Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2014 - 15:10 Der er 1 løsning

Problemer med at hent id i en table ud fra bruger id i en anden

Jeg har meget svært ved at finde en kort overskrift der forklare mit problem.

I min database har jeg 2 tabeller.
db_bruger
db_opgaverok

Da dette kun er en lille del af en temmelig stor side der virker uden problemer, så kan vi desværre ikke lave strukturen i databasen og den tabeller om og vi må arbejde med det vi har.

Jeg er ved at lave nogle test hvor jeg henter fx dem der ikke har point i opgave 5 og 6:

Select bId, bNavn FROM db_bruger
WHERE bAktiv = 'a' AND
bId NOT IN(SELECT oBrugerId FROM db_opgaverok WHERE oMdr = 1 AND oAar = 2014 AND o5 > 0 AND o6 > 0)
ORDER BY bNavn

Nogen bruger har ikke løst nogen opgaver endnu, og er derfor ikke registeret i db_opgaverok, men de vil jo stadig blive vist.

Til gengæld er der nogen der har løst fx opgave 1 og 2, og som derfor er registeret i db_opgaverok og har et id (oId).

Jeg vil gerne hente det id med ud, via SQL og ikke via PHP som siden er lavet i, er det muligt?

Så kan jeg lave en liste ala det her under, hvor bruger nummer 3 ikke er i db_opgaverok

- bId - bNavn (oId) -
1 - Brian (459)
2 - Christian (78)
3 - Hans ()
....

_______________________
Bonus info jeg ikke ved om i skal/kan bruge

Det skal lige siges at siden køre i MCV hvor jeg i vieweren henter data i array:

Array ([0] => stdClass Object ( [bId]=> 1 [bName]=> Brian )[1] => stdClass Object ( [bId]=> 2 [bName]=> Christian)[2] => stdClass Object ( [bId]=> 3 [bName]=> Hans [oId]=> ) ....

Hvor jeg godt kunne tænke mig det så sådan ud:

Array ([0] => stdClass Object ( [bId]=> 1 [bName]=> Brian [oId] => 459)[1] => stdClass Object ( [bId]=> 2 [bName]=> Christian [oId]=> 78)[2] => stdClass Object ( [bId]=> 3 [bName]=> Hans [oId]=> )
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2014 - 21:39 #1
Uha, fandt langt om længe svaret.

Brugte en UNION af 2 forskellige select kald.