Avatar billede IrisLF Juniormester
23. juli 2014 - 17:15 Der er 1 løsning

VBA kode holdt op med at virke korrekt - HJÆLP :'(

Hej,

Jeg har lavet en Excel template - når jeg opretter et dokument ud fra den og gemmer det; kalder det et andet dokument, opdaterer og gemmer nogle data i det samt lukker det igen.

Det forgår med en userform der giver mulighed for at vælge det rækkenummer den skal opdatere i det andet dokument.

Det er lavet sådan at ved 0 og 1 skal den finde første ledige række. Hvis man vælger et andet nummer, skal det svare til den pågældende række og opdatere den.

Alt virkede perfekt - indtil for et par timers tid siden. Nu insisterer den på at vælge første ledige række uanset hvilket nummer jeg vælger. Jeg forstår ikke hvorfor og hvordan jeg fikser det:

Option Explicit

Rem Version 3
Rem =========
Const sti = "C:\Users\Iris\Dropbox\Sponsor\Sponsor mappe"      '<--- SKAL TILPASSES når skabelonen og sponsorliste flyttes til ny destination
Const xlsSPfilNavn = "Sponsorliste.xlsm"                        '<--- Her kan efternavn på sponsorlisten rettes fra xlsx --> xlsm
Dim xlsKontrakt As Workbook
Dim tabel(11)
Dim xlsSP As Workbook
Dim antalRæk As Integer, ræk As Integer, x As Integer, vNr As Integer, tomRæk As Integer

Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
    Dim wbk As Workbook
    Dim ix As Long

    If InStr(LCase(ActiveWorkbook.Name), ".xltm") > 0 Then
        Exit Sub
    End If

    Set xlsKontrakt = ActiveWorkbook
    Set xlsSP = Workbooks.Open(sti & "\" & xlsSPfilNavn)
    xlsSP.Sheets(1).Activate
    antalRæk = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Row

Rem Søg efter tom række
    tomRæk = findTomRække

    valg = "Tast nr" & vbCr & "0 Ny sponsor"

    For ix = 2 To antalRæk
        valg = valg & vbCr & ix & " " & Range("B" & ix) & " " & Range("C" & ix)
    Next ix

    'svar = InputBox(valg, "Nyoprettelse eller opdatering")
    ' *** NEW ***
    frmInput.Show

    If svar = "" Then                              'cancel
        Exit Sub
    Else
        If IsNumeric(svar) = True Then
            vNr = svar
        Else
            Exit Sub                                'ej numerisk
        End If

    If vNr = 0 Or 1 Then
        If tomRæk > 0 Or 1 Then
            ræk = tomRæk
        Else
            ræk = antalRæk + 1
        End If
    Else
        ræk = vNr
    End If

    xlsKontrakt.Activate
    Rem Tabellen udfyldes i den orden, som sponsorlisten foreskriver
    tabel(0) = Range("C105") + Range("C111")        'beløb  *)
    tabel(1) = Range("C30")                        'navn
    tabel(2) = Range("C31")                        'adresse
    tabel(3) = Range("C35")                        'CVR/SE
    tabel(4) = Range("C32")                        'kontakt
    tabel(5) = Range("C33")                        'tlf
    tabel(6) = Range("C34")                        'email
    tabel(7) = Range("D41")                        'fra dato
    tabel(8) = Range("D42")                        'til dato
    tabel(9) = Range("D46")                        'genforh.dato
    tabel(10) = ""                                  'logo-sti

    xlsSP.Activate

    With ActiveWorkbook
        For x = 0 To 10
            Range("A" & ræk).Offset(0, x) = tabel(x)
        Next x
    End With

Rem Luk sponsorliste
    xlsSP.Save
    xlsSP.Close

    Set xlsSP = Nothing
End Sub

Private Function findTomRække()
    Dim ræk
    For ræk = 2 To antalRæk
        If Range("B" & ræk) = "" Then
            findTomRække = ræk
            Exit Function
        End If
    Next ræk

    findTomRække = 0
End Function

Kan nogen hjælpe mig?
Avatar billede IrisLF Juniormester
23. juli 2014 - 18:23 #1
If vNr = 0 Or vNr = 1 Then
        If tomRæk > vNr Then
            ræk = tomRæk
        Else
            ræk = antalRæk + 1
        End If
    Else
        ræk = vNr
    End If