Avatar billede maximus1001 Nybegynder
22. juni 2014 - 10:50 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Bedste private cloudserver løsning

Kære eksperter

Jeg har et ønske om at få en PRIVAT cloud server løsning, som jeg kan tilgå i hjemmet og på farten via min pc, bærbare pc og telefon + tablets (iOS og android). Helst uden 3. parts involvering. Er dette muligt? Desuden skal de synkronisere perfekt!!!

Aktuelt har jeg lavet en ubuntu 12.04.4 server løsning over en virtual maskine via owncloud. Sidstnævnte fungerer ikke uden for mit WAN/LAN netværk. Ved ikke hvorfor og også helst undgå owncloud.

Er der andre alternativer til denne løsning? Kan windows server 2012 essentials være en løsning eller skal jeg bare forsøge at få ubuntu serveren på nettet? Kan man få en 100 % privat owncloud server eller anden cloud løsning uden 3. part og uden ekstrem besværlig programmering? Jeg er nemlig ingen haj til programmering!

Tak for hjælpen
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. juni 2014 - 13:40 #1
Hej.

  Der skal mere info på. Hvad er formålet, er det fildeling, mail, webserver, colaboration?!?

  Det er lidt som at sige, at du mangler en bil - hvad skal man købe?

De bedste hilsner
Avatar billede chalde Seniormester
22. juni 2014 - 13:42 #2
Cloud er et bredt begreb. Hvilke typer services ønsker du at have adgang til på farten? Kun filer? Eller ønskes der også streaming mv.?
Avatar billede chalde Seniormester
22. juni 2014 - 13:45 #3
Du nævner at Owncloud ikke virker ved adgang uden for dit eget netværk. Der vil være stor sandsynlighed for, at du får samme problem andre hjemmehostede services hvis du ikke kender kilden til problemet. F.eks. hvis du ikke har forwarded de korrekte porte, du kører med CGN gennem din udbyder mv..
Avatar billede maximus1001 Nybegynder
22. juni 2014 - 13:57 #4
Hej

Tak for de mange hurtige spørgsmål.

Det især dokumenter og billeder som jeg ønsker kronisk adgang til uden, at det deles via en 3. part. Formålet er, at kun et begrænset antal personer skal have adgang. Streaming og mails er ikke første prioritet men ville være lækkert. Jeg vil have muligheden for eksempelvis, at arbejde på et dokument på min hjemmepc, gemme filen på min private "sky-server", og dernæst få adgang til filen fra arbejdet på en anden pc, samtidig med at filen er synkroniseret osv.

Er der en løsning på dette uden om 3. parts udbydere? Kan eksempelvis windows server være en løsning eller er det for tungt at arbejde med?
22. juni 2014 - 15:49 #5
Operativ systemet spiller ingen rolle i denne sammenhæng.

Hvis det skal hostes ude i byen, så kan du enten finde dig en VPS provider (Microsoft Azure, Amazon EC2, Linode, rackspace, cloud.dk, moln.is...).

Ordet cloud i denne sammenhæng handler om elastisk skalering, altså at du kan få mere computerkraft når behovet opstår.

Hvis du selv har en server kørende, hvorfor så ikke anvende den?

Du skriver du vil undgå owncloud, men hvad vil du så anvende i stedet? VPS til NFS, FTP...?

Har du overvejet hvad chalde skrev?
Avatar billede Blueeyez Mester
22. juni 2014 - 16:15 #6
Hvad er din internet hastighed?
Har du en fast/offentlig ip?
Avatar billede maximus1001 Nybegynder
22. juni 2014 - 19:10 #7
Hej igen

Som tidl. Beskrevet er jeg ingen haj til programmering eller servere for den sags skyld. Jeg har en 50/50 mbit fiber forbindelse og kan købe fast ip adresse, hvis jeg ikke allerede har en. Kan forbindelseshastigheden haves nogen indflydelse på valget?

Desværre er jeg ikke helt med på hvad cgn er for noget. Er der en guide på nettet som beskriver fordele og ulemper ved de andre oplyste server typer?

Findes der en gør det selv vejledning på de server typer i har omtalt?
22. juni 2014 - 19:29 #8
CGN = Carrier Grade NAT aka Double NAT.

Du behøver ikke vide noget programmering for at kunne drive en server, dog skal du vide noget om server opsætning/vedligeholdelse og netværk.

Hvem er din ISP?

Du har højst sandsynligt ikke behov for en fast IP. Du kan i stedet anvende DDNS, enten via en gratis service eller ved at anskaffe dit et domæne.

Efter at havde læst din posts igen, lyder det som om du ønsker en "privat dropbox". Du kan så enten vælge noget lig owncloud som er server baseret eller vælge en peer to peer teknologi som BitTorrent Sync.

Denne artikel kan måske hjælpe dig http://blog.patshead.com/2013/04/self-hosted-cloud-storage-solution-owncloud-vs-sparkleshare.html
Avatar billede maximus1001 Nybegynder
22. juni 2014 - 20:18 #9
Det er præcis en "privat dropbox" jeg ønsker mig. Jeg har under opsætning af min ubuntu serveren med owncloud prøvet at kode IPv4 med en konstant ip adresse med held. Det fungerer upåklageligt i eget hjem, men desvæære ikke på udenfor hjemmet. Hvad kan jeg gøre nedenstående hver.

Når jeg forsøger at logge ind på http://min.i.p.adresse/owncloud fås meddelelsen serveren var for længe at svare, men intet problem når jeg er på mit private WAN/LAN.

Til the black knigt:
- Jeg har Waoo og det er præcis en privat dropbox jeg ønsker uden at skulle betale for webhoasting eller lignende. Synes dine løsninger er spændende men vil tror at det aktuelle ubuntu server system umiddelbart lyder mere psændende, hvis bare det også vil kunne tilgås fra internettet.
Avatar billede Blueeyez Mester
22. juni 2014 - 21:08 #10
Der  er 2 veje og en af dem vil virke.

1 Du har ikke  åbnet den rigtige port i din router? Hvis dette gøres så vil din server kunne kommunikere ude på internettet og ikke kun lokalt.

2. Hvis 1 ikke virker, så skal du nok have en  fast IP adresse, dette koster penge.
22. juni 2014 - 21:23 #11
@Blueeyez Waoo ISPerne køre ikke GCN.

@maximus1001
Har du lavet port forwarding på din router for port TCP 80 og TCP 443?

http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/routerindex.htm
Avatar billede Blueeyez Mester
22. juni 2014 - 22:01 #12
#11 Os derfor jeg tror problemet er at der ikke er åbnet for de rigtgie porte som serveren skal bruge for at kommunikere ude på internettet ;-)
Avatar billede maximus1001 Nybegynder
23. juni 2014 - 10:25 #13
Her igen...

I nævner at min router skal være forwardet for port TCP 80 og TCP 443. Jeg har et LAN netværk i hele huset, samt en wifi router fra waoo, hvor wi fi funktionen er slået fra. Denne er trådet til en asus rt-ac66u wifi router og denne er atter trådet til en access point asus access point - ellers kan wi fi nettet ikke nå rundt i hele huset.

Skal jeg åbne alle mine routere for port TCP 80 og TCP 443 eller skal jeg blot gøre det på den første? Hvad vil i mene, der skal stå i nedenstående felter i min router for at få ownclouden til at virke?

Name
Protocol
Ext. port
Address
Port
Loopback
Enabled
23. juni 2014 - 11:52 #14
ONT (Optical Network Termination) boksen er i bride mode, så alt trafik går "ubehandlet" direkte igennem den.

Hvis du ikke har givet din server en statisk LAN adresse, så skal du skal reservere din servers IP adresse under routerens web interface: LAN -> DHCP Server -> Manually Assigned IP around the DHCP list.

Du kan finde ud af hvad din server netværkskorts MAC adresse (HWaddr) er, ved at køre ifconfig i terminal vinduet på serveren.
http://2.bp.blogspot.com/-AzjC3IvSf9U/T565pC9hmOI/AAAAAAAADy8/elzw_-ez6-c/s1600/terminal-ifconfig.png

Bagefter kan du lave reglerne for port forwarding:

Service Name: HTTP
Port Range:  80
Local IP:    <server IP adressen>
Local Port:  80
Protocol:    TCP

http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Asus/RT-AC66U/HTTP.htm

Service Name: HTTPS
Port Range:  443
Local IP:    <server IP adressen>
Local Port:  443
Protocol:    TCP

http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Asus/RT-AC66U/HTTPS.htm
Avatar billede maximus1001 Nybegynder
25. juni 2014 - 22:28 #15
Så har jeg forsøgt ovenstående men kan desværre stadig ikke få adgang til serveren fra et andet netværk end mit eget. Jeg har fulgt hele ovenstående portforward løsning, men ved afprøvning af porten, melder den stadig, at porten ikke er forwarded. Nogen forslag til andre løsninger?
25. juni 2014 - 22:34 #16
Hvordan har du åbnet for firewallen (iptables) på serveren?

Har du anvendt en service lig http://www.canyouseeme.org til at tjekke om portene er åbne?
Avatar billede maximus1001 Nybegynder
25. juni 2014 - 23:09 #17
Jeg har forsøgt har forsøgt at åbne porten via min asus router, og windows firewall med den virtuelle ubuntu server, men kan ikke få den til at virke. Testen er udført både med sidstnævnte link og port warding software. Kan du fortælle mig hvordan jeg finder iptables?
25. juni 2014 - 23:11 #18
Avatar billede Frank_F Nybegynder
30. juli 2014 - 02:50 #19
For at gå i et helt andet spor kunne du eventuelt prøve at kigge lidt på denne webside :

www.synology.com

Se eventuelt lidt på DS412+ og start med at montere 2 stk 4 TB Harddiske, så kan du senere udvide med flere efter Behov.

Der findes forskellige Cloud-Løsninger til Synology, der i blandt er OwnCloud / XCloud samt Synology's egen løsning kaldet CloudStation i form ad Udvidelses-Pakker som kan installeres med en 1 Klik løsning, hvro du selv har styringen af din Cloud-løsning.

Der er perfekte muligheder for Synkronisering mellem Iphone/Ipad og Android enheder samt et stort antal af Applikationer til dette formål.

Endvidere får du en NAS-Server med stor funktionalitet, samt mange andre muligheder som du måske kunne få behov for senere.
Endvidere er der god Support på Produkterne samt et stort Bruger-forum hvor man kan stille Spørgsmål og finde gode svar.

Pt er der over 250 Udvidelses Pakker (Officielle/3.Parts) til Synology Systemet så det vil måske kunne dække andre behov du måtte have.

Endvidere er der god Hardware-support for tilslutning af andet Hardware til en Synology Diskstation

Jeg har anvendt denne løsning sammen med en OwnCloud Pakke til min Synology NAS og det har virket perfekt siden 2011.

Sammenlagt er det en investering på små 4500,- Kr, men du vil med garanti ikke fortryde det.
Avatar billede maximus1001 Nybegynder
05. august 2014 - 20:29 #20
Tror jeg har fundet problemet. Det er formentlig manglen på statisk ip adresse. Svarene har været til rigtig god hjælp.