Avatar billede KOH Novice
20. juli 2014 - 08:53 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Reflection - hent værdier fra nested class/properties

Hejsa

Jeg prøver at finde frem til en metode hvorpå jeg kan laven en list.orderby(x => x.parameter)

orderby skal kunne angives som en string, det virker fint med denne metode

PropertyInfo pi = typeof(person).GetProperty(propertyName);
personSorted = persons.OrderBy(x => pi.GetValue(x,null)).ToList();

men det virker KUN på properties som er på første level i en class, det jeg så mangler er at kunne få adgang til properties fra den nested classes som f.eks, nedenstående class hvor person indeholder klassen adresseInfo - så hvordan får jeg fat i de properties, så de kan bruges i min orderby - det skal være reflection da jeg skal kunne angive orderby som udfra en string variabel i databasen.

public class person
    {
        public person()
        {
            addressInfo = new address();
        }

        public string firstname { get; set; }
        public string lastname { get; set; }

        public address addressInfo;
    }

    public class address
    {
        public string city { get; set; }
        public int postalcode { get; set; }
    }
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juli 2014 - 15:23 #1
Det maa vel blive noget a la:

pi2.GetValue(pi1.GetValue(x, null), null)

Jeg kan godt proeve og bixe et eksempel hvis noedvendigt.
Avatar billede KOH Novice
20. juli 2014 - 16:37 #2
Hej Arne

Du må meget gerne komme med et eksempel, synes jeg er løbet panden imod muren med dette problem.

// Kim
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juli 2014 - 17:28 #3
Muligvis er det fordi din address er et field og ikke en property at det driller lidt!
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juli 2014 - 17:29 #4
Det her virker:

using System;
using System.Reflection;

namespace E
{
    public class Person
    {
        public string FirstName { get; set; }
        public string LastName { get; set; }
        public Address Address { get; set; }
    }

    public class Address
    {
        public string City { get; set; }
        public int ZipCode { get; set; }
    }
    public class Program
    {
        public static void Main(string[] args)
        {
            Person o = new Person { FirstName = "Oscar", LastName = "Mayer", Address = new Address { City = "Somewhere", ZipCode = 1234 } };
            PropertyInfo pi1 = typeof(Person).GetProperty("Address");
            PropertyInfo pi2 = typeof(Address).GetProperty("City");
            String city = (string)pi2.GetValue(pi1.GetValue(o, null), null);
            Console.WriteLine(city);
            Console.ReadKey();
        }
Avatar billede KOH Novice
20. juli 2014 - 18:49 #5
Hej Arne

Tak for eksempel - det virker fint, men løser ikke helt mit problem - jeg har en list af type Person

Denne vil jeg så sortere ved hjælp orderby funktionen på list -
Person.OrderBy(x => pi1.GetValue(x, null)).ToList()

men problemet er at jeg ikke kan angive pi2 da den stammer fra en anden type, så hvordan kan jeg angive i orderby at den skal via pi1 hvis man kan sige det sådan i teorien hedder den jo 'Person.Address'
det går fint med properties tilhørende direkte på person klassen
Avatar billede KOH Novice
20. juli 2014 - 18:57 #6
Hmm - var nok lidt for hurtig her, det stod jo i eksemplet
men der hvor jeg har skrevet MANGLER hvad skal jeg skrive her?

List<person> personSorted = new List<person>();

personSorted = persons.OrderBy(x => pi2.GetValue(pi1.GetValue(MANGLER, null), null)).ToList();
Avatar billede KOH Novice
20. juli 2014 - 18:59 #7
Så kan jeg lære det, det skal jo være x ;-) selvfølgelig
Avatar billede KOH Novice
20. juli 2014 - 19:00 #8
Hej Arne

Smid et svar, så du kan få point - mange tak for din hjælp det giver jo god mening når man ser løsningen, tusind tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juli 2014 - 19:21 #9
svar

:-)