Avatar billede Anders F Praktikant
13. juni 2014 - 19:55 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Word 2010 viser ikke doc-filer ved "Gem som"?

Hej

Jeg bruger Word 2010, der altså kører i docx. Jeg har brugt det i en måneds tid. Før det brugte jeg Word 2000 - altså næsten siden tidernes morgen - og det kører i doc.

Er der en god grund til, når jeg skal åbne en gammel Wordfil - altså en doc-fil - med mit Word 2010-program, så kan jeg fint se både doc og docx-filerne i biblioteket.

Når jeg så skal gemme den Word-fil, jeg har kreeret og skrevet på i Word 2010, og jeg trykker "Gem som", så kan jeg kun se docx-filerne i biblioteket, jeg vil gemmer i?!

Kan det ændres, så man altid ser begge dele? ELler skal det være sådan - af en eller anden god grund?

Mvh.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juni 2014 - 20:01 #1
Mit bud på lige dit problem er at der i det "nye" office program er en wiever der kan fremvise de gamle doc filer, men at det ikke kan gemme i det format. Man kan jo tilsvarende hente et program der kan vise docx filer på en ældre type office pakke, men det gør jo ikke at det ældre program kan gemme i det nye format.

Men skal du have et bedre svar på det end som jeg har givet her må vi håbe Lene fredborg ser denne tråd og kommenterer på det. Hun ved en masse om Word.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juni 2014 - 20:31 #2
Det jeg mener er at Office 2010 kører i "kompatibilitetstilstand" når .doc filer vises. Og i denne tilstand mener jeg ikke det kan gemme (kun vise).
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juni 2014 - 20:38 #3
Hmm Glem lige mine forrige indlæg.

Åbnede lige en gammel doc fil på min Office 2010, redigerede i den og valgte gem og den gemte. Prøvede at redigere igen, og valgte denne gang at gå i filer og vælge gem som. Her fik jeg muligheden at gemme den i 97 til 2003 format (.doc).
Så jo jeg kan gemme en .doc fil i en nyere udgave.
Men jeg kan ikke forklare hvorfor du ikke kan?
Styresystem her er Windows 8, men det kan ikke have indflydelse på dette vil jeg tro.
Avatar billede FastEthernet Novice
13. juni 2014 - 20:51 #4
Grunden til at du kun kan se .docx-filer når du gemmer, er at Word 2010 som standard gemmer i .docx-formatet, og dermed kun viser .docx-filer i dialogboksen. Du kan få vist begge filtyper ved at skrive følgende i tekstboksen til filnavnet:

*.doc;*.docx (efterfulgt af enter)

Jeg kan ikke umiddelbart finde nogen løsning på at gøre dette permanent.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juni 2014 - 21:01 #5
Har du kunder/venner der vil se dine filer, og ikke har 2010 udgaven må de hente kompatibilitespakken til deres ældre officepakke
http://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=3
Avatar billede Anders F Praktikant
14. juni 2014 - 07:09 #6
Hej 220661:

Jeg tror, du har ret i det, du skriver her: "Mit bud på lige dit problem er at der i det "nye" office program er en wiever der kan fremvise de gamle doc filer, men at det ikke kan gemme i det format. Man kan jo tilsvarende hente et program der kan vise docx filer på en ældre type office pakke, men det gør jo ikke at det ældre program kan gemme i det nye format."

Spørgsmålet er så, om man kan gøre noget ved det? Ja, det kan være Lene Fredborg har en løsning. Det her er efterhånden den sidste 'virkelig irriterende ting', jeg mangler at få styr på, efter jeg skiftede fra Word 2000 til 2010.

Mvh.
Avatar billede Anders F Praktikant
14. juni 2014 - 07:10 #7
Hej 220661:

Jeg kan sikkert også godt gemme, med mit Word 2010, i et ældre format, men jeg kan stadigvæk ikke se de ældre filer (af doc-typen) i biblioteket, hvor jeg vil gemme mine 2010-docx-filer vha. 'Gem som'.

Mvh.
Avatar billede Anders F Praktikant
14. juni 2014 - 07:14 #8
Hej FastEthernet

Ja, du har ret i, at man kan skrive det, du foreslår, og så 1-2-3-vupti, så kan man se både doc- og docx-filer!

Der er altså håb! NU begynder jeg at tro på, at der må være en løsning på det her, spørgsmålet er bare, hvem der har den!

Vedkommende hjælpsomme person har måske samtidig en forklaring på, at det ikke er sådan som standard - det kan jo være, at der er en god forklaring på, at MS Word 2010 er sat op som udgangspunkt på den måde, det er?! ... Så det er måske uklogt at gøre det som en permanent løsning. Men jeg ved det ikke?

Mvh.
Avatar billede Anders F Praktikant
04. juli 2014 - 18:36 #9
Nå, der var ikke rigtig nogen, der kom med den fulde løsning på problemet, så for ikke at vildlede andre Eksperten-brugere, tager jeg pointene selv.

Mvh.