Avatar billede svinth Nybegynder
31. juli 2014 - 11:51 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

AW m17x r3+6900m+sort skærm

Hej alle sammen.

Jeg har en Alienware m17x r3, med et amd radeon 6900m series grafik kort. Pludseligt er der begyndt at komme sort skærm, lige efter windows logoet, under opstart. Jeg har en windows 7 professional.

Hvis jeg starter i fejlsikret tilstand, og fjerner driveren til kortet, og det integrerede Intel HD 3000 grafik kort tager over, så er der ingen sort skærm.

Da laptoppen ikke står hos mig til dagligt, ved jeg ikke om der er sket en automatisk opdatering af radeon skærmdriveren, da problemet opstod.
Det er åbenbart problematisk at opdatere grafik driveren på disse modeller, jeg har eksempelvis forsøgt denne fremgangsmåde:

http://alienwareusersupport.weebly.com/proper-amdati-driver-install.html

, men uden held.
Grafik kortet detekteres både i bios og i windows, og jeg kan forsøge mig med at opdatere drivere (til begge kort), igen og igen, i alverdens versioner, men uden held indtil videre. Har også forsøgt med Dells "egne" drivere, som beskrevet i linket ovenfor, ligeledes uden held.

Slutteligt har jeg i desperation forsøgt at reetablere det originale system factory image, men heller intet held der, det var lidt uklart for mig om det reinstallerede de originale drivere også.

Så spørgsmålet er, er kortet simpelthen dødt, et par måneder efter garantiudløb, men kan stadig detekteres, eller har jeg en chance for at få installeret nogle drivere?
Eller skal jeg simpelthen have købt et nyt kort, og forsøge mig med at åbne skidtet og skifte det.
Eller er der mon en helt 3. løsning!?

Mvh fra Svante
Avatar billede 220661 Ekspert
01. august 2014 - 07:25 #1
Jeg har fundet dette billede om den: http://www.hardwareheaven.com/reviewimages/alienware-m17x-3d/alienware-m17x-3d_inside.jpg
så vidt jeg forstår af det er bundkortet blåt, og der hvor grafik kortet er er det grønt. Det er så muligt man kan skifte det. Normalt er grafikken jo loddet direkte på bundkortet, og så skal man være dygtig med en loddekolbe for at skifte grafikken på sådan en. Blæsere er rene på den? Har du haft problemer med at den kører varm?
Avatar billede svinth Nybegynder
01. august 2014 - 11:30 #2
Ja, det kan sagtens lade sig gøre at skifte kortet, se eksempelvis http://www.youtube.com/watch?v=2BQaloY3M6s, spørgsmålet er om den opførsel jeg ser udelukkende kan løses på denne vis, eller om der mon kunne være en driver løsning, eller en helt 3. løsning jeg ikke har tænkt over.

Jeg har haft den skilt en smule ad nu, og undervejs tog jeg Radeon kortet ud. Desuden har jeg som tidligere nævnt været ved at lave en manufaturer reinstall. Når kortet ikke sad i, og windows reinstallerede fra scratch, startede systemet som sådan op. Og så snart jeg satte kortet i, med den nye konfiguration, gik skærmen bare i sort igen :)
Det skal nævnes at systemet tidlgiere ved mindst en lejlighed, har været meget varmt, og at jeg fandt et par ganske betragtelige nullermænd i køler risten. Man burde nok rense den slags årligt!

Men nu har jeg købt et Nvidia GeForce GTX 580m på ebay, så må vi se om det gør en forskel, når det kommer om en måneds tid :D
Avatar billede svinth Nybegynder
01. november 2014 - 09:25 #3
Jeg fik et nyt kort, og det er helt sikkert HW relateret.
Det nye kort virkede dog endnu ringere end det gamle, da det slet ikke kunne detekteres. Men da tråden ikke længere er relevant, og jeg arbejder videre med det senere, lukker jeg den hermed.