Avatar billede Martin-Vinstrup Nybegynder
19. juni 2014 - 13:40 Der er 6 kommentarer

IPv4 vs. IPv6

Hej alle,

Er der nogen større fordele ved at vælge IPv6 fremfor IPv4 til et server setup? Kan der være argumenter for at vælge IPv4 i stedet?
Avatar billede sonalias Seniormester
19. juni 2014 - 14:03 #1
IPv4 understøttes af alle, også ældre, enheder.
Så vidt jeg er bekendt er der ingen "fordele" ved IPv6 udover at du så er bedre fremtidssikret hvis IPv4 en dag skulle blive lukket ned pga. mangel af ip-adresser
Avatar billede Martin-Vinstrup Nybegynder
19. juni 2014 - 15:49 #2
#1 Hvor langt skal vi tilbage før ældre enheder ikke understøtter IPv6?
Avatar billede Blueeyez Mester
19. juni 2014 - 17:14 #3
Kommer vidst an på hvilke enheder der snakkes om. IPv6 er en fordel efter min mening, da vi alligevel er ved at løbe tør for ip adresser, men de færreste internet udbydere tilbyder det. (Hvis der er nogen der gør det).
Avatar billede sonalias Seniormester
19. juni 2014 - 17:16 #4
som #3 siger kommer det meget an på hvilke enheder vi snakker om. Der produceres stadig tonsvis af produkter der kun kan IPv4, eksempelvis næsten alle embeddede systemer :)
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
20. juni 2014 - 00:19 #5
IPv6 er kun interessant til inpouse operationer. Det gør det nemt at dele filer mellem computere i hjemmet, men er det til kontoret, så bruges der nok næppe Homegroup og andet som Windows tilbyder, og så er IPv4 rigeligt.

Som også skrevet så er der vidst ikke nogle udbydere som tilbyder IPv6 endnu, og jeg tror vi kommer til at se at der går rigtig rigtig langtid inden vi får IPv6 ud på det åbne internet, men til hjemmebrug har det være brugt i mange år snart.
20. juni 2014 - 17:32 #6
Der er ISPer som tilbyder offentlige IPv6 adresser, dog er det primært firmaer som har muligheden.

Det meste udstyr i dag understøtte IPv6 direkte, eller kan via en software opdatering.

Vi anvender alle IPv6 i større eller mindre udstregning i dag via tunneling til at tilgå services som ikke har en offentlig IPv4 adresse, I de fleste tilfælde er din ISP din IPv6 Tunnel Broker.