Avatar billede 0445air Praktikant
29. juli 2014 - 10:33 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Dobbelt opslag i excel

Har fundet mit problem beskrevet i andet spørgsmål som er oprettet 18 jan. 2011 men kan ikke finde svaret

Hej

Jeg har lidt problemer med at finde en formel, som kan klare mit problem.

Jeg har et datasæt, hvor jeg skal finde en værdi, og dernæst bruge en formel (tror jeg)

dataen ser sådan ud:

Kolonne A          Kolonne B
Overskrift 1      5
A                  1
B                  2
C                  3

Overskrift 2      7
A                  5
B                  1
C                  1

Meget forsimplet udgave. Som I kan se, så er overskrifterne summer af A, B og C. Men A,B og C er også summer af noget underlæggende i mit datasæt - sidstnævnte kan udvikle sig over tid.

Jeg har tidligere brugt lopslag for at få værdien i kolonne B, men nu er mit datasæt blevet større, og nu kan summering A forekomme under flere overskrifter - og så finder lopslag kun den første.

Findes der en formel, som først finder "Overskrift 1" i kolonne A og dernæst bruger mit lopslag til at finde f.eks "B" og så værdien ud for den værdi (2)? Eller skal der andet til? Det er jo en rimelig simpel automatik.

Jeg håber, at der er et lyst hovede der kan hjælpe.

På forhånd tak
Avatar billede kim1a Ekspert
30. juli 2014 - 09:31 #1
Som jeg forstår din forklaring ville jeg nok bruge en støttekolonne. Altså noget med at i C2 ville jeg skrive =if(A2="Overskrift 1";row(A2);0)
På den måde får du nemt ved at finde maks-tal af overskrifternes værdi.

Jeg forstår så ikke helt sidste del, noget med at du slår Bværdien op i det "interval" under den overskrift du skal bruge?

Du kan evt. bruge rækkenummeret du netop har fået i støttekolonnen til at lave en indirekte formel (hvilket naturligvis kræver at det er sikkert at slå B værdien op i en område f.eks. 10 linjer fra overskriftsværdien.

=vlookup(B-værdi;indirect("A"&vlookup(A-værdi;hele området;2;false)&":"&"B"&vlookup(A-værdi;hele området;2;false)+15);2;false)

Det jeg tænker er at du "bare" skal have defineret hvor i datamængden du skal lave opslag efter B værdien?

Hvis du kan uploade et eksempel kan jeg evt. vise hvad jeg mener.
Avatar billede 0445air Praktikant
30. juli 2014 - 09:44 #2
Den vil ikke komme til at fungere for de data jeg arbejder med er en pivottabel der kommer fra et økonomisystem så jeg har ingen mulighed for at bearbejde data på nogen måde
Avatar billede 0445air Praktikant
30. juli 2014 - 09:47 #3
Se evt. spm 929256
Avatar billede kim1a Ekspert
30. juli 2014 - 09:57 #4
Jeg er ikke enig. Du kan sagtens lave støttekolonner ved siden af din pivot, og du skal blot skrive henvisningen (f.eks. B5) fremfor at trykke på celle B5, da den i så fald vælger en specifikt henvisning i pivoten.

Men det kan være jeg ikke forstår hvad det er du vil opnå.
Avatar billede 0445air Praktikant
30. juli 2014 - 10:03 #5
Jeg prøver lige at gøre som du foreslår, så vender jeg tilbage
Avatar billede 0445air Praktikant
31. juli 2014 - 06:28 #6
Jeg har prøvet og kommer ikke rigtigt videre men her er en forhåbentligt bedre forklaring af mit problem. Jeg har et dataudtræk fra et datawarehouse der kommer ud i en form af en pivottabel og i et andet ark skal jeg lave en P&L til økonomi.

Ark 1(dataudtræk)består af flere afdelinger med underliggende omkostningsposter

Produktion
- Løn
- Telefoni
- Total
Research & Development
- Løn
- Telefoni
- Total

I mit ark 2 hvor jeg skal lave en P&L skal jeg bl.a. trække Løn omkostningen frem pr afdeling.

Her tænker jeg et opslag der siger at hvis afdeling i min P&L er lig med produktion skal den returnere denne løn omkostning og hvis afdelingen er R&D så skal den returnere denne lønomkostning

Håber det gjorde min problemstilling
Avatar billede kim1a Ekspert
31. juli 2014 - 13:28 #7
Dit dataudtræk (ark1) består af en række linjer med hvilke data? For jeg tror det er nemmere at trække det ud her, end via pivoten.
Kan du angive disse overskrifter?

Kan du også prøve at skære ud helt firkantet hvordan din pivot ser ud. Du kunne evt. uploade et eksempel til gupl.dk hvor du har kopieret pivoten helt fladt (så den ikke er en pivot længere) og så slettet tal og hvad du ellers synes for anonymitetens skyld.
Det handler om at forstå hvordan det er delt op. Står produktion i en kolonne og så løn, telefoni og total i en anden kolonne?

Jeg tror vi bliver nødt til at se noget konkret for at kunne hjælpe dig ordentligt.
Avatar billede 0445air Praktikant
06. august 2014 - 13:10 #8
jeg har nu uploadet en fil på gupl.dk. Koden er 0445air og hedder test
Avatar billede kim1a Ekspert
06. august 2014 - 15:50 #9
Her er hvad jeg mener:
http://gupl.dk/713005/

Jeg kan dog være usikker på om det lykkes dig at have en anderledes opstilling i din pivot (du har ikke lavet pivot i den fil du sendte), så mit forslag ikke kan lade sig gøre.

Hvis det er tilfældet må du lige lave filen med pivoten - du kan jo slette det meste af dit udtræk og bare lave tilfældige tal i stedet for det korrekte.