Avatar billede KKKnudsen Nybegynder
20. juli 2014 - 23:38 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

HTML-tags i "select case when"-resultat

Hvorfor kan man kun bruge nogle HTML-tags og ikke andre i et query, der indholder SELECT CASE WHEN ... ?

Jeg arbejder med en database med byrådsmedlemmer. I Wordpress har jeg lavet en side med et query, der viser en liste over alle partier og hvor mange mandater, de har. Et uddrag:

SELECT CASE WHEN tabel_parti LIKE '%lokal%' THEN '<em>lokallister</em>' ELSE tabel_parti END AS Parti, COUNT( tabel_parti )

Det virker efter hensigten - jeg får en liste over partier sammen med antallet af deres medlemmer. Alle lokallisterne er slået sammen til "lokallister", der i denne visning er fremhævet med kursiv.

Spørgsmål: Jeg kan ændre <em> til fx <strong> eller <h1> - og endda kombinere dem. Men hvorfor kan jeg ikke indsætte <a href="..."> eller <font color="red"> efter samme model?

Især er jeg interesseret i at gøre "lokallister" til et link, der sender brugeren videre til en ny side med en liste over alle lokallister og deres mandater.

vh Kenneth
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juli 2014 - 23:48 #1
Kan det vaere problemer med "" ?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juli 2014 - 23:49 #2
Ioevrigt synes jeg ikke at SQL er det rette sted at tilfoeje HTML tags.
Avatar billede KKKnudsen Nybegynder
21. juli 2014 - 00:28 #3
Hej Arne. Det kunne godt være noget med gåseøjnene ... Og jeg er enig i, at rode HTML sammen med PHP og SQL.

Har du en idé til, hvordan jeg bedst løser mit problem med at få lavet et link til lokallisterne?
Avatar billede keysersoze Guru
21. juli 2014 - 07:56 #4
Det er en fin idé at blande HTML og PHP sammen - det er SQL og HTML der virker lidt underligt at blande sammen. Lav istedet en if/else statement i dit PHP til at udskrive hvad du har behov for.
Avatar billede KKKnudsen Nybegynder
29. juli 2014 - 19:35 #5
Tak til Keysersoze, det virker fornuftigt. Der er point, hvis du lægger et svar.

Er der evt. nogen på linjen, der kan anbefale en god guide med inspiration til, hvordan man kan udnytte PHP til vise query-resultater?

Nu har jeg bokset med det if/else statement i nogle dage og kan ikke rigtig greje, hvordan jeg får det puslet ind sammen med den HTML-tabel, der skal vise outputtet af min query...

vh Kenneth
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2014 - 03:29 #6
Jeg er vildt uenig i at det er en fin ide at blande HTML og PHP.

V : al HTML og minimalt PHP
C + M : ingen HTML + masser af PHP
Avatar billede keysersoze Guru
30. juli 2014 - 07:51 #7
#6 Så tror jeg at du misforstår eller overtolker min kommentar - det jeg mener er, at en dynamisk side med brug af PHP er en fremragende idé men hvordan man evt opdeler i lag må være op til den enkelte. Det jeg ikke synes om er, at man laver udtræk specifikt målrettet en bestemt platform helt nede på SQL niveau. Det tror jeg også at du "kender" mig godt nok til at vide.

#5 Ikke helt med, kan du ikke få dine if-statements til at fungere eller?
Avatar billede KKKnudsen Nybegynder
10. januar 2015 - 06:57 #8
Jeg kom ikke rigtigt til et gennembrud i sagen og lukker tråden.
Avatar billede keysersoze Guru
10. januar 2015 - 09:34 #9
Hvis du nu kom med respons ville det sikkert hjælpe - så vigtigere er det åbenbart heller ikke.