Avatar billede nemlig Professor
23. juli 2014 - 10:37 Der er 71 kommentarer og
1 løsning

Win8 langsom! Løsning ny installation med dual-boot

Hejsa.
Jeg har en Core i7 2,8 Ghz pc med 6 gb ram og win 8.1.
PC'en er blevet meeeeget langsom, og det lyder til, at disken arbejder konstant. Opstart af IE kan fx tage 90 sekunder.
Jeg har ryddet op med en del forskellige oprydningsprogrammer, men det har ikke hjulpet ret meget.

Jeg overvejer nu at købe en ny ekstra HD, boote fra den og installere OS og programmer.

Min nuværende HD vil jeg nødig slette på forhånd, men vil i stedet have den som backup, indtil jeg ved at alt kører og dokumenter mm. er flyttet.

Er det muligt at lave en dual-boot opsætning, så jeg nemt kan skifte mellem ny og gammel HD eller skal det fx klares i BIOS?

Andre forslag til hvordan jeg kan få en markant hurtigere PC modtages gerne :)
Avatar billede poko1 Ekspert
23. juli 2014 - 11:09 #1
Det bedste er at tage den gamle disk ud og installere OS på den nye og så senere sætte den gamle tilbage og så vælge fra boot menuen!
Grunden er at hvis du senere fjerner den gamle så starter den nye ikke op fordi start kommandoen ligger på den gamle HDD ellers skal du lave en start reparation på den nye når den gamle er fjernet.
Avatar billede nemlig Professor
23. juli 2014 - 11:29 #2
OK, men jeg kan vel godt lade den gamle side i, og blot ændre boot-rækkefølgen.
På den måde har jeg vel adgang til dataene på den gamle disk, når jeg har den nye oppe og køre.

Tillægsspørgsmål: Motherboardet er et ASUS P6T, og nuværende HD er SATA-300. Jeg kan se at ny HD typisk er SATA-600. Spiller det mon sammen?
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2014 - 11:38 #3
Du har åbenbart ikke brug for dual boot. Du kan få en hurtigere computer ved at købe en SSD og bruge begge HDD. Windows skal så selvfølgelig ligge på SSD, som ikke nødvendigvis skal være større end 120 GB (af hensyn til prisen) Når du så har installeret og booter op på SSD, kan du slette windows på den gamle HDD og bruge hele den disk til alle større programmer mm. Du kan så, hvis du vil, ændre partitionerne på den gamle disk
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2014 - 11:40 #4
Ps. hvis du skulle få lyst til at bruge en SDD, så skal AHCI være slået til i bios, før install.
Avatar billede poko1 Ekspert
23. juli 2014 - 11:47 #5
En SATA 600 er dobbelt så hurtig som en SATA 300 Men kan sagtens køre i samme PC. Du skal bare huske at Den nyeste er Første Valg i Bios.
Avatar billede kurtmo Novice
23. juli 2014 - 12:10 #6
Selve harddisken er nok ikke dobbelt så hurtig. 600 vs 300 er hastigheden i kablet mellem harddisk og bundkort. Men nyere harddiske er dog som regel hurtigere end ældre modeller.
Avatar billede poko1 Ekspert
23. juli 2014 - 12:21 #7
Er det nødvendig at man skal uddybe med næsten dobbelt? i øvrigt er de flest nyere HDD på 7200 Omdrejninger. Ellers er det et dårligt valg!
Avatar billede claes57 Ekspert
23. juli 2014 - 12:26 #8
prøv lige i menu ude i højre side.
Indstil / pc-indstillinger / opdatering og genoprettelse
vælg igen genoprettelse og der er en 'optimer din pc uden at påvirke filerne'
Avatar billede kurtmo Novice
23. juli 2014 - 12:35 #9
#7

Pointen er, at selv nye harddiske ikke kommer over 300 MB/sek (kun hvis der hentes fra cachen). Dvs man kan ikke angive hastigheden på harddisken ved at kigge på sata-tallet.

De har testet lidt her:

http://www.tomshardware.com/charts/hdd-charts-2013/-01-Read-Throughput-Average-h2benchw-3.16,2901.html
Avatar billede nemlig Professor
23. juli 2014 - 12:42 #10
#8
Interessant da jeg ikke har prøvet dette.
Jeg bliver dog mødt med:

Indsæt medie:
Der mangler nogle filer. Filerne findes på mediet til installation eller genoprettelse...

Da jeg opdaterede til Win8, mener jeg at jeg købte opdateringen online. Derfor har jeg ikke noget liggende.

Kan den hentes?
Det giver mig vel også et problem, når jeg skal lave en nyinstallation?
Avatar billede poko1 Ekspert
23. juli 2014 - 12:44 #11
Jeg springer fra her jeg troede at der skulle installeres på en ny HDD.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. juli 2014 - 12:50 #12
Manglende filer er pga online køb. Så er der ikke lavet en rescue-partition. Og du har ikke ret til at købe medie med den licens.
Men du kan køre et image over på den nye disk, og så midlertidigt pille dem gamle fra, så der ikke sker en ulykke. Herefter ind samme sted som jeg omtalte før, og nulstil Windows. Det fjerner alt på nær win selv. Så kan du køre updates og indlæse programmer. Herefter tilslut den gamle disk og overfør dine data.
Avatar billede nemlig Professor
23. juli 2014 - 12:50 #13
#11
Det var jo også mit udgangspunkt, men som du også kan se i mit spørgsmål, så modtager jeg også gerne input til alternative løsninger.

Løsningen bliver under alle omstændigheder en ny-installation.
Jeg har lige bestilt en ny HD.
Det blev ikke en SSID, selvom det var fristende.

Forslaget fra #7 er da oplagt at prøve, da jeg i en periode har brug for at køre den gamle HD, for at tage backups mm.
Avatar billede nemlig Professor
23. juli 2014 - 12:54 #14
#12
Tak for denne super-info.

Kan du anbefale et program, der kan klare at lave et image?
Avatar billede nemlig Professor
23. juli 2014 - 13:07 #15
Avatar billede claes57 Ekspert
23. juli 2014 - 13:07 #16
jeg er selv på http://www.paragon-software.com/home/dc-professional/
men det kan en del mere end du har brug for - men den bla resizer partitioner i samme omgang.
Ellers bruger jeg http://www.macrium.com/reflectfree.aspx til alm backup-image -  med freeware-versionen skal du selv udvide partitioner bagefter i diskhåndtering.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. juli 2014 - 13:37 #17
#15 - glimrende alternativ. Tror, jeg skifter macrium reflect ud.
Avatar billede poko1 Ekspert
23. juli 2014 - 14:12 #18
Det var så sandelig ikke på grund af dig "nemlig" men jeg mente at der blev kørt af sporet!
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2014 - 20:42 #19
Delvis enig med #16, men fortrækker denne. Har haft Paragon i mange år, den er meget driftsikker.http://www.paragon-software.com/home/hdm-personal/
Avatar billede nemlig Professor
23. juli 2014 - 23:06 #20
Har nu kopieret min drev C partition til en ny HDD, men kan ikke boote på den nye.

1. Jeg resizede partitionen på den nye HDD, så der var allokeret plads nok til en kopi af mit drev C.
2. Jeg kopierede drev C partitionen til den nye HDD.
3. Jeg ændrede drevbogstavet på den nye HDD til drev E.
4. Den nye HDD har følgende data:
  Type = Primary
  Status = None (jeg kan se, at drev se har status=boot)
5. Den gamle HDD er fysisk frakoblet.
6. Bios er sat til boote på den nye disk.

Jeg kan også se, at min C-disk har en partition, som er "reserveret til systemet". Kapacitet = 100 MB og Used=35,73.

Skærmdump af overblikket fra partitionsprogrammet kan ses her:
www.vardeborg.dk/EaseUS.jpg

Håber på hjælp til at kunne boote på den nye disk.
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2014 - 00:01 #21
Jeg undrede mig over det der Reserveret til systemet, så jeg hentete Easeus for at se mit eget, og som forventet har jeg det ikke.
Noget må været gået galt.
Det er forøvrigt et voldsomt stort C-drev du har.
http://peecee.dk/upload/view/440328
Avatar billede nemlig Professor
24. juli 2014 - 08:27 #22
#21 Det med "Reserveret til systemet", stod der også, da jeg startede. Derfor tror jeg ikke, at det har betydning for den manglende boot-mulighed på min nye HDD (E-drevet)

Har jeg mon kopieret forkert?
Jeg har anvendt den funktion, der hedder "Copy partition", hvor jeg har valgt C-drevet og destinationen mit E-drev.
Inden da havde jeg på mit E-drev gjort plads til "ikke-alloceret".
Efterfølgende har jeg så alloceret mere plads på e-drevet.

Jeg under mig over, at "Status" på E-drevet = "None", mens "Status på C-drevet = "Boot". Men det hænger måske sammen med, at der er bootet på C-drevet?
Avatar billede claes57 Ekspert
24. juli 2014 - 11:08 #23
Du har kun fået c-partitionen over på e - men du mangler masterboot record som ligger i roden.
Der ligger en 'set active' i menuen - prøv den. Hvis det ikke er nok, så skal du lave image af hele originaldisken for at få disse data med over.
Havde du haft en win8 dvd, så kunne du have kørt bootrec /fixmbr og bootrec /fixboot for at få det ordnet.
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2014 - 11:32 #24
Jeg finder stadig "Reserveret til systemet" mærkeligt. Har lige set efter på mit Paragon, der står det heller ikke. I en sådan situation ville jeg formatere disken.

#23 En partition af C-drevet (fra den gl. hdd) må da være nok.
Jeg har gjort det for nylig, med Paragon, fra en Sata til SSD, og det gik perfekt.
Avatar billede kurtmo Novice
24. juli 2014 - 11:37 #25
Det er nærmere unormalt, at du ikke har den. Den reserverede partition er været standard siden Vista (hvis man foretager en standardinstallation).

:-)
Avatar billede nemlig Professor
24. juli 2014 - 11:41 #26
#23
Jeg var ellers lige blevet færdig med at clone mit c-drev med det program, du anbefalede længere oppe. Jeg clonede drev C, men ikke hele disken.
Jeg kan fortsat ikke boote.
Så prøvede jeg at sætte partitionen "active", og herefter får jeg denne fejl ved boot:

BootMGR mangler.
Avatar billede kurtmo Novice
24. juli 2014 - 11:43 #27
bootmgr ligger på den reserverede partition - den partition, som normalt er "aktiv".
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2014 - 11:46 #28
#25 Nå ok, så det er specielt for Vista? Det har jeg ikke selv haft.
Kører i øjeblikket 8.1. Har haft XP-w7-w8.
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2014 - 11:51 #29
Nu ved jeg ikke med Drive copy, men mon ikke der kan laves en Recovery disk/USB hvorfra man skulle kunne reparere MBR. Det kan der med Paragon HDD manager.
Avatar billede nemlig Professor
24. juli 2014 - 11:53 #30
Hmmm, beklager alt der her bøvl.

Jeg har nu 2 programmer:
EaseUS Partition Master
Reflect

og det er ikke lykkedes at kopiere mit c-drev til ny disk, som kan boote.
Jeg må jo gøre noget forkert......

Nogen der kan komme med "Løsningen".
Avatar billede claes57 Ekspert
24. juli 2014 - 12:15 #31
på siden https://neosmart.net/EasyBCD/
ned til stykket
EasyBCD can't fix a PC that won't boot.
Download EasyRE, our bootable repair & recovery CD.
og en Download Now
Den skulle kunne reparere master boot record og bootsector
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2014 - 14:06 #32
Ellers prøv at lave et image med dette gratis program: http://www.paragon-software.com/home/br-free/
Avatar billede nemlig Professor
24. juli 2014 - 14:26 #33
Min nuværende hdd er på 1 Tera og har 2 drev partitioner + det fra Vista systemet.
Min nye hdd får jeg senere i dag og er på 3 Tera.

Skal jeg tage en image af hele disken eller blot drev C?
Og hvordan skal jeg partitionere den nye for at image kan blive lagt korrekt på den nye disk?

Tal for jeres input og tålmodighed :)
Avatar billede claes57 Ekspert
24. juli 2014 - 14:32 #34
Da der er god plads på den nye disk, så kør det hele over på den rå disk (du skal ikke opdele den først). Når den nye disk så kører, så kan du udvide partitionerne så al plads udnyttes.
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2014 - 15:48 #35
Et Image af 539 GB, det bliver voldsom, selv om det bliver pakket.
At have så meget på C-drevet er meget upraktisk (efter min mening) Det er svært at holde fri for virus og malware, fordi det tager lang tid at gennemgå alle de programmer, og det tager længere tid at at holde det defragmenteret. Noget andet er, at Registreringdatabasen nok er sovset godt ind i fragmenter fra afinstallered programmer.
Var det ikke bedre, at ny-installere windows på den nye HDD, på en partition på 70-80GB, og når det så er færdiggjort, så lave et Image, som kan få windows op at køre på omkring 10 min. ?
Avatar billede nemlig Professor
24. juli 2014 - 17:29 #36
Så lykkedes det dælmene at clone min disk og boote på den nye.

MEN, men, forslaget i #12 om gendannelse af Windows virker desværre ikke. Jeg bliver stadig mødt med, at der mangler nogle filer, og at jeg skal indsætte et medie til installation eller genoprettelse.

Kan det virkelig passe, at det ikke er muligt, når Windows er købt online?
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2014 - 17:53 #37
Ja det er jo klart nok. Hvis din gamle HDD ikke fejler noget, og du så flytter windows over på en ny, ja så "flytter nissen med"
Jeg vil foreslå, at du ringer til Microsoft og forklarer dem din situation. Da du købte online, kunne du da ikke have fået tilsendt en DVD? Det købte jeg, da jeg opgraderede online til win8.
Du har jo aktiverings nøglen, så måske kan du få lov til at hente windows igen, eller købe DVDén billigt? Det er da værd at prøve, for det du er i gang med nu, skal du nok kæmpe ret meget og længe med.
Avatar billede nemlig Professor
24. juli 2014 - 17:58 #38
#37. Hvis ikke det er muligt at rydde op i Windows, så har det sidst døgns arbejde med at clone/kopiere været spild.

Jeg prøver om jeg kan finde mailen fra Microsoft, da jeg opdaterede, og så tager jeg den derfra.

Tak til alle bidragene herinde.
I må gerne smide et svar - så deler jeg pointene.
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2014 - 18:07 #39
Hvis du ikke har den mail fra Microsoft, så brug en Key-finder til at finde den på computeren.
Jeg samler ikke, overlader det til de andre:-)
Avatar billede claes57 Ekspert
24. juli 2014 - 18:13 #40
jeg er ligeglad med point.
Avatar billede nemlig Professor
24. juli 2014 - 23:48 #41
En kort status:

Jeg fandt mailen med produktnøgle og link til downloadside. Her kunne jeg hente iso-fil og brænde installations-CD. Men det hjalp ikke på genoprettelsen.
Til gengæld kunne jeg installere forfra, så nu er jeg i gang med alle updates, herunder win 8.1.

Og jeg lytter også til rådet om et C-drev på små 100 Gb.

Endnu engang tusinde tak for jeres mange gode inputs.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2014 - 12:14 #42
Ok til lykke med det. Jeg er sikker på, at det er den bedste løsning.
Jeg kan forstå, at den Iso er windows 8, og der ved jeg af erfaring, at der er 100+ opdateringer.
Jeg hentede dem selv 10 af gangen med genstart, fordi der let kan gå koks i installeringerne hvis man bare henter det hele på een gang.
Avatar billede nemlig Professor
25. juli 2014 - 12:37 #43
Win 8.1 og office 2010 er nu installeret incl. alle opdateringer.
Partitioneringen af min nye 3 Gb. disk driller dog.
C: er sat til 100 Gb.
D: ville jeg gøre så stor som muligt, men kunne maks. sættes til 1,61 Tb.
Derfor oprettede jeg en E-partition, men den kan jeg ikke gøre større end 295 Gb.

Så jeg masser af diskplads, der ikke er allokeret.
Kan det have noget med Bios'en at gøre?
Avatar billede claes57 Ekspert
25. juli 2014 - 12:45 #44
http://support.microsoft.com/kb/2581408
To meet these conditions, the following prerequisites apply:
The disk must be initialized by using GPT.
The system firmware must use UEFI.
Avatar billede nemlig Professor
25. juli 2014 - 12:55 #45
Da bundkortet er med bios, er konklusionen så, at jeg kun kan udnytte de godt 2 Tb?
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2014 - 13:03 #46
Dette gratis partition program er mere overskuelig end windows eget.
http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
Hvis du vil have EUFI med GPT skal du begynde helt fofra, helt derned hvor du sletter partitionerne, for at kunne lave HDD om til en GPT disk.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2014 - 13:04 #47
Det er stadig normalt, at have bios sammen med EUFI, det kan du se efter i bios.
Avatar billede nemlig Professor
25. juli 2014 - 13:54 #48
#46 OK, men kan jeg ikke tage en image at min disk, så jeg ikke skal begynde helt forfra med installation af OS, updates mm.?
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2014 - 14:01 #49
Nej desværre windows vil så prøve at boote op på en MBR fil, som jo ligger på det Image, men det kan det ikke. Det skal være GTP.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2014 - 14:16 #50
Ps. Men kan det nu betale sig? Du har vel ikke brug for partitioner på mere end ca. 2TB? Og den E partition må da kunne rettes.
GPT giver mulighed for at overskride grænsen på 2.2 GB, men hvad skal man, som privat person, med det?
Avatar billede nemlig Professor
25. juli 2014 - 15:19 #51
Helt enig.
Mit ønske er også, at gøre E partitionen større.

Jeg prøvet med dit foreslåede partitionsprogram.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2014 - 15:40 #52
Ok!
Avatar billede nemlig Professor
25. juli 2014 - 16:04 #53
Hmmm, det er ret underligt, det der sker.
Jeg har prøvet det foreslåede Partitions-program. Hvis jeg laver disk E (som retteligt hedder F) større, så sker der noget underligt med drevet.
Jeg har lagt skærmdumps i et worddokument med nogle bemærkninger.

Håber du vil se på det.

www.vardeborg.dk/Partition.docx
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2014 - 17:14 #54
Har du husket, at trykke foroven til venstre, på den grønne "Apply" ?
Avatar billede nemlig Professor
25. juli 2014 - 19:31 #55
Jeps, og den arbejder også med noget.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2014 - 19:47 #56
Det forstår jeg faktisk ikke. Prøv med Paragon http://www.paragon-software.com/home/pm-express/download.html
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2014 - 19:53 #57
Den bordeaux farvede firkant "Partition manager free" giver den bedste oversigt. Man højre klikker bare på partitionerne.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2014 - 20:28 #58
Jeg så tilfældigt at et af mine drev stod som Logisk, så jeg rettede det til primær. Det giver heller ikke mening, at du har logiske drev, for du vil vel ikke lave udvidede partitioner. Du kan sætte dem til primær.
Avatar billede kurtmo Novice
25. juli 2014 - 22:13 #59
Du har valgt en besværlig harddiskstørrelse. Du skal over i gpt-formatet for at kunne udnytte det hele - men dit system understøtter ikke at starte fra en harddisk i det format. :o

Der findes dog forskellige hjælpemidler. Seagate leverer DiscWizard:

http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/218619en
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2014 - 22:22 #60
#59
Der opereres jo ikke med 3TB men med mindre størrelser.
Men du ved måske om hvorvidt man ikke kan tage plads fra logiske drev. Kan problemet være, at det skal være Primære drev? Hvis det er sådan, er det jo let at løse.
Avatar billede kurtmo Novice
25. juli 2014 - 22:28 #61
Sådan ser Windows ikke på det. Når det er en mbr-disk, så er det 2 TiB i alt - ikke pr. partition.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2014 - 22:33 #62
Ok det er så i modstrid med hvad jeg flere gange har læst her på Eksperten. Når en bruger har haft 2.2+ TB problemet, har rådet været at dele HDD op i flere partitioner. Men jeg har ikke selv erfaring med det.
Avatar billede kurtmo Novice
25. juli 2014 - 22:34 #63
Seagates driver omgår det ved at oprette den resterende plads som en virtual harddisk. Dvs. den resterende plads vil fremgå som en separat harddisk.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2014 - 22:42 #64
Nå sådan, jeg vidste godt at nogle bundkort kunne understøtte store diske, den mulighed har Gigabyte også, men jeg anede ikke hvordan.
Jeg vil prøve at læse lidt på lektien over nettet.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2014 - 23:20 #65
Det ser ud til at du har ret vedrørende 3TB problemet. Windows kan åbenbart ikke arbejde med så store diske, heller ikke hvis de partitioneres. Og værre endnu, selv om en disk på 3TB køres som GPT kan det gå galt. Det er nok bedst, at holde sig fra diske over 2TB.
Avatar billede nemlig Professor
25. juli 2014 - 23:22 #66
Kan I anbefale et billigt bundkort, der passer til Intels i7 og som kan håndtere 3 Tb. Hdd?
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2014 - 23:41 #67
Din disk er hverken Seagate eller Maxtor?
Gigabyte kan klare det, men du skal jo så også have en cpu som passer.
Der er et her, men det er kun et eksempel, jeg ved ikke hvordan kvaliteten er på det bundkort:http://www.edbpriser.dk/bundkort/gigabyte-ga-970a-ds3p-rev-10-id-7326887.aspx
Avatar billede nemlig Professor
26. juli 2014 - 10:06 #68
Det er en Western Digital.
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2014 - 12:53 #69
Så er der jo ikke så mange muligheder tilbage. Har du en CD til dit bundkort? hvis ja, så se efter om der findes en understøttelse for store HDD.
Ellers er der jo den mulighed, at du siger, Ok, jeg har 2TB diskplads, som kan bruges, det kan jeg godt klare mig med.
Du kan også klone windows over på din 2TB HDD og derefter slette partitionerne på 3TB HDD og lave den om til GTP. Jeg har haft en ekstra HDD  på 1TB, som kørte GPT og windows som kørte MBR kunne bruge den helt normalt.
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2014 - 14:11 #70
Er det mon ikke lukketid?
Avatar billede nemlig Professor
30. juli 2014 - 15:06 #71
Jeps. Jer der samler point, må gerne smide et svar.
Avatar billede nemlig Professor
16. januar 2016 - 12:06 #72
Lukker