Avatar billede kim1a Ekspert
10. juli 2014 - 21:01 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Win7 ægthed

Kære Eksperter

Jeg har en bærbare Acer som er 4-5 år gammel. Den har småskavanker, men er stadig fin brugbar. Jeg besluttede at formatterede den for ca 1½ måned siden. Jeg havde dog svært ved at læse mit certifikat med Windows reg key, så jeg hentede et par programmer der kunne læse hvad der var installeret og fandt en key som jeg efterfølgende installerede med - den har kørt fint i nogle uger, og så pludselig den anden dag meldte den at "denne kopi af windows er ike ægte".

Det er naturligvis muligt at min key ikke blev læst korrekt af dette 3. parts program, men hvorfor skulle den så kunne køre længe og også opdatere via windows update uden problemer i flere uger?

Har nogen af jer været ude for noget lignende - kan jeg gøre noget? Jeg ville skrive til Microsoft, men deres chatsupport ser ret lukket ud (jeg brugte den ellers i forbindelse med mit dilemma om slidt certifikat), ligesom deres emailadresse melder fejl.

Jeg har også skrevet til Acer, men endnu ikke fået svar.
Avatar billede kim1a Ekspert
10. juli 2014 - 21:28 #1
Det skal måske lige nævnes at jeg installerede fra en købt win7 CD, og derfor ikke via recovery cd'er som jeg desværre ikke har, måske faktisk aldrig har skabt.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. juli 2014 - 21:42 #2
fra installation har man 30 dage til at aktivere windows. Det har du så ikke fået gjort, og så 'går den død'.
Du skal se på mærkat med windows-nøglen. Den cd du installerer fra skal være samme version (fx oem win7 sp1 dk home - det er det, du har licens til, og ikke andre versioner) Ellers dur nøglen ikke.
Avatar billede kim1a Ekspert
13. juli 2014 - 17:13 #3
Nu har jeg så fundet den korrekte install (tror jeg i hvert fald) - mit certifikat siger Windows 7-home Prem OA Acer Group og jeg har hentet herfra:
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-windows_install/is-there-a-place-where-i-can-download-an-iso-image/d6606520-8a45-4f47-a5ed-22978f4f602d

Desværre siger den stadig forkert kode... Jeg får ingen svar fra Acer, så nu er jeg ved at være godt frustreret.

Efterfølgende kan jeg dog læse at hvis det er en opgrade jeg har, så SKAL jeg installere WinXP først, men den har jeg ikke længere (jeg husker det ikke om en upgrade, men jeg er sikker på pceren var preinstalleret så det kan jo være det er det som er fejlen.

Kan det virkelig passe at blot fordi man ikke længere kan læse sit certifikat vil Windows ikke være behjælpelig?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. juli 2014 - 17:21 #4
det er så typisk en us-version, hvor du har en dk-version.
Avatar billede kim1a Ekspert
13. juli 2014 - 19:28 #5
Ej altså - begynder de nu også at gå op i det?

Pis også.... jeg må så lede videre.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. juli 2014 - 19:34 #6
Ikke noget de begynder på - det har været reglen i mange år. Så efterlys en iso-fil med samme data som på din licens. Det er helt legalt at låne en kopi, så evt brug facebook eller andet til at få en kopi.
Avatar billede kim1a Ekspert
14. juli 2014 - 12:55 #7
Så fik jeg den løst. Acer gav svaret.

Du skal have tak for din tid og forklaringer, smid et svar så du kan få lidt for hjælpen.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. juli 2014 - 13:10 #8
bare luk selv