Avatar billede faithful Novice
20. juli 2014 - 11:49 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Sælger min bærbar men ved ikke hvordan jeg kan nulstille alt?

Hej

Jeg har en Acer Timeline X aspire som jeg sælger.
Har fundet køberen og skal nu gøre den klar til ham.

Jeg håber i kan hjælpe mig med at forklare hvordan man formatere/nulstiller nutidens laptop.
Det skal siges at jeg har ikke nulstillet eller formateret computere siden dengang man fik en windows CD med i købet og kunne formatere og installere ny windows.

Hvordan foregår det nu om dage og på den bærbar jeg har? Jeg har aldrig forstået det her med et ekstra drev og backup cd og man skal kopiere sit drev ned på en ny cd osv osv. Da jeg fik computeren gik jeg bare igang med at bruge den. Så jeg har egentlig ingen Windows CD eller cd med alle drivere.

Jeg køre Windows 7 Home premium
Servicepack 1
i5 CPU 2,53 GHz
4GB ram
64-bit system

Hvordan kan jeg give min ven en computer hvor det hele virker og gerne er nulstillet så han får en frisk computer uden min data.

Jeg havde i første omgang tænkt på om jeg bare skulle oprette en ny admin bruger og så sletter alle de andre brugere inkl deres data. Hvorfor er det ikke en god idé, eller er det?

Mange tak
Avatar billede claes57 Ekspert
20. juli 2014 - 12:25 #1
ved start er der en mulighed for fx f10 (se i manualen - evt via http://www.acer.dk/ac/da/DK/content/drivers ) så skulle du få nogle muligheder - bla gendan til fabriksstandard. Den vælger du så, og alt skulle være væk.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juli 2014 - 12:39 #2
#1 Nu har jeg heller ikke selv brugt fabrikstilstand selv.
Men havde det som en ekstra gardering for at få slettet gammel brugerdata været en ide at køre en simpel overskrivning af den ledige plads på c drevet med CCleaner i drevrens?

Er der sikkerhed for at den formatering der foretages ved at rulle tilbage til fabrikstilstand er nok for at slette filerne så de ikke kan gendannes?

Har jeg skulle slette diske andre skulle bruge bagefter, har jeg jo brugt Killdisk, men det kan man vel ikke her, da man risikere at ødelægge muligheden for at bruge recoverey bagefter, selvom det kun er c drevet man overskriver.
Mener der i bootsektor ligger de oplysninger som recovery skal bruge for at køre dette.
Avatar billede faithful Novice
20. juli 2014 - 14:08 #3
Hvordan fungere recovery disk sådan i grove træk ?

Som jeg forstår det er det når harddisken er delt op 2 partitioner (Det er den ikke i mit tilfælde, jeg har kun c drevet)
Er det sådan så at man skal brænde den ned på en dvd skive inden man bruger computeret? Det har jeg hellere ikke gjort da jeg købte min bærbar.
Hvad gør jeg hvis jeg vil have alle drivere som tilhører bærbaren samtidig med at jeg vil formatere drevet og installere windows på ny?

Jeg har som sagt ikke formateret pænt længe, da jeg ikke har haft behov for det så jeg kan se det ikke er gode gamle format c: i bios og så derefter boot fra c drev med en windows cd og til sidst bruge den driver cd der fulgte med da man købte computeren. Sådan fungere det vel ikke mere, så håber der er en venlig sjæl der kan fortælle hvordan det fungere nu om dage??
Avatar billede claes57 Ekspert
20. juli 2014 - 15:53 #4
En recoverypartition er skjult. Men du kan se den med fx gparted-cd. Deri ligger drivere og Windows + alt det slam som de fylder på maskinen fra start (bla en viruskontrol på kort abonnement, og typisk en prøve på office). Alle opdateringer der er kommet efter maskinen blev lavet er ikke der, så den første Windows Update tager noget tid.
Typisk kan du på maskinens hjemmeside gå ind i download, og hente de nyeste drivere til maskinen.
Avatar billede faithful Novice
20. juli 2014 - 16:04 #5
Vil du så anbefale at jeg overføre al den data fra recovery partitionen til en CD (Hvis det er mere end 700 mb hvilket det nok er skal jeg vel bruge en USB stick som jeg har, men kan jeg boote med en usb stick efter at jeg har formateret drevet?)
Kan man ikke også bare installere den ved at åbne windows installationen op via recovery partitionen??
Avatar billede claes57 Ekspert
20. juli 2014 - 16:24 #6
Det normale er, at man starter den fra bootmenuen, og den sletter at andet end lige sin egen partition, og laver disk som fra ny. Der er dog nogle recovery-programmer, der bevarer brugerdata. Men så er disk typisk delt op i c & d drev. Det må du se efter i manualen eller hvad den skriver på skærm undervejs i processen.
Der er ingen grund til at lave cd'er til installation hvis den kan starte fra bootmenuen.
Avatar billede poko1 Ekspert
20. juli 2014 - 17:12 #7
Inden du går i gang så kontroller om du har en genoprettelses partition! Og så mener jeg at "huske" at ACER bruger Alt+F10 under opstart men prøv dig frem.
http://gratisupload.dk/vis_billede/712504/
Avatar billede faithful Novice
20. juli 2014 - 17:18 #8
Du må lige uddybe det med boot menu?
Hvordan kan jeg komme dertil og få den til at starte op via den?
Avatar billede faithful Novice
20. juli 2014 - 17:23 #9
Poko1 Jeg har lige tjekket og den er god nok, jeg har en genoprettelsespartition på 13 gb.
Hvordan kommer jeg videre med at genoprette uden at gemme min eksisterende personlige data?
Avatar billede claes57 Ekspert
20. juli 2014 - 17:29 #10
Vi skal bruge det rigtige navn til maskinen for at finde den rigtige manual. Se på undersiden, Acer aspire og nogle bogstaver/tal. Timeline x er ikke på listen over modelnavne.
Avatar billede faithful Novice
20. juli 2014 - 17:37 #11
På undersiden står der:
ASPIRE
5820TG

Er det nok model info?
Avatar billede poko1 Ekspert
20. juli 2014 - 17:38 #12
Se her Hold Alt nede og tryk vedvarende på F10 under opstarten.
http://blog.produkt-guiden.dk/2013/05/erecoverygeninstallation-af-acer-baerbar/
Avatar billede faithful Novice
20. juli 2014 - 18:50 #13
Poko1
Mange tak, det var lige det jeg skulle vide..
Den er igang med at gendanne fabriksinstillinger nu via acer erecovery management.
Jeg går udfra at når den er færdig at jeg så stadig har windows 7 home premium og blot har en hel ren og frisk computer ?
Altså er driverne installeret som da de var dengang jeg købte computeren ik?

Ved du om det kun er Acer som går ind i recovery ved opstart mens man holder alt f10 inde eller er det standard når man skal gendanne sit system til fabriksindstillingerne?

btw smid lige et svar.
Avatar billede claes57 Ekspert
20. juli 2014 - 18:58 #14
de fleste har en recovery-løsning (det er billigere at lave på den måde) - men ikke nødvendigvis med alt f10
Så læs manualen når du tager ny maskine i brug.
Avatar billede poko1 Ekspert
22. juli 2014 - 20:24 #15
Var det måske en ide at komme med en tilbagemelding om det lykkedes og i så fald at få lukket tråden????
Avatar billede faithful Novice
22. juli 2014 - 20:32 #16
Hej Poko1

Jo det lykkedes, jeg venter på at du smider et svar, som jeg også skrev i forrige besked.

Det er lykkedes og alt er fint! MANGE TAK! :)
Avatar billede poko1 Ekspert
22. juli 2014 - 21:49 #17
Så lægger du selv et svar og afslutter jeg samler ikke point
Avatar billede faithful Novice
23. juli 2014 - 00:31 #18
Ok det vidst jeg ikke lige :) Men nu er den lukket.