Avatar billede nlykkei Nybegynder
06. juni 2014 - 09:38 Der er 7 kommentarer

I hvilke industrier eller mere specifikt i hvilke firmaer bliver en kryptograf ansat ? Hvordan er karriere mulighederne ?

Jeg er snart færdig med an kandidat i matematik ved Aarhus Universitet, og har valgt sidefag kryptografi og datalogi. Gennem min uddannelse har jeg studeret både talteori, abstrakt algebra og algoritmer.

Kryptografi har altid interesseret mig, men en søgning i jobdatabaser viser, at tilgængelige IT-jobs primært omhandler klient-programmering i .NET eller Java. Jeg ville meget gerne arbejde med kryptografi og diverse implementeringer, men er det muligt ?

Nogen som kender vilkårene for en kryptograf på det danske jobmarked ? Hvor findes jobbene ? Skal man til udlandet, eller er der firmaer i Danmark som ansatter kryptografer ? Hvordan kommer jeg videre personligt ?
Avatar billede clausc Nybegynder
06. juni 2014 - 10:06 #1
Bankerne og special-firmaer som Cryptomathic (i Århus) ansætter kryptologer. I udlandet selvfølgelig også banker og f.eks. firmaer, der producerer hardware-secure-modules som HP og nCipher.

Egentlig krypto-analyse foregår (svjv) kun i forskerverdenen.
Avatar billede nlykkei Nybegynder
06. juni 2014 - 10:25 #2
Så du tror banker som Nordea, Sydbank osv. ansætter kryptologer ? Hvorfor er der ingen jobopslag når man søger :( ?
Avatar billede clausc Nybegynder
06. juni 2014 - 10:46 #3
Det er i høj grad en niche med de fordele og ulemper det indebærer.

Mht. konkrete banker, så mener jeg Danske Bank har deres egne folk, hvorimod de andre banker har BankData.
Avatar billede nlykkei Nybegynder
06. juni 2014 - 11:29 #4
Kender du et feldt der er mere generelt end kryptografi, hvor man kommer til at arbejde med stoffet, som samtidig giver flere jobmuligheder ?
Avatar billede clausc Nybegynder
06. juni 2014 - 11:49 #5
Ikke på stående fod. Men generel erhververfaring er et kæmpe plus uanset hvad.
Avatar billede nlykkei Nybegynder
06. juni 2014 - 12:00 #6
Det samme er gældende for algoritmer, ikke ? Det er svært at finde et job, hvor man arbejder med algoritmer i samme stil som under uddannelsen. Her mener jeg Heaps, Søgetræer osv, hvor man udnytter disse til at løse problemer. Stort set alle IT-jobs i dag er dækket af et meget stor abstraktionsniveau ? Jeg har været studieprogrammør og arbejdet med .NET, men fik aldrig lov til at udarbejde en algoritme eller implementere kryptografi, hvorfor jeg prøver at finde et jobopslag der indebære disse.
Avatar billede clausc Nybegynder
06. juni 2014 - 12:08 #7
Jo. Samme problematik, men andre niche-virksomheder.