Avatar billede Laugesen1 Mester
15. juli 2014 - 00:33 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kopier rækker fra et array til et andet array hvis kriterier er opfyldt.

Jeg skal hver uge fortage en sortering af data fra et ark som kan variere i størrelse på 50 -300 rækker. Rækker der opfylder kriterier i 3 kolonner, skal kopieres til et andet område eller til et andet ark.

For at forøge hastigheden af processen, har jeg indlæst alle data i et array (MyArray), og har prøvet at lave en makro der skal kopiere de enkelte rækker fra arrayet - hvis kriterierne er opfyldt - og sætte dem ind i et nyt array(NewArray).
Sortering skal ske efter 3 kriterier i kolonnerne 3 - 4 - 5 i det indlæste array(MyArray).

Rækkerne der bliver kopieret over i det nye array, skal til sidst kopieres tilbage til arket.

Men jeg kan ikke få det til at fungere !
Er der nogen der kan give et bud på hvad der er galt med koden ?

På Forhånd tak.

Laugesen

Koden:

Public Sub KopierFraArray()
Dim MyArray As Variant
Dim NewArray As Variant
Dim x As Integer
Dim Y As Integer
Dim k As Integer

k = 1
'Range indlæses i MyArray - antal rækker kan variere fra 50 - 300. Antal kolonner vil stort set være det samme hver gang.
MyArray = Range("AT15", Range("AT15").End(xlDown).End(xlToRight))

    For x = LBound(MyArray, 1) To UBound(MyArray, 1)
    For Y = LBound(MyArray, 2) To UBound(MyArray, 2)

    'Hvis en række har følgende værdier i 3 kolonner:
    'Værdien i kolonne 3 (i MyArray) er "Visa/dk", værdien i kolonne 4 er dato "23-06-14"
    'og værdien i kolonne 5 er "1234"
    'Så skal rækken kopieres til NewArray.

        If MyArray(x, 3) = "Visa/dk" And MyArray(x, 4) = "23-06-14" And MyArray(x, 5) = "1234" Then
            NewArray(k, Y) = MyArray(x, Y)
            k = 1 + 1
        End If
    Next

Range("V35").Resize(UBound(NewArray, 1), UBound(NewArray, 2)) = NewArray
Set NewArray = Nothing

End Sub
Avatar billede bak Seniormester
15. juli 2014 - 10:50 #1
Et par små ændringer og det buede virke :

Public Sub KopierFraArray()
    Dim MyArray As Variant
    Dim NewArray As Variant
    Dim x As Integer
    Dim Y As Integer
    Dim k As Integer

    k = 1
    'Range indlæses i MyArray - antal rækker kan variere fra 50 - 300. Antal kolonner vil stort set være det samme hver gang.
    MyArray = Ark1.Range("AT151", Ark1.Range("AT151").End(xlDown).End(xlToRight))
    'det nye array skal dimmmes
    ReDim NewArray(1 To UBound(MyArray, 1), 1 To UBound(MyArray, 2))
    For x = LBound(MyArray, 1) To UBound(MyArray, 1)

        'Hvis en række har følgende værdier i 3 kolonner:
        'Værdien i kolonne 3 (i MyArray) er "Visa/dk", værdien i kolonne 4 er dato "23-06-14"
        'og værdien i kolonne 5 er "1234"
        'Så skal rækken kopieres til NewArray.

        If MyArray(x, 3) = "Visa/dk" And MyArray(x, 4) = "23-06-14" And MyArray(x, 5) = "1234" Then
            For Y = LBound(MyArray, 2) To UBound(MyArray, 2)
                NewArray(k, Y) = MyArray(x, Y)
            Next
            k = k + 1
        End If

    Next

    Ark2.Range("V35").Resize(UBound(NewArray, 1), UBound(NewArray, 2)) = NewArray
    Set NewArray = Nothing

End Sub
Avatar billede bak Seniormester
15. juli 2014 - 10:59 #2
Ups, havde lige brugt egne arknavne

Public Sub KopierFraArray()
    Dim MyArray As Variant
    Dim NewArray As Variant
    Dim x As Integer
    Dim Y As Integer
    Dim k As Integer

    k = 1
    'Range indlæses i MyArray - antal rækker kan variere fra 50 - 300. Antal kolonner vil stort set være det samme hver gang.
    MyArray = Ark1.Range("AT151", Range("AT151").End(xlDown).End(xlToRight))
    'det nye array skal dimmmes
    ReDim NewArray(1 To UBound(MyArray, 1), 1 To UBound(MyArray, 2))
    For x = LBound(MyArray, 1) To UBound(MyArray, 1)

        'Hvis en række har følgende værdier i 3 kolonner:
        'Værdien i kolonne 3 (i MyArray) er "Visa/dk", værdien i kolonne 4 er dato "23-06-14"
        'og værdien i kolonne 5 er "1234"
        'Så skal rækken kopieres til NewArray.

        If MyArray(x, 3) = "Visa/dk" And MyArray(x, 4) = "23-06-14" And MyArray(x, 5) = "1234" Then
            For Y = LBound(MyArray, 2) To UBound(MyArray, 2)
                NewArray(k, Y) = MyArray(x, Y)
            Next
            k = k + 1
        End If

    Next

    Range("V35").Resize(UBound(NewArray, 1), UBound(NewArray, 2)) = NewArray
    Set NewArray = Nothing

End Sub
Avatar billede Laugesen1 Mester
15. juli 2014 - 13:56 #3
Hej Bak

Mange tak for dit svar.
Det fungerer helt efter hensigten:)

Men jeg har et lille problem mere, som jeg håber du kan hjælpe med.

Der skal sorteres efter et kriterium mere.
I en kolonne (5), skal der også sortere efter klokkeslæt, i start og slut af ugen.
Jeg har skrevet det ind i koden, men det fungerer ikke som det skal.

Det ser ud til, at der er problemer når klokkeslættet starter med "00" eller "01".
Er det måske et klokkeslæt-format der skal skrives ind i koden ?
Har du et bud på hvad der er galt ?

Bemærk ændringer i koden:
Range er ændret til "Range("AT15")
I MyArray er kolonne 5 nu "klokkeslæt" og kolonne 7 er "1234".

Public Sub KopierFraArray1()
    Dim MyArray As Variant
    Dim NewArray As Variant
    Dim x As Integer
    Dim Y As Integer
    Dim k As Integer

    k = 1
    'Range indlæses i MyArray - antal rækker kan variere fra 50 - 300. Antal kolonner vil stort set være det samme hver gang.
    MyArray = Ark1.Range("AT15", Range("AT15").End(xlDown).End(xlToRight))
    'det nye array skal dimmmes
    ReDim NewArray(1 To UBound(MyArray, 1), 1 To UBound(MyArray, 2))
    For x = LBound(MyArray, 1) To UBound(MyArray, 1)

        'Hvis en række har følgende værdier i 3 kolonner:
        'Værdien i kolonne 3 (i MyArray) er "Visa/dk", værdien i kolonne 4 er dato "23-06-14"
        'og værdien i kolonne 5 er "1234"
        'Så skal rækken kopieres til NewArray.

        If MyArray(x, 3) = "Visa/dk" And MyArray(x, 4) = "21-06-2014" And MyArray(x, 5) < "14:00:00" And MyArray(x, 7) = "1234" Then
            For Y = LBound(MyArray, 2) To UBound(MyArray, 2)
                NewArray(k, Y) = MyArray(x, Y)
            Next
            k = k + 1
        End If

    Next

    Range("V35").Resize(UBound(NewArray, 1), UBound(NewArray, 2)) = NewArray
    Set NewArray = Nothing

End Sub
Avatar billede Laugesen1 Mester
16. august 2014 - 22:40 #4
Hej bak

Det fungerer helt efter hensigten med den lille ændring i arrayet.
Og jeg har fundet ud af at indsætte kriterier for klokkeslæt og dato i array.

Sender du et svar? - så jeg kan give dig points :)

Laugesen
Avatar billede bak Seniormester
18. august 2014 - 18:52 #5
Her er så lige et svar :-)
Avatar billede Laugesen1 Mester
19. august 2014 - 01:03 #6
Mange tak for hjælpen :)

Laugesen