Avatar billede Mcgreeed Nybegynder
27. juli 2014 - 23:32 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Computer slukker ved brug af "stort" grafikkort.

Hej. Jeg er kommet i den situation, at min bærbare (1½ år gammel ca.) computer slukker efter ca. 5-10 min. spil, hvis den skal bruge det "store grafikkort".
Den er lavet så smart, at den til daglig kun bruger en almindeligt integreret grafik-processer (intel HD graphics 4000), mens den ved programmer der kræver lidt ekstra power at trække på, i form af et GeForce GT 630m.
Det er når dette "store" kort starter, at problemet opstår. Min computer bliver ikke langsommere først (jeg oplever ikke lag), derimod lukker den bare helt ned, efter de ca. 5-10 min.
Jeg har en mistanke om, at det er fordi den overopheder, men synes ikke blæseren lyder voldsomt anstrengt. Desuden har jeg en USB-tilsluttet, ekstern blæser (sådan en der ligger neden under den), så man skulle tro den kunne holde sig nogenlunde kold.
De spil jeg kører på den er:
League of Legends - kører fint, da det store kort ikke bliver aktiveret at dette.
Crusader Kings 2 - har problemet
Diablo 3 - Har problemet
Scarcraft 2 - Har problemet
Path of Exile - Har problemet
Det er alle spil, jeg har spillet på maskinen siden jeg købte den for lidt mere end 1½ år siden. - uden jeg har ændret i grafik indstillingerne.

Som sagt tror jeg det er blæseren den er gal med, men er det normalt en computer bare lukker ned, uden først at ned-justere dens ydeevne?
Kan det være andre ting (hardware-fejl)?
Nogen der har erfaringer med en let (og billig) måde at få renset blæseren på? - på en bærbar :P
Avatar billede DanielDk1998 Nybegynder
28. juli 2014 - 00:36 #1
Det tyder på at din strømforsygning er for lille. Når grafikkortet skal køre på fuld hammer tage det mere strøm og får det ikke det vil computeren lukke ned. Kan du evt. tjekke op på hvor mange watt du bruger?
28. juli 2014 - 01:17 #2
#1 det er en bærbar, ikke en stationær.

Hvor varm bliver bærbaren (prøv cpuz/gpuz)?

Har du en laptop cooler?

Pust hårdt i ventilationhullerne et par gange og sæt derefter støvsuger hovedet over. Hvis du har en dåse med trykluft, så kan du anvende den i stedet for at puste.
Avatar billede Mcgreeed Nybegynder
28. juli 2014 - 15:50 #3
Tror ikke det er strømforsyningen. den har fuldt batteri når jeg tænder den igen? så den bruger ikke strøm at batteriet. Men ved ikke om den går uden om batteriet, når den er i lader? - kunne det hjælpe at prøve uden batteriet i?, så strømmen ikke skal igennem der?
Hvordan tester jeg watt-forbrug?

Ja, jeg har en laptop-cooler
Hvad er cpuz/gpuz?
Jeg har læst mig frem til, at det kan være "farligt" at sætte støvsugeren til blæseren - da den ikke er beregnet til et sådant tryk (blæseren altså).
28. juli 2014 - 16:12 #4
cpuz/gpuz er programmer til at monitorere henholdsvis CPUen og grafikkortet.

Jeg har renset mange bærbare med en støvsuger og har endnu ikke oplevet at blæseren har taget skade.
Avatar billede Mcgreeed Nybegynder
29. juli 2014 - 15:19 #5
Ok - det prøver jeg - tak :)

Skriver du lige et "svar" så jeg kan give dig de point :P
29. juli 2014 - 15:59 #6
Håber du får den til at virke optimalt igen :)