Avatar billede Goamok Nybegynder
29. juli 2014 - 22:02 Der er 4 kommentarer

Er det stadigvæk muligt at anvende nulstil PC funktionen på en windows 8 computer hvis man har formateret harddisken ?

Hej

Jeg skulle hjælpe en veninde med at formatere hendes søster's computer da hun desværre døde af kræft og ingen havde hendes kode. Da jeg ikke kunne logge ind i windows 8 uden koden for at geninstallere prøvede jeg at starte op med en win 7 CD det virkede ikke og så en win 8 usb nøgle og så formatere og installere der igennem men det lykkedes mig ikke da jeg tror windows blokere for alt dette. Så pillede jeg harddisken ud og fik en kammerat til at slette alt indholdet på og installere NTFS filsystem på og så prøvede igen men den var stadigvæk låst på en eller anden måde den gade hvert fald ikke starte op fra CD eller USB. Så da jeg sidder og roder lidt i den menu der kommer frem går jeg ind under "fejlfinding" som nok er det eneste jeg ikke havde været inde i og kan se jeg kan nulstille PC derinde fra og har også efterfølgende læst jeg kunne trykke på windows knappen inden jeg startede op så skulle jeg også kunne nulstille derfra. Men jeg prøvede at nulstille PC alligevel og den er gået igang og er på 11% indtil videre. Min store spørgsmål er så om det vil lykkedes mig ? for jeg har formateret harddisken manuelt fra en anden computer ? Men den er gået igang med at nulstille computeren. Er jeg så heldig den funktion ikke ligger på harddisken men et andet sted på computeren ? Eller finder computeren pludselig ud af under installationen at jeg har formateret harddisken og den kan ikke forsætte ? det er en rimelig ny toshiba satellite bærbar
Avatar billede 220661 Ekspert
29. juli 2014 - 23:54 #1
Hej og velkommen til.
Når en nyere pc kører Windows 8 er der i bios en funktion der hedder "sikker boot" som der er aktiveret. Dette blokerer for installation af ældre systemer, og skal derfor deaktiveres.
Med hensyn til at gendanne til fabriksindstillinger efter disken er formateret, tror jeg ikke meget på vil lykkedes, da oplysnienger om hvad og hvor det skal hentes burde være slettet.

http://www.eightforums.com/attachments/tutorials/45650d1403498677-secure-boot-enable-disable-uefi-c03980379.jpg
Avatar billede eurositi Ekspert
30. juli 2014 - 09:34 #2
Jeg har ikke erfaringer med gendannelse af fabriksindstillinger i Windows 8, men oplysningerne, som skal bruges til at gendanne fabriksindstillingerne er ofte gemt på en anden partition end C-drevet (typisk benævnt D: eller E:). Hvis der stadig eksisterer en ekstra partition på harddisken, og hvis du som beskrevet kan starte en nulstillings-funktion via tryk på Windows-knappen under boot, ja så er problemet jo nok løst.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2014 - 09:41 #3
#2 Jeg har en gammel Xp maskine der er født med pre install af Home Premium. Efter de første tre år begyndte den ikke at køre så godt, så jeg ville geninstallere Xp. I mellemtiden havde jeg fået en Xp pro cd, og for at være fri for alle de programmer der normalt følger med en pre installation, satte jeg pro cd i og formaterede c drevet og installerede pro i stedet der. Når jeg så efterfølgende startede pc op,var der på boot skærmen stadig en henvisning til at systemgendanne til home edition. Men den virkede ikke længere efter opgraderingen til Xp Pro.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2014 - 09:47 #4
Xp Home Edition hed den.