Avatar billede AL1234 Nybegynder
17. juli 2014 - 12:59 Der er 8 kommentarer

Connecte til MYSQL i java

Hej eksperter :)
Jeg er meget ny i java og har for nylig hentet Netbeans som jeg er ved at lære at kende. Jeg har sat mig for, at jeg vil prøve at se om jeg kan få kontakt med min MYSQL-database og hente data derfra. Min database ligger på one.com. Jeg har forsøgt at bruge diverse guides og eksempler på nettet, men det er stadig ikke lykkes mig at få kontakt :/

Derfor vil jeg høre om der er noget her som kan hjælpe mig på rette spor?

Hilsen Anja
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2014 - 14:43 #1
Foerste spoergsmaal er: tillader one.com at man connecter direkte til deres database udefra?
Avatar billede AL1234 Nybegynder
17. juli 2014 - 20:52 #2
Se det var et godt spørgsmål! Det havde jeg slet ikke tænkt på! Har lige kontaktet dem og det gør de desværre ikke.

Så nu vil jeg istedet sætte en database op på min computer og har fundet denne super guide:
http://www.udvikleren.dk/artikler/367/java-programmering-13.-del/

Tak for hjælpen :-) Hvordan lukker jeg mit spørgsmål?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2014 - 16:03 #3
MySQL er en glimrende database.

Men vil du gerne undgaa installation og konfiguration af MySQL saa er der masser af embedded databaser til Java hvor applikationen styrer det hele selv.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2014 - 16:05 #4
Artiklen du linker til er:
- detaljeret
- velskrevet/paedagogisk
- af nogenlunde kvalitet

Jeg ville lave mange ting anderledes, men ...........
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2014 - 16:05 #5
At lukke spoergsmaalet kraever et svar som du kan acceptere.
Avatar billede AL1234 Nybegynder
18. juli 2014 - 17:04 #6
Spændende! Er der noget bestemt du kan anbefale eller en god artikel du kender til omkring embedded databaser til Java? Er lidt på bar bund omkring det, så ved ikke lige hvor jeg skal starte :)
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2014 - 17:13 #7
En af de smaa "hemmeligheder" i Java er at Java faktisk kommer med en database.

Den hedder Java DB.

Det er faktisk en Apache Derby, men det er er ikke saa relevant.

Java DB kan bruges baade som embedded database og som database server.

Hvis jeg ville have en database server saa vilel jeg bruge MySQL eller lignende.

Men som embedded database er Java DB fin.

Der er en paen doumentation her:

http://docs.oracle.com/javadb/

Men jeg syntes dog ikke at den er saa letlaeselig.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2014 - 17:18 #8
Men det er meget simpelt.

Load af driver (hvis noedvendigt):

Class.forName("org.apache.derby.jdbc.EmbeddedDriver");

Create ny database og forbind:

Connection con = DriverManager.getConnection("jdbc:derby:C:/Database/BlaBla;create=true");

Forbind til eksisterende database:

Connection con = DriverManager.getConnection("jdbc:derby:C:/Database/BlaBla");