Avatar billede kemi66 Nybegynder
15. juni 2014 - 18:59 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Læs Hardisk, som er skilt ad..?

Hvor køber man en maskine, som kan læse disk skiven som er taget ud af en alm. hardisk, eks. IDE eller en SATA...?
Jeg ved det findes, men aner ikke hvor man finder en sådan maskine...eller hvad den hedder, hvad man kalder den.

får en disk i ny og næ, normalt sønnens studie kammerater, som taber deres taber deres bærbare, og er fuldstændig knust, fordi deres eksamner, prøver osv, ligger på deres bærbare.
Det er lykkedes engang imellem og læse dem, ved rep osv.

Jeg ved der findes firmaer der lever af den slags, så en sådan maskine må da findes..?
Avatar billede poko1 Ekspert
15. juni 2014 - 20:19 #1
Jeg tror ikke det er helt så nemt at gå i gang med
http://www.ibas.dk/ontrack-datarecovery/privat/
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2014 - 21:24 #2
Er du klar over at sådanne diske skal skilles ad i fuldstændig rene og støvfrie områder? IBAS som poko1 skriver om her, har jo mange års erfaring med lige dette. De tager godt betalt for deres ydelser, men de er også hammergode til at redde data.

Du kan se hvor små tolerancer der arbejdes under http://www.tekbasics.com/dirtysecrets_files/hard-drive-head-gap2.jpg så det er ikke normalt en opgave man laver hjemme på køkkenbordet ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2014 - 21:26 #3
For at læse en havareret disk, skal du have en der 100% identisk med den du vil redde data fra. IBAS har rigtig mange diske liggende de kan bruge stumper fra for at få en disk til at virke igen.
16. juni 2014 - 14:52 #4
"Rigtige Mænd Tager Ikke BackUp - Rigtige Mænd Græder tit..."

Enig med ovenstående ...
Avatar billede conz Juniormester
17. juni 2014 - 18:13 #5
Mon ikke at herren mener, at han tager harddisken ud af kabinettet? Jeg har umådeligt svært ved at tro på, at han succesfuldt har haft taget diskene ud af harddisk og reddet noget som helst fra dem.

Hvis det er det du mener, så leder du efter sata til USB kabler eller en harddisk dock, både med sata og ide. De kan fås mange steder og koster ikke alverden.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juni 2014 - 19:39 #6
#5 Sådan forstår jeg ikke dette, som står i spørgsmålet:

Hvor køber man en maskine, som kan læse disk skiven som er taget ud af en alm. hardisk, eks. IDE eller en SATA...?
Avatar billede conz Juniormester
17. juni 2014 - 21:23 #7
#6
Tja, det lyder egentlig til at du har ret.
Avatar billede kemi66 Nybegynder
22. februar 2015 - 14:40 #8
lukker denne tråd..