Avatar billede ellegaard87 Nybegynder
16. juli 2014 - 21:02 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af loftlampe

Hjælp!
Jeg har ikke sat loftlampe op før, og jeg kan heller ikke finde ud af det.. Jeg har forbundet den blå led med den blå på lampen og den brune ledning med den brune på lampen. Men der kommer ikke noget lys?

Kan hjælpe?
Avatar billede poko1 Ekspert
16. juli 2014 - 21:59 #1
Har du flere ledninger end den blå og brune
Avatar billede ellegaard87 Nybegynder
16. juli 2014 - 22:38 #2
Ja men kun fra loftet ikke fra lampen.
Avatar billede poko1 Ekspert
16. juli 2014 - 22:58 #3
Hvis du har flere fra loftet  Så er det ikke den brune du skal bruge der kan f.eks. være 2 mellemledninger M1 eller M2 de er
beregnet til at tænde lampe 1 eller lampe 2 det er dem der sender fasen op til pæren fra kontakten oftest Hvid eller Grå
Avatar billede ellegaard87 Nybegynder
17. juli 2014 - 07:39 #4
Der er 3 blå,2 røde, 2 brune og 1 grå. Der er vidst en ældre installation og ikke sådan en moderne hvor der står m1, m2 osv. Her er kun de direkte ledninger at forbinde med.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. juli 2014 - 08:25 #5
De Brune og de Blå skal være samlet som på billedet Og når du så tænder på kontakten skal der komme fase enten på de Røde eller på den Grå
http://gratisupload.dk/vis/712421
Avatar billede Antlars Novice
17. juli 2014 - 10:26 #6
Undskyld, men er du sikker på at din loftslampe fungerer?
For hvis du har haft forbundet som du beskrev i spørgsmålet burde lampen været tændt med det samme. - Men du kunne ikke bruge afbryderen til lampestedet.

Mange mærkelige ting kan være sket/ændret i et gammelt lampested. Der kan også være byttet om på farvekoder.
Jeg går ud fra at der nu kun sidder samlemuffer for enden af ledningerne.
Derfor:
1. Afbryd al strøm ved gruppeafbryderen.
2. Behold din samling af blå til blå.
3. Din brune ledning på lampen prøver du så at forbinde til rød i loftet (sørg altid for at alle ledninger er spændt godt i samlemuffen)
4. Tænd for strømmen igen og afprøv din tænd/sluk-kontakt.
Virker det ikke der, så afbryder du igen al strøm og prøver med den grå ledning på nøjagtig samme måde.

Virker det stadig ikke, og du er sikker på at din lampe fungerer, så tyder det på at den blå ledning ikke er nul-ledningen.
-Hvis det er tilfældet bliver du nok nødt til at alliere dig med en elektriker, som kan udmåle dine ledninger.
Men ellers kan du som en nødløsning (også med slukket strøm) prøve at åbne tænd/sluk-kontakten og se efter hvilken farve ledning der bliver brugt som mellemledning op til lampestedet.
Avatar billede ellegaard87 Nybegynder
17. juli 2014 - 12:10 #7
Så fik jeg det til at virke. Den blå skulle til den blå og den brune til den grå.

Tak for hjælpen allesammen.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. juli 2014 - 12:26 #8
Det kan så godt være at du har lys i lampen MEN PÆREN?????
De 3 Blå Skal sammen lige så de 2 Brune den ene brune kommer fra Sikrings Gruppen og sendes gennem den anden brune ned til afbryderen hvor den sender fasen gennem den Grå til Pæren det var derfor jeg viste dig hvilke der skulle samles.
Ps. Tillykke med dine velfortjente point! :-(
17. juli 2014 - 19:42 #9
(Hvis man ikke har pæren i orden, så gælder det om ikke at tabe fatnigen.)