Avatar billede j_bourne Juniormester
17. juli 2014 - 06:40 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Overdrevet ventilation

Hej Eksperten

Jeg er ejer af en macbook pro 15" retina, der er præcis to år gammel.

Mit problem er at ventilatoren går i gang selv når jeg bruger computeren minimalt (fx ved tekstbehandling) og den larmer rigtigt meget. Den går i gang inden computeren føles varm og det virker faktisk som om, det er den der varmer computeren op.
Er der andre der har oplevet det samme? Er det standard? Kan jeg gøre noget ved det?

Jeg har iøvrigt installeret bootcamp på den og når jeg er i windows er det problemet der konstant modsat når jeg har den i mac os, hvor problemet måske er der 80% af tiden.
Avatar billede sd8220 Seniormester
17. juli 2014 - 11:07 #1
Mit umiddelbare bud ville være to ting:

1) defekt temperaturføler - prøv at hente og køre programmet Temperature monitor (http://www.macupdate.com/app/mac/12381/temperature-monitor), så kan du følge med i, hvad temperatur maskinen mener, at den har.

2) tilstoppede udluftningshuller/ventilator - rens den.

Jeg har ikke samme erfaring; men når fejlen opstår i både OS X og Windows, tænker jeg, at det mest oplagt er en hardware-ting.

Du har vel ikke haft maskinenen skilt ad på et tidspunkt og er kommet til at puffe til noget? ,-)
Avatar billede j_bourne Juniormester
17. juli 2014 - 14:53 #2
Hej sd

Tak for svar. Jeg er ved at hente programmet.
Nej, jeg har ikke haft den skilt ad - ved ikke hvordan. Hvilket leder mig videre til mit næste spørgsmål.. hvordan renser jeg den?
Avatar billede j_bourne Juniormester
17. juli 2014 - 14:58 #3
Hvilken temperatur har betydning?
Ikonet nede i menuen siger 67c, men der er jo en lang liste når man åbner programmet..
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juli 2014 - 15:50 #4
Der er en videoguide her til hvordan man renser en Retina computer:
http://www.youtube.com/watch?v=84CQGEVEv_w
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juli 2014 - 15:53 #5
Personligt havde jeg også brugt en dåse med trykluft inde i selve blæseren. Man skal blot huske på at blokere vingen så den ikke drøner rundt når man puster, da det kan hvis man er uheldig,kan ødelægge lejer i blæseren.