Avatar billede jakobdo Ekspert
17. juli 2014 - 21:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Beregn areal

Hej,
kan nogen hjælpe hvad et cirka areal af følgende område er:

Bredde 1 (b1): 13,7 meter
Bredde 2 (b2): 14,6 meter
Højde 1 (h1): 7,4 meter
Højde 2 (h2): 9,5 meter

<-- b1 -->
|        |
h1      h2
|        |
<-- b2 -->

Jeg ved der nok skal vinkler for, for at få det præcist, men man må da kunne lave et cirka bud. :o)
Avatar billede NielsErikP Mester
17. juli 2014 - 22:10 #1
Hej...

Arealet må være sådan  :

( 13,7(b1) * 7,4(h1))  + ((14,6(b2)-13,7(b1)) * 7,4(h1)) *0,5

Du regner den selv ud jakobdo ;-)
Avatar billede jakobdo Ekspert
17. juli 2014 - 22:27 #2
Mangler der ikke en nogle parenteser?
For skal 0,5 ganges med summen af ( 13,7(b1) * 7,4(h1))  + ((14,6(b2)-13,7(b1)) * 7,4(h1)) eller "kun"  ((14,6(b2)-13,7(b1)) * 7,4(h1))

Det giver jo en forskel på: 54kvm eller 104kvm. :o)
Avatar billede NielsErikP Mester
17. juli 2014 - 22:41 #3
Hej...

Det du gør jakobdo... Er at fra enden af b1 tegner højden ned til b2.. Det deler den op i en firkant og en ret vinklet trekant.. En firkant er arealet jo H*b.. og en retvinklet trekant er arealet 1/2 * h * g. Så ligger du de 2 arealer sammen.

Arealet af din figur skulle gerne være : 104,71. kvm
Avatar billede jakobdo Ekspert
18. juli 2014 - 08:56 #4
Smid et svar.
Avatar billede jernrosen3 Forsker
18. juli 2014 - 09:33 #5
Hej Niels Erik og Jakob.

Jeg har prøvet at lave en oversigt over mål og vinkler i Jakobs sjove firkant.

Jeg kan ikke få det til kun 2 mellemudregninger. På den følgende tegning kan I se at der bør være mindst 4 udregninger :

http://gupl.dk/712458/

Problemet ligger i højre hjørne : Udregning D bør udregnes med vinkel, sinus og cosinus.

Jeg vil gerne være ærlig : Det er ALT ALT for længe siden jeg havde matematik til, at jeg selv kan regne arealet ud !*S*
Avatar billede jakobdo Ekspert
18. juli 2014 - 09:38 #6
Jeg har 2 matematiske brødre, som var for langsomme på aftrækkeren og derfor oprettede jeg dette.
De har dog meldt retur siden hen.
De mener vi snakker i størrelsen omkring 117.
Det skal "bare" bruges til indkøb af fliser til en indkørsel, så 104-117. Det er sgu tæt nok.
Jeg køber ind til 120, så er jeg på den sikker side.
Tak for hjælpen alle sammen og smid svar dem der ønsker point.
Avatar billede jernrosen3 Forsker
18. juli 2014 - 09:59 #7
Jeg behøver ikke point - hvis ca 120 kvm er ok med dig, så GOD ARBEJDSLYST ! *S*
Avatar billede NielsErikP Mester
18. juli 2014 - 23:12 #8
Hej...

@jakobdo:  Tja... Squ ik meget matematik i dine brødre, hvis de ikke får resultatet i sidste linje i #3. Eller måske dine mål ikke svarer til det de har regnet på.
Prøvede jo bare at hjælpe. :-P
Avatar billede NielsErikP Mester
18. juli 2014 - 23:19 #9
Hej igen...

@jernrosen3:  I dit link i #5... Må jakobdo's højde(h2) på 9,5 jo være hypotenusen i din trekant C.. ellers diagonalen der deler den du har kaldt D.