Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
29. juli 2014 - 18:50 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Lokal SQL server kan ikke kaldes i SQL Server Management Studio

Jeg har en SQL Server 2008 Management Studio installeret, men når jeg kalder 'server name' .\SQLEXPRESS med det formål at attache/detache .mdf-filer, så får jeg beskeden: 'A network-related or instance-specific error occured while establishing a connection to SQL Server. The server was not found or was not accesible'.

Hvordan bliver jeg i stand til at åbne? SQLEXPRESS står listet som en SQL server i configurationsafsnittet.
Avatar billede JacobIpsen Nybegynder
15. august 2014 - 08:32 #1
Hey
jeg tror du er ude i at forsøge at connecte til en SQL express fra en anden maskine end den , den er installeret på ?
i så fald skal du huske at SQL express installerer normalt med TCP/IP disablet, dette skal blot aktiveres.(eller også har du windows firewall slået til og du skal åbne for port 1433)

Du aktiverer TCP/IP ved at åbne "SQL Server Configuration maneger" den ligger i SQL 2008 mappen i start menuen,

Når du har den åben kan du i venstre side se et punkt der hedder SQL Server 2008 Network Configuration og under den Protocols for MSSQLSERVER, når du trykker på denne kan du hurtigt se om det er det der er problemet.

Sidste bud er at dis studie er en ældre version end den SQL server du prøver at koble dig til :) Nyere styde og gammel server er ok men omvendt kan man ikke.

Håber det hjalp dig lidt
/Jacob Ipsen
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
05. oktober 2014 - 17:00 #2
Tak for dit svar! Det har taget lidt tid, men jeg har været ude i en ominstallation af Windows og geninstallation af Visual Studio og SQL Server 2008. Jeg har med fordel brugt dit råd om at åbne under Protocols i SQL Configuration Manager. Dette kan åbenbart hindre, at man kan åbne sine lokale tabeller i Visual Studio.
Og jeg er i stand til at kalde den lokale SQL server med 'KIM-PC\SQLEXPRESS' mhp. at attache/detache .mdf filer.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
05. oktober 2014 - 17:02 #3
Jeg vil gerne give et svar, men kan ikke lige se, hvordan man gør det?
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2014 - 12:12 #4
Du skal kommenterer og ligge et svar. Svar står under Skriv et indlæg
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
29. oktober 2014 - 12:28 #5
Tak - der var den! Svar afgivet.