Avatar billede enriko Nybegynder
30. juli 2014 - 14:41 Der er 5 kommentarer

Opgradering af nuværende stationær pc

hej alle sammen.

Jeg har forholdsvis en ældre stationær pc som jeg gerne vil opgrader på grund af at den stadig kører XP , ja i know :) , og den er langsom.

Pc`en skal ikke bruges til spil men til surfing osv.

Her er indholdet:

Motherboard: GIGABYTE AM2 ATX AMD770 FSB5200

Processor - 1 x AMD Athlon 64 X2 5400+ / 2.8 GHz Energy Efficient - Socket AM2 - L2 1 MB ( 2 x 512 K

Graffikkort: Radeon HD5450
PSU: Northq Godzilla 500W (NQ 4775-500s)
RAM: 2* 1 GB Kingston ram
Kabinet: Northq Silent thunder
Harddisk: SSD 120 GB

Kan jeg nøjes med opgrader motherboardet, cpu og ram?

Jeg vil gerne vælge en intel cpu den her gang, måske mindst i5 serien.

Jeg sætter stort pris på hvis en venlig sjæl gider hjælpe lidt.
Avatar billede sonalias Seniormester
30. juli 2014 - 15:11 #1
XP er slet ikke glad for hardware ændringer, så vil næsten tro en ændring af den størrelse vil kræve en formatering, ellers ja... :) Selvom hvis du tager en af de nyere generationers i5/i7 så kan du ligeså godt fjerne dit grafikkort og benytte onboard
Avatar billede enriko Nybegynder
30. juli 2014 - 15:20 #2
Jeg ville skrotte xp helt da den ikke er understøttet mere.

Jeg ville udskifte det gamle dele og udskifte med bedre nyere, hurtigere. Ja onboard er en løsning.

Men jeg er tvivl om hvilket cpu og motherboard jeg skal vælge.

En opgradering vil også kræve at jeg køber en win 7 skive. Jeg kan se priserne starter fra 800kr.

Jeg kan se på elgiganten webside at de har følgende : http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/stationar-gamer-computer/LE57322409/lenovo-ideacentre-h530-stationar-computer#tab-specs

tror du den er god nok?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2014 - 15:27 #3
Hvis det kun er til primært surfing, hvorfor så købe en licens til en gammel pc?
Hvorfor ikke formatere den og installere Linux Mint på den i stedet?
Det fås for 0 kr. og virker ganske udmærket.
http://www.linuxmint.com/download.php
Avatar billede enriko Nybegynder
30. juli 2014 - 15:31 #4
det er en fælles pc, og de kender kun windows :)
Avatar billede kurtba Ekspert
30. juli 2014 - 22:55 #5
Den pc du har fundet hos Elgiganten vil helt sikkert opfylde dit behov, og det er helt sikkert bedre at købe den end bruge penge på opgradering.
Alt i den gamle er forældet på forskellig måde og vil have svært ved at fungere med noget nyere.
Hvis du vil opgradere den gamle, så ville jeg nøjes med at putte ekstra ram i.
Der er stor chance for, at den kan køre med win 7 og ud fra dine behov, vil den så rigeligt opfylde dine behov.
Med lidt mere ram burde det virke fornuftigt.