Avatar billede hvoss Praktikant
18. juli 2014 - 15:22 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Nem metode til at sende dele af et regneark ud til bestemte brugere

Hej!

Jeg arbejder på et sygehus, hvor vi har behov for at sende cpr numre ud til et stort antal kliniske afdelinger, så disse afdelinger fx får rettet op på nogle registreringer i disse patienters oplysninger.

Vi har typisk cpr. numrene i excel og det nemmeste er at sende alle cpr numre til alle afdelinger. Så kan de selv handle på de cpr der har med deres afdeling at gøre. Udfordringen heri er, at afdeling A ikke må se cpr numre fra afdeling B. Derfor laver vi manuelt afdelingsspecifikke lister, som vi så sender i individuelle mails til hver afdeling. Men når der er mere end 45 afdelinger, så er det et stort manuelt arbejde.

Så jeg leder efter en metode eller et værktøj, der gør det nemmere at distribuere afdelingsspecifikke cpr. lister til et stort antal afdelinger.

Nogen forslag?
Avatar billede hvoss Praktikant
18. juli 2014 - 15:24 #1
PS: Vi bruger Office 2010.
Avatar billede supertekst Ekspert
18. juli 2014 - 15:56 #2
Det skulle nok være muligt at konstruere et system via VBA.
Avatar billede bvirk Guru
20. juli 2014 - 10:39 #3
Metoden er slet ikke at anvende excel. Det er uhensigtsmæssigt at rode de forskellige afdelingers cpr numre sammen i noget der differentierer mere layoutmæssigt end strukturelt - selv om det nok kan lade sig gøre er det unødigt kompliceret.

Lister pr email - tankevækkede at sygehuse er ude i sådan amatøragtigt datahåndtering!

Cpr numrene skal smides i en database tabel (access) hvori afdeling er et felt. Herfra er det muligt at trække lister til de enkelt afdelinger - hvis de enkelte afdelinger også har office 2010 installeret kan de trække direkte fra en 'fælles backend' idet man lægger det tilrette så de enkelte afdelinger kun ser hvad hvad de må.
Avatar billede ptj_11 Forsker
20. juli 2014 - 18:12 #4
Jeg må give bvirk ret et stykke af vejen. Det er ikke blot tankevækkende, det er snarer skræmmende.
Metoden rummer alt for mange muligheder for fejl.
Men det er nok ikke så enkelt endda.
Opretter men en database som backend, hvordan håndteres så reglerne for henholdsvis sletning og bevarelse af data, hvordan håndteres adgangsrettigheder og logføring af opslag i databasen i henhold til persondatalovgivningen?
Men burde snarere starte med at undersøge følgende-
Hvordan kommer data ind i systemet (her hospitalsvæsenet).
Kan der skabes integration mellem de andvendte systemer ude i alle afdelinger, og til systemet, der indeholder stamdata.
For hver gang man blander menneskehænder ind i dataindtastning, så stiger risikoen for fejl betragteligt. Det bør derfor som udgangspunkt ske via automatiserede systemintegrationer.
Det er naturligvis en større omgang, men i den sidste ende er det den eneste fornuftige og anbefalelsesværdige metode.
Men det lugter langt væk af den evigt tilbagevendende polimik angående EPJ problematikken.
/ptj_11
Avatar billede hvoss Praktikant
18. august 2014 - 19:44 #5
Spg lukkes.