Avatar billede pipjoecat Nybegynder
18. juli 2014 - 11:08 Der er 1 kommentar

Hjælp til TÆL.HVIS med dubletter

Jeg har forsøgt at søge rundt omkring men uden held.

Jeg skal bruge en funktion der kan tælle antal dage (ud fra dato og ikke antal rækker) hvor der er blevet fløjet mere end 4 timer.

Ved at bruge TÆL.HVIS kan jeg få den til at tælle antal rækker hvor der er fløjet mere end 4 timer, men hvis dette bliver gjort flere gange samme dag, så bliver samme dag talt med flere gange.

Det ser således ud

A                  B
DATO:          Flyvetid:

1/7/14        3:25
3/7/14        4:35
3/7/14        4:05
5/7/14        6:30
6/7/14        2:25

Som sagt ved brug af TÆL.HVIS giver den her et resultat på 3 dage, når det i virkeligheden kun skulle være 2 dage.

Hvordan kan jeg få excel til at tage højde for datoerne også, så den kun tæller enkelte datoer, fremfor rækker?
18. juli 2014 - 11:35 #1
Jeg ville tilføje en kolonne med samlet flyvetid pr. dag, og bruge din nuværende TÆL.HVIS-formel på denne kolonne.

Start i C2 med denne:
=HVIS(A2<>A1;SUM.HVIS(A:A;"="&A2;B:B);"")
og kopier den nedad til hele området.