Avatar billede Rassing Nybegynder
11. juli 2014 - 22:16 Der er 3 kommentarer

VPN vs. cloud

Jeg står for at skulle oprette noget netværk således vi i virksomheden kan tilgå vores filer og dokumenter hjemme fra eller på farten.
jeg kan ikke rigtig bestemme mig for om jeg skal oprette en VPN forbindelse eller om jeg skal oprette en cloud løsning. Vi bruger en synology 414 som server, der er jo rigtig mange muligheder i sådan en djævle..
Jeg ville jo gerne at filsti navne i dokumenert ville passe med server f.eks. Q:\PWS\07_CE\..... således der ikke er tvivl om dokumentets placering uanset hvor og på hvilke computer det er oprettet på..
Samtidig bruger vi noget software der arbejder i flere forskellige filer adgangen som samtidig kan være lidt følsom over for brud i netforbindelser når filerne først er åbne..

så hvsd synes i skal jeg oprette en VPN forbindelse til serveren eller oprette cloudet løsning hvor mapper synkroniseres..
Avatar billede Blueeyez Mester
11. juli 2014 - 22:19 #1
Altså en cloud løsning kan jo være med bittorrent sync. Problemet er dog at hvis 1 person laver fejl sendes det jo til alle..

En vpn er en god løsning, derved krypteres forbindelsen mellem klient og server os hvilket jo er en god ting.
Avatar billede Blueeyez Mester
11. juli 2014 - 22:20 #2
Glemte at problemet med vpn er jo at folk kun skal bruge det arbejdsrelateret.. Ellers vil det nok gå skævt..
Avatar billede dsane Praktikant
18. juli 2014 - 01:40 #3
Du kan oprette en Office 365 løsning til mail og delte dokumenter. Det er billigt (kr. 26,70 pr. bruger/mdr hos f.eks. Atea.dk). Fungerer perfekt med mobil telefoner, tablets etc.

Du beskriver ikke hvilke typer af applikationer I anvender i firmaet, men de kan med fordel flyttes til en virtuel server i skyen. Brugere logger på serveren via et fjernskrivebord (et ikon på brugerens computer). Virtuelle servere fås mange steder, og er også relativt billige.

TCO for denne løsning er meget lav, driftsikkerheden er høj, så længe man har adgang til internettet. Løsningerne vil ofte inkludere automatisk backup af samtlige data.

Med hensyn til Synology 414, så ville jeg tage den med hjem og bruge den til at gemme feriebilleder, film og musik.