeg ikke siger noget helt forkert til eksamen :-) OK
Avatar billede dudu Nybegynder
03. juni 2014 - 20:49 #8
og hvis du ikke gider at svar på nogle af disse spørgsmål så la' være med at kommenterer TAK :-))
Avatar billede Slater Ekspert
04. juni 2014 - 17:20 #9
Det var skam ikke for at være nedladende, jeg havde tænkt mig at svare - men nu har du fået gode svar fra BlackKnight. Jeg ville bare være sikker på, at det var hvad du mente.