Avatar billede ilas Nybegynder
23. juli 2014 - 20:48 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Mister ca. 1GB HDD plads i døgnet

Hej.

Jeg mister ekstremt hurtigt HDD plads på min computer. Nu har jeg holdt øje med det i en uge og hver dag mister jeg ca. 1GB HDD plads i døgnet. Men jeg aner ikke hvad det bliver brugt på ?? Jeg har ikke installeret programmer eller spil i den uge. Jeg bruger Win Vista og jeg bruger og opdaterer, Malwarebytes ca. hver 3-4 dage.

Er der nogen der kan have den fjerneste idè om hvad f.... der sker ?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2014 - 20:58 #1
Kunne måske tro det har noget med spil du har installeret at gøre. Har set noget lignende før. Og her mener jeg der var filer der skulle manuelt slettes.
Prøv at hente treesize og se hvilke filer der er mega store og ændrer deres størrelse hele tiden.
http://www.jam-software.com/treesize_free/download.shtml
Ps du skal muligvis indstille computeren til at vise skjulte filer inde fra kontrolpanelet-mappeindstillinger.
Prøv at se om du kan lokalisere noget mystisk der.
Avatar billede ilas Nybegynder
23. juli 2014 - 21:07 #2
Hej.

Tak for svar.

Jeg har allerede "vis skjulte filer" slået til.

Det underlige er at jeg ikke har installeret nogen spil siden den startede med at opsluge alt min plads.

Jeg har downloadet din anbefaling og den er nu i fuld gang. Skal jeg poste resultatet ?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2014 - 21:12 #3
Nej du fortæller bare.
Er der unødig net trafik på computeren når du ikke selv bruger den?
Avatar billede ilas Nybegynder
23. juli 2014 - 21:12 #4
73.440,1 MB Program files
41.907,3 MB Users
33.655,7 MB System Volume Information
31.776,6 MB Windows
6.442,1 MB (11 files)
1.940,1 MB Program Data
539,9 MB NVIDIA
225,5 MB Acer
114,9 MB DRV
89,4 MB Found.000
83,4 MB Programs
13,9 MB Boot
6,5 MB Found .002
2,3 MB AcerSW
0,5 MB Book
0,3 MB Qoobox
0,3 MB Found.001
0,2 MB Intel

Giver det nogen mening og ser noget af det mystisk ud ?
Avatar billede ilas Nybegynder
23. juli 2014 - 21:13 #5
Nej ikke umiddelbart. Min computer kører 4 timer i døgnet, men disconnecter fra Internettet når jeg ikke bruger den. Den kører ikke langsomt eller arbejder hele tiden, når jeg ikke bruger den = virker ikke som om der er noget unormalt ved den...
Avatar billede ilas Nybegynder
23. juli 2014 - 21:14 #6
* 24 timer i døgnet
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2014 - 21:19 #7
Hvad er dette?:
6.442,1 MB (11 files) og ændrer størrelsen sig på denne mappe?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2014 - 21:20 #8
Det må du så kontrollere i morgen evt. Lav en ny test og sammenlign de to resultater.
Avatar billede ilas Nybegynder
23. juli 2014 - 21:26 #9
3.370,05 MB pagefile.sys
3.071,2 MB hiberfil.sys
0,3 MB bootmgr

Og så en masse andre der alle står i 0
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2014 - 21:33 #10
Pagefile er sidefil (virtuel ram)
Hiberfil bruges til dvale.
Så det er ikke der problemet ligger
Jeg synes dog måske din system volume information er stor.
Hvor mange systemgendannelses poster har du, du kan spole tilbage på?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2014 - 21:35 #11
Prøv evt at køre en tur med CCleaner:
Hent og instalér CCleaner  https://www.piriform.com/ccleaner
http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
Lad programmet foretage en oprydning...
Avatar billede ilas Nybegynder
23. juli 2014 - 21:41 #12
Under system volume information ligger 2 underkategorier.

33.650,4 MB (14files)
5,0 MB Windows Backup

Under den der hedder "33.650,4 MB (14 files)" ligger der 12 filer som hedder næsten det samme men varier i størrelse. Jeg har skrevet den første ind herunder:

13.000 MB (94638f2d-1058-11e4-884f-001bb9fa0f19)(3808876b-c176-4e48-b7ae-04046e6cc752)

Bemærk at () parantes er de der kapsel nogen (ved ik lige hvordan jeg finder dem på tastaturet :))

Giver den fil nogen mening og hvad er det ?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2014 - 21:48 #13
Hvordan er det med oprettelsestidspunkterne for disse filer. Sker de efter det mønster du beskriver med at disken mindskes?
Avatar billede ilas Nybegynder
23. juli 2014 - 21:58 #14
Hmm... Ja faktisk.

Det er godt nok mystisk det her. Der er 11 af disse filer og de startede for 11 dage siden og så er der kommet èn til hver dag og for hver dag bliver filen større og større. Den første for 11 dage siden var kun 956 MB og så er de steget stødt de sidste 11 dage og den sidste fra i dag er nu over 13 Gigabyte ???

Hvad er disse filer ?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2014 - 22:33 #15
Det må være systemgendannelses punkter vil jeg tro.
For at komme det til livs, kan det være at systemgendannelse skal deaktiveres og genstartes igen for at få ret på det.
Hvis du henter CCleaner og går ind under værktøj-systemgendannelse, hvor mange punkter har du så?
Avatar billede ilas Nybegynder
23. juli 2014 - 22:39 #16
11 stk.

Den første fra D. 4/7 og så hver- til hver anden dag, senest i dag kl. 00:00:04
Avatar billede ilas Nybegynder
23. juli 2014 - 22:44 #17
Så det passer jo med at det er de 11 filer ?!
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2014 - 22:48 #18
Hvad står der som bemærkning til disse oprettelser?
Avatar billede ilas Nybegynder
23. juli 2014 - 23:11 #19
De hedder alle sammen:

"Dato"-"tid" - Planlagt kontrolpunkt
Avatar billede 220661 Ekspert
24. juli 2014 - 08:47 #20
Det må være en fejl i indstillingen på systemgendannelsen. Min pc her (Win 8) laver ikke kontrolpunkter hver anden dag??. Det sidste kontrolpunkt jeg har er fra den 9-7-14. De sidste tre er pga andre ændringer på computeren.
Jeg ville selv her have prøvet at deaktivere systemgendannelsen, og så genstartet pc, og gå ind og aktivere den igen. Når dette er gjort, så havde jeg manuelt oprettet et nyt punkt. Prøv også at tjekke hvor meget af disken den må bruge på systemgendannelse. Min pc her står til 18% (eller max 9 gb) af c drevet
Avatar billede ilas Nybegynder
24. juli 2014 - 14:46 #21
Hej igen.

Den er god nok. Den har igen i nat lavet et planlagt kontrolpunkt og det fylder bare hurtigt op.

Hvor ser jeg hvor meget af disken den må bruge til systemgendannelse ?

Og kan jeg bare slette disse filer ?

Og i sidste ende, kan jeg deaktivere at den opretter disse filer ?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. juli 2014 - 15:50 #22
Jeg kan jo ikke love dig at en deaktivering/aktivering vil afhjælpe dit problem. Du kommer ind til stedet ved at højreklikke på computer og vælge egenskaber. Under de avancerede indstillinger kan du finde systembeskyttelse. herinde skulle du kunne deaktivere sytemgendannelse, hvorved alle dine punkter forsvinder.når men så genstarter pc går man derind og genaktiverer systemgendannelse. vil du derimod prøve at fjerne alle de punkter vil jeg gøre det gennem CCleaner. Men det vil sikkert ikke løse problemet med at de kommer igen.
Avatar billede ilas Nybegynder
24. juli 2014 - 16:24 #23
Hej . Når jeg højreklikker på "denne computer", så er der ikke noget der hedder systembeskyttelse under nogen af "Avanceret" fanerne ?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. juli 2014 - 16:38 #24
Ok
Gå i start-programmer-tilbehør-systemværktøjer-systemgendannelse
kommer du så derhen?
Var det Vista du kørte?
Avatar billede ilas Nybegynder
24. juli 2014 - 18:28 #25
Hej igen.

Ja, det er Vista. Når jeg går derind, kan jeg ikke deaktivere det nogen steder ?

Der er en der hedder "start og genoprettelse" og der står intet om deaktivering af systemgendannelse ?
Avatar billede ilas Nybegynder
24. juli 2014 - 18:31 #26
AAhh... NP fandt det :) Jeg deaktiverede og bad den slette alle tidligere gendannelsespunkter og VUPTU 30 GB blev ledig på disken.

Så blev problemet fundet pga. af din hjælp.

Tusinde tak, var i starten bange for at det var noget vira der fuckede på med pladsen :)

Det er cool, problemet blev løst.
Avatar billede ilas Nybegynder
24. juli 2014 - 18:34 #27
P.S. Er forholdsvis ny herinde. Hvordan tildeler man de der point, når problemet er blevet løst ? :)
Avatar billede 220661 Ekspert
25. juli 2014 - 07:50 #28
Velbekomme :-)
Du kan acceptere mit svar her:
Du kan her se hvordan man accepeterer et svar på Eksperten
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo

PS Hold lige øje med den ikke fortsætter med at oprette nye punkter hver dag. Lav manuelt et nyt punkt nu, så du har et at gå tilbage på.
God veekend
Avatar billede ilas Nybegynder
25. juli 2014 - 15:35 #29
Tusinde tak for hjælpen.

Og jeg har holdt øje. Den opretter ikke noget nu og jeg mister ikke plads mere, det er dejligt. Tak for et super svar, som jeg aldrig havde fundet ud af alene :)

Men hvorfor starter den pludselig med at oprette disse punkter ? Min computer har kørt 24 timer i døgnet de sidste 4-5 år og den har aldrig gjort det før nu ?

Anyway, jeg afgiver de der point nu, som er mere end velfortjent :)
Avatar billede 220661 Ekspert
25. juli 2014 - 16:28 #30
Velbekomme.
Kan ikke sige hvad der er grunden til det. Men tæller vi dage tilbage, kan det måske have noget med de månedlige opdateringer der kommer til Windows som du jo har fået den 12 juli.
Håber ikke du får problemer med det mere. Ellers opretter du bare et nyt spøgsmål :-)