Avatar billede lineriber Praktikant
08. juli 2014 - 22:28 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Erstatte Windows XP med Linux

Hej Eksperter

Jeg ejer 2 gamle bærbar og 1 stationnær PC installeret med Window XP. Men da det nu er slut med sikkerhedsopdateringer til XP og den nye opdatering af Java ikke længere vil virke med XP, så bliver jeg nød til at finde en anden løsning!
Jeg ville gerne slippe på at skulle købe en ny Microsoft licens og overvejer derfor om Linux evt. kunne være brugbart for mig.
Jeg kender intet til Linux så jeg er derfor helt på bar bund her!

Eksempel på den ene bærbar:
Lenovo
Intel Core 2 CPU T5600 1.83 GHz
1 GB RAM
500 GM Harddisk
Idag installeret med Windows XP Professionel
Bruges til email, internet, MS Word+Excel, dokumenter gemt på Dropbox

Kan I komme med nogle anbefalinger til udskiftning af mit styresystem? Samt hvordan jeg griber udskiftningen an?

Mvh
Line
Avatar billede Slawomir Seniormester
08. juli 2014 - 23:40 #1
har også xp og java virker endnu man du kan bare ikke updatere den, hvis du vælger linux kan du køre dine win programmer ved hjælp af dette http://www.winehq.org/ ;)
Avatar billede Slawomir Seniormester
08. juli 2014 - 23:43 #2
ang linux så kunne det være denne www.ubuntu.com, man behold da win så længe du kan, linux er en helt anden verden
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
09. juli 2014 - 08:55 #3
En Linux CD/DVD kan starte PC'en, og man får flere valgmuligheder:
1. Kør Linux direkte fra CD uden at installere. Længere tid om at starte fra CD end fra harddisk, men Windows er uberørt, og man kan tjekke om Linux understøtter al hardware, og om den virker bøvlet at arbejde med.
2. Installer Linux ved siden af Windows. Ved hver start af PC skal man så vælge mellem Linux eller Windows. Så kan man bruge Linux på nettet og Windows offline. Linux kan se Windows partitionen og skrive til den, men Windows kan ikke se Linux partitionen.
3. Installer Linux i stedet for Windows.
Med en 500 GB harddisk har du plads til begge styresystemer. Linux er ikke så pladskrævende, og stiller heller ikke så store krav til hardware.
Venlig hilsen
Avatar billede lineriber Praktikant
09. juli 2014 - 10:35 #4
Hej Finn

Tak for info, det lyder som en god ide at starte med pkt 1 så kan kan få en fornemmelse for om Linux er noget for mig.

Har du et forslag til hvilken Linux version jeg skal vælge?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
09. juli 2014 - 11:12 #5
Jeg har på meget gammel hardware haft stort held med Lubuntu, som er en letvægts version, hurtig start og glat kørsel. Windows XP er også blevet hurtigere, fordi den er offline, så sikkerhedssoftwaren kunne afinstalleres.
Den PC du nævner, er rigeligt stærk til alle versioner af Linux. Linux Mint er kendt for at være den version, som minder mest om Windows.
Avatar billede kimtheman Novice
09. juli 2014 - 11:14 #6
Kan også være du stadig kan få nogle opdateringer med nogle ændringer på nuværende pcér (skal siges ikke noget jeg har prøvet)

http://www.computerworld.dk/art/231058/snedigt-windows-hack-sikrer-nye-opdateringer-til-xp?utm_source=newsletter&utm_medium=newsletter&utm_campaign=dispatch+12881
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juli 2014 - 15:40 #7
#6 Det virker, men løser ikke problemet med Java. Xp er død set med mine øjne :-( Var ellers et godt system.

#5 Jeg har installeret Mint som andet valg på den ene gamle computer, hvor det andet system er Windows 7
Mint kører fremragende på den gamle computer, og er et komplet system. Du får både en officepakke, java,flash, browser (Firefox) og mailprogram (Thunderbird) i samme installation.
Og at overføre mail, hvis du bruger Outlook Ekspress er nemt at overføre den til Thunderbird.
Og så er der en masse programmer man frit kan hente.
Er man ikke afhængig af ms programmer er dette en fuldgod erstatning for XP.
Avatar billede alanm Nybegynder
11. juli 2014 - 11:10 #9
Line,

Inden du overvejer at skifte fra Windows til Linux (har selv gjort det og har ikke fortrudt), er der et par ting, du skal overveje.

1: Linux er anderledes end Windows. Selvom der er gjort meget for at gøre Linux mere brugervenligt, skal man være forberedt på at skulle sætte sig ind i noget nyt. Hvis man ikke har mulighed for at få hjælp og ikke selv er så teknisk kyndig, kan man hurtigt rende ind i problemer.

2: Programmer. Du bruger MS Office. En del Windows-programmer kan køre under Linux i Wine, men Office kan have problemer: http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=31. Der findes fuldgode alternativer til MS Office (f.eks. LibreOffice), men har du brug for MS Office er det nok bedst at køre det nativt under Windows.

3: Jeg vil anbefale dual-boot setup, altså installere Linux ved siden af Windows, fordi man pludselig opdager, at man har brug for Windows til et eller andet (f.eks. TomTom Home). Men da XP ikke er et sikkert system mere, vil jeg egentlig ikke anbefale den løsning.

4: Din computer lader til at være af en ældre dato. Linux kører fint på ældre hardware, men har du overvejet at udskifte den og få en ny med præinstalleret Windows 8?

5: Så vidt jeg er orienteret, skulle Win 8 ikke stille så store krav til hardware (http://windows.microsoft.com/da-dk/windows-8/system-requirements). Har du overvejet at opgradere?

Alan
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juli 2014 - 13:18 #10
Enig i #9.
Fik opgraderet min kontormaskine fra Xp til Windows 8, og den kører fint på dette system.Var heldig at jeg kunne få den til omkring 500 for en opgraderings licens.
Avatar billede lineriber Praktikant
22. juli 2014 - 14:55 #11
Hej Alle
Tak for jeres input.
Min gennebrud kom fra FinnRasmussen's #3, så Finn smider du lige et svar?

mvh
Line
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
22. juli 2014 - 15:51 #12
Så håber jeg, at du bliver gode venner med Linux.