Avatar billede KenneyD71 Nybegynder
29. juli 2014 - 09:28 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Tæl hvis unikke forekomster over 2 kolonner hvis kriterie er opfyldt

Jeg har 2 kolonner, hvor der i nogle rækker findes gentagelser.
Disse værdier skal tælles, hvis et kriteire er opfyldt.
Disse gentagelser skal IKKE tælles.

I kolonne b har jeg en række navne, i kolonne c har jeg en række titler.

Jeg ønsker at tælle, hvor mange gange titel forkommer - men navn i kolonne b skal kun tælles med en gang.
Men KUN hvis kolonne D=JA

Eksemepl:

B____________________c____________________d
Jens_________________Elev__________________ja
kim__________________designer______________nej
brian_________________designer______________ja
acmed________________kontorchef____________ja
Jens__________________elev_________________ja

Tæl, hvor mange:
Designer = 1
Kontorchef = 1
Elev=1

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede sdh Mester
29. juli 2014 - 12:19 #1
Hvis stillingsbetegnelse står anførteksempelvis i celle A13:

={SUM(HVIS.FEJL(($C$2:$C$12=$A$13)*($D$2:$D$12="ja")/TÆL.HVISER($B$2:$B$12;$B$2:$B$12&"";$C$2:$C$12;$C$2:$C$12&"");0))}

husk afslut indtastning med ctrl+shift+enter da det er en matrixformel.
Avatar billede sdh Mester
29. juli 2014 - 13:04 #2
beklager - manglede lige sidste led på formel:

={SUM(HVIS.FEJL(($C$2:$C$12=$A$13)*($D$2:$D$12="ja")/TÆL.HVISER($B$2:$B$12;$B$2:$B$12&"";$C$2:$C$12;$C$2:$C$12&"";$D$2:$D$12;$D$2:$D$12&"");0))}