Avatar billede finnold Novice
18. juni 2014 - 01:13 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan "styrer" jeg placeringen af elementer i en pdf-fil

Jeg er i færd med at lave en sang, der skal "udgives" i halv A4 størrelse, således at det foldede format bliver 7,4 x 29,7 cm med tryk på side 1 og side 3.
Mit desktopprogram er amerikansk og hedder SERIF, og programmet giver mig mulighed for at konvertere program-filen til en pdf-fil, men når jeg printer siderne ud er de placeret centreret på A4-arket og det dur jo ikke.
Jeg skal have både side 1 og 3 på A4-arket så jeg bare vender papiret og trykker på den anden side, når halvdelen af oplaget er trykt. Det kan jeg gøre i "SERIF"-programmet.
Hvordan bærer jeg mig ad, når det drejer sig om pdf-filen?
Avatar billede claes57 Ekspert
18. juni 2014 - 09:14 #1
når du vælger at printe kommer du typisk til et udskriv-vindue (hvor du bla kan vælge printer). Her kan du vælge hvordan udskrift skal være (centrering er standard). Du kan også klikke på 'egenskaber' efter printernavnet i samme vindue, og der vælge hvad din printer nu kan af justeringer.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
18. juni 2014 - 10:44 #2
Mener du ikke 7,4 x 21 cm, hvis det skal være et halvt A4 ark?Adobe Reader giver i udskriftvinduet flere muligheder for placeringen på papiret, men understøtter kun standardformater, ikke såkaldte ræveformater.
Du er derfor nødt til at styre placeringen af elementer i dit desktopprogram, se skabelon:
http://finnrasmus.dk/skabelon74x210.pdf
Hvis dit program er bøvlet at arbejde med, er du velkommen til at sende pdf filen til fr@finnrasmus.dk - så placerer jeg siderne i Adobe InDesign skabelonen og eksporterer den som ny pdf.
Venlig hilsen
Avatar billede finnold Novice
18. juni 2014 - 11:18 #3
Kære navnebroder (FinnRasmussen)
Jeg kan se nu, at jeg har defineret folderens format forkert ;o/
Formaet skal være 105 mm x 297 mm, dvs. et A4 ark (210x297 mm) foldet på den lange led med tryk på side 1 og side 3.
Jeg er lidt usikker på om det er det, du kalder et ræveformat, så jeg ville da være glad for den mulighed du nævner om at sende filen til dig, hvis jeg ikke kan placere filerne med det grej, jeg er i besiddelse af.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
18. juni 2014 - 18:26 #4
Så skal teksten placeres som her, og du slipper for at skære papiret. Til gengæld bliver det to forskellige sider.
http://finnrasmus.dk/a4skabelon.pdf
Adobe Reader understøtter kun dette format, hvis elementerne er placeret i forvejen. Du må gerne sende pdf filen.
Avatar billede finnold Novice
19. juni 2014 - 00:47 #5
Jeg takker og bukker for dit venlige forsøg på at hjælpe, men nu har jeg løst problemet med mit eget system.

Jeg forsøgte at sende dig en kopi af filen, men den var alt for tung til at sende. Jeg bruger ms-outlook 2010, og jeg er ikke rigtig klar over hvordan man forøger størrelsen på en vedhæftet fil. Den fyldte 22-23 MB, og det var for meget.

Jeg har downloadet din skabelon, som jeg efterfølgende vil prøve at finde ud af.

Jeg går ud fra, at når du nævner to forskellige sider, så er metoden vel at trykke halvdelen af oplaget og så vende papiret. Men som sagt tak for hjælpen.
Vh