Avatar billede Susanne1981 Nybegynder
22. juli 2014 - 11:22 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Problemer med Bosch opvaskemaskine

Hejsa. Jeg har en Bosch opvaskemaskine (SL1501B) som pludselig ikke virker. Under et almindeligt program løb der pludselig vand ud på køkkengulvet. Da vi åbnede maskinen var den helt fyldt med vand - vandet på gulvet ser altså ud til at være "løbet over" (og ikke komme fra fx en utæt slange).

Vi tømte det meste vand ud manuelt ved at "skovle" det ud med en kande. Derefter kørte vi "reset"-programmet, hvorefter maskinen selv pumpede det resterende vand ud.

Når vi så starter den nu, brummer den bare lidt, og så lyser lamper ved symbolet med vandhanen.

Vi har prøvet at tage siden af maskinen og tømme vandet fra afløbsslangerne og hvad jeg tror er en lille beholder, afløbsvandet løber igennem. Vi har så hældt lidt vand ind i maskinen og tændt den. Så pumper den vand fra maskinen og ud i "afløbstanken", men ikke videre ud i selve kloaken. Og derefter giver den fejl igen. Vi har også forsøgt at lade slangen fra maskingen gå direkte ned i en spand, så maskinen kan komme af med vandet, men når den har pumpet vandet ud, giver den igen bare fejl (lyser med vandhanen).

Vi kan ikke gennemskue, og det er afløbet, der er noget galt med? Eller vandtilførslen? Eller aquastoppet? (Aquastoppet burde vel have slået fra, så maskinen ikke løb over?) Eller en kombination? Er der nogen, der har en idé til hvad vi kan gøre? Og om det overhovedet kan betale sig at reparere/undersøge nærmere eller vi bare skal købe en ny maskine? Den er næsten 5 år gammel.

På forhånd tak for hjælpen.

Hilsen Susanne
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juli 2014 - 11:38 #1
Hej Susanne og velkommen til.
De første 700-800 kr går med at lokalisere hvad problemet er (servicebesøg)
Herefter kommer så stumperne + tid til at lave det.
Og det kan sikkert også beløbe sig til måske 1500 kr i alt. Så er du over 2000 kr for en reparation, som jeg ikke selv ville have ofret på en 5 år gammel maskine.

Jeg havde dog selv prøvet at tjekke om der ligger noget nede i sien der blokerer for pumpen.
Der skal også være en føler der fortæller hvornår der er nok vand i maskinen. Mener den virker på den måde at der løber vand ind i en slange der giver et lille overtryk i dette system, som påvirker en føler. Er denne slange tilstoppet, kan den ikke styre hvor meget vand den tager ind. Der er også en føler på acuastoppet der kan være gået i stykker, så den ikke virker korrekt. Er der vand i den klare slange hvor acuastoppet er monteret på?
Avatar billede Susanne1981 Nybegynder
22. juli 2014 - 12:01 #2
Jeg har tjekket sien, og det er ikke den, der er blokeret. Jeg mener, at der er vand i alle slanger (kan ikke lige dobbelttjekke det nu, da jeg er på arbejde).
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juli 2014 - 12:11 #3
Det er i orden :-)
Det er ikke vandet som der er problemet. Det er hvis der også er snavs i de små slager der sidder til føleren. Så flyttes vandet ikke nok, og føleren får en forkert indikation til, når der er nok vand i systemet. Så disse små slanger skal du tjekke om der er snavs i.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juli 2014 - 12:21 #4
#0 Acua stoppet har den funktion, at kommer der en utæthed på selve tilførsels slangen, så fyldes det klare rør med vand, som omkrandser selve indførings slangen, og når dette sker så trykker dette på en føler der sidder oppe i maskinen i den anden ende af slangen. Denne føler sender så besked til den magnetventil der sidder ved vandhanen om at lukke.
Det at den brummer nu kunne betyde at magnetventilen til vand inførslen ikke lukker op for vandet. Kalk kan med tiden få den til at fejle, og dette kan også være årsag til at den har løbet over.
Min mor havde en vaskemaskine der automatisk fyldte sig med vand pga samme årsag. Din magnetventil kan hænge.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. juli 2014 - 12:28 #5
jeg har haft samme problem.
1) maskinen skal lægges på siden, så det vand, der er i bunden (ved elektronikken) kan løbe ud
2) ved salt-beholder i vaskerummet er der en stor plastikmøtrik (på min i hvert fald) - den var lidt løs, så der kom vand ud af vaskerum og ned i maskindelen. Den skal spændes.
Jeg havde en relativ ny maskine (1½år) og tilkaldt montør lavede det uden beregning (de har også en specialnøgle til møtrik ved saltkar).
Avatar billede Susanne1981 Nybegynder
19. september 2014 - 11:31 #6
Vi har prøvet ovenstående, men intet hjalp. Så vi endte med at måtte købe en ny. Tak for svarene.
Avatar billede Susanne1981 Nybegynder
19. september 2014 - 11:42 #7
lukkes
Avatar billede LarsJH Nybegynder
22. september 2015 - 14:32 #8
Jeg håber du fik lavet din vaskemaskine.

Jeg har af og til haft problemer med hvidevarerne herhjemme, men tyer altid til http://www.repart.dk når jeg skal bruge reservedele.
17. oktober 2016 - 17:39 #9
Vores opvaskemaskine BOSCH SPV50E00SK-07 gør det samme (to gange) og ved et tilfælde opdagede jag at det hjalp at lægge den om på siden, den første gang faldt der en lille møtrik ud på gulvet.
Jeg skal have undersøgt det med møtrikken, der gik 2 år fra ny til første gang, og nu et år efter er den atter standset,og nedlægningen hjalp - igen.
Besynderlig adfærd :-)
17. oktober 2016 - 17:43 #10
Nå - man kan ikke rette: opdatering på forståelse og stavefejl.

Vores opvaskemaskine BOSCH SPV50E00SK-07 gør det samme (to gange). Ved et tilfælde opdagede jeg at det hjalp at lægge den om på siden, den første gang faldt der en lille møtrik ud på gulvet, jeg troede at det var den der var årsagen.
Jeg skal have undersøgt om der er en stor plastmøtrik i vores.
Der gik 2 år fra ny til første gang, og nu et år efter er den atter standset, og nedlægningen hjalp - igen.

Besynderlig adfærd :-)

Undskyld gentagelsen.
Avatar billede Christian Arvai Praktikant
08. maj 2017 - 10:56 #11
Jeg kan bekræfte at det hjælper at lægge maskinen (BOSCH opvaskemaskine) ned på siden. Efter ca 30 sekunder kunne den rejses op igen, og bagefter virkede det hele perfekt. .... Nem løsning på et ***** problem. Note: Reset hjalp ikke.