Avatar billede msl_ddm Nybegynder
20. juni 2014 - 11:49 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

GETDATE

Hej eksperter

Jeg har en meget simpel forespørgsel, som alene trækker alle unikke datoer fra en valgt tabel:

SELECT
  Sessions.Started
FROM
  Sessions
GROUP BY
  Sessions.Started

Jeg kan læse forskellige steder, at det er muligt at afgrænse ovenstående, til kun at trække selve datoformatet (DD-MM-YYYY) ud, og dermed ikke dato+tid (DD-MM-YYYY tt:mm:ss).

Er der en herinde der kan være behjælpelig med at tilføje denne afgrænsning?
Avatar billede garrett Seniormester
20. juni 2014 - 13:09 #1
SELECT
  CONVERT(Sessions.Started, 105)
FROM
  Sessions
GROUP BY
  CONVERT(Sessions.Started, 105)

Burde kunne gøre tricket, du kan læse mere her: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms187928.aspx
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
20. juni 2014 - 13:12 #2
Hej Garrett

Jeg får følgende fejlmeddelelse:

Type Sessions.Started is not a defined system type.

Har det noget at sige, at forespørgslen afvikles via Excel PowerPivot?
Avatar billede garrett Seniormester
20. juni 2014 - 13:19 #3
Jeg var vist lidt for hurtig der så prøver lige igen :)

SELECT
  CONVERT(varchar(10), Sessions.Started, 105)
FROM
  Sessions
GROUP BY
  CONVERT(varchar(10), Sessions.Started, 105)

Så bliver datoen godt nok outputtet som varchar, men Excel plejer ikke at have problemer med at genkende den som dato(hvis altså du kører med danske formater i Windows/Excel).
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
20. juni 2014 - 13:44 #4
Det er genialt!

Tusinde tak, smid du endelig et svar afsted :-)

God weekend
Avatar billede garrett Seniormester
23. juni 2014 - 08:30 #5
Godt det virkede.

Just curious...

Kan det ikke lade sig gøre at markere mit tidligere svar som det godkendte her på eksperten ? :)
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
23. juni 2014 - 08:33 #6
Havde helt overset at din første besked var et svar :)
Avatar billede kjulius Novice
25. juli 2014 - 17:57 #7
SELECT DISTINCT

  CAST(DATEDIFF(d,0,Started) AS DATETIME) AS Started

FROM
  Sessions

kunne være et alternativ, hvis du skulle ønske at bibeholde feltet i datetime formatet.