Avatar billede mazey Praktikant
31. juli 2014 - 16:54 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

PHP, Checkboxes og arrays

Hej eksperter,

Jeg har en form hvori der dynamisk genereres en række checkboxes - Jeg har 2 dataværdier jeg skal have parret sammen i en foreach løkke eller lignende, men kan simpelthen ikke se mig ud af det:

Output er indtil videre sådan:

<input type="checkbox" name="valg[]" value="5" />
<input type="hidden" name="process_id[]" value="30" />

<input type="checkbox" name="valg[]" value="4" />
<input type="hidden" name="process_id[]" value="31" />

<input type="checkbox" name="valg[]" value="15" />
<input type="hidden" name="process_id[]" value="30" />

Ovenstående skal så parres sammen, så jeg får værdierne til at høre sammen (altså 5 og 30 først, herefter 4 og 31 osv.)

Har lavet starten på en foreach, men så stopper det også dér :-)
if($_POST[submit] != ""){

foreach($_POST['valg'] as $key => $value){
echo $key;
}

Har set/læst, at der er nogen der kan sætte det op uden hidden feltet, men hvor der så er 2 array-værdier i checkboxen - noget a la valg[][] det ved jeg ikke om er bedre/nemmere/muligt?

Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede kurtmo Novice
31. juli 2014 - 17:57 #1
Prøv: $_POST['process_id'][$key]

Value kunne evt. sættes til "5,30". I din foreach laver du så en explode på den.
Avatar billede kurtmo Novice
31. juli 2014 - 18:15 #2
glem $_POST['process_id'][$key]
det vil ikke virke, da kun markerede checkbokse fylder i arrayet
Avatar billede mazey Praktikant
31. juli 2014 - 20:00 #3
Update:

Har droppet foreach løkken og i stedet brugt en almindelig for - det virker næsten, men problemet er nu bare, at selvom jeg kun vælger 3 checkboxes, så giver den mig stadig alle værdier fra de skjulte text-bokse.

<input type="checkbox" name="valg[]" value="<?=$hent_data[id]?>" />
<input type="hidden" name="process_id[]" value="<?=$hent_data[process_id]?>" />

<?php
if($_POST[submit] != ""){

$arrlength=count($_POST[valg]);
for($x=0;$x<$arrlength;$x++) {
$dimen1 = $_POST[valg][$x];
$dimen2 = $_POST[process_id][$x];

echo $hest = "INSERT INTO chosen (kat_ref, prod_ref, process_id) VALUES ($dimen1, '', $dimen2)"."<br/>";
}

?>

Nogen der kan lede mig på sporet til, hvordan jeg får returneret de skjulte input bokse, der "hører til" den specifikke checkbox?
Avatar billede expnet Seniormester
31. juli 2014 - 22:14 #4
hvorfor laver du med hidden felter?
Avatar billede mazey Praktikant
31. juli 2014 - 22:21 #5
Jeg har fået hjælp et andet sted - og det blev ikke med hidden felt.
For de interesserede blev løsningen som følger:

<input type="checkbox" name="valg[<?=$hent_child_data[id]?>]" value="<?=$hent_child_data[process_id]?>"/ >

foreach($_POST['valg'] as $ID => $processID){

$indsaet = "INSERT INTO chosen (kat_ref, prod_ref, process_id) VALUES ($ID, '$edit_prod_data[id]', $processID)"."<br/>";
}
Avatar billede expnet Seniormester
31. juli 2014 - 22:27 #6
jep, ville jeg også sige man skulle samle det i en post.vars