Avatar billede kim1a Ekspert
03. juli 2014 - 21:36 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Stationær nægter at bruge specifik pdskabel

Hej Eksperter

Har nogen været ude for det samme som jeg er nu:
Jeg har trukket netværkskabel i lejligheden. Sat stik på og testet (med lantester) at ledningen fungerer. Jeg har prøvet at bruge min bærbare med ledningen (hvor trådløs var koblet fra) og den får fint forbindelse.
Min stationære vil dog ikke bruge ledningen. Jeg har derfor testet med en anden ledning, som den stationære fint kan bruge.

Kan det være noget statisk elektricitet, de stik jeg har sat på er af metal (købt billigt hos en netbutik). For når computeren fungerer med andre ledninger, samt at ledningen fungerer i andre computeren kan jeg simpelthen ikke se hvad jeg skal gøre anderledes.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. juli 2014 - 10:46 #1
det kan også være støj på lankabel - hvis det fx ligger op ad strømkabler. I så er din bærbare nok sat til finde bedste mulige hastighed, mens den stationære kan være sat til fx 100mbps fuld duplex. Hvis der, pga støj, kun kan køres med 10mbps half duplex, så vil den stationære ikke.
Højreklik på netværk (ethernet), egenskaber, fanebladet netværk, klik på konfigurer ved netværkskortet. Fanebladet avanceret - der kan du sætte 'hastighed og duplex'.
Avatar billede kim1a Ekspert
05. juli 2014 - 10:27 #2
Den stod til automatisk forhandling, så det antager jeg er mest optimalt?
Det er som om kortet slet ikke registrerer ledningen er sat i. Den skriver i hvert fald "netværksforbindelse ikke tilsluttet" og første skridt i fejlsøgningen er: er der sat ledning i stikket.
Avatar billede kim1a Ekspert
05. juli 2014 - 10:29 #3
Men jeg prøvede alligevel et par af løsningerne, og der kom lidt liv. Kan man evt. isolere ledningerne bedre? Sølvpapir omkring den? Såfremt det er strømkabler er det et relativt kort stykke der skal skærmes bedre.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. juli 2014 - 10:45 #4
Du skal nok skifte til andet kabel med skærm, og evt også i højere kategori.
Avatar billede kim1a Ekspert
05. juli 2014 - 11:05 #5
Okay - tak for hjælpen... Smid lige et svar. Og evt et link til et sådan produkt så jeg ved hvad jeg skal gå efter.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. juli 2014 - 11:46 #6
ville det ikke være lettere med trådløs? http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/netvark-og-router/ZXNWD2205/zyxel-n300-wi-fi-usb-adapter-nwd2205

ellers fx http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/netvark-og-router/SSPL500/sandstrom-powerline-500mbps-network-extender#
hvor du sætter en ved router, og den anden ved pc (de skal sidde i samme sikringsgruppe). Så en stump lan-kabel fra router til første dims, og fra anden dims til pc.

Bare luk selv.
Avatar billede kim1a Ekspert
05. juli 2014 - 11:58 #7
Trådløs duer ikke - så hakker det når jeg spiller video fra stationær via PS3 på tv'et (da PS3 også er trådløs).

Det sidste kunne være en fremtidig løsning, men det er sjældent at stue og soveværelse (mit setup i de sidste 3-4 hjem jeg har haft) sidder i samme sikringsgruppe.

Jeg lukker.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. juli 2014 - 12:07 #8
Test. Sæt en tændt lampe i hver af de stik, der skal bruges. Sluk for en sikringsgruppe. Sker der intet, så tænd den igen. Hvis begge lamper går ud er de på samme gruppe, ellers på hvert sit. Husk, at pc, tv og andet følsomt elektronik skal være slukket før du tester.