Avatar billede cyberspace Nybegynder
01. august 2014 - 21:32 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

opvaring af genopladelige batterier - så kapasitet mindskes mindst

jeg har et ret akut behov for at få hjælp til at hvide hvordan man bedst opbevarer genopladelige batterier, så man opnår mindst muligt batteri tab

jeg oplever ofte at ny opladet batterier fra en lille kasse bliver ret flade hurtigt gode op bevarings råd tak!!
Avatar billede larsen45 Juniormester
01. august 2014 - 23:14 #1
Et par forskellige råd.

NÅR BATTERIERNE UDSKIFTES.
Udskift altid alle batterier samtidig og anvend kun batterier af samme størrelse, type og fabrikat. Så undgår du at ødelægge udstyret.
Bland aldrig nye og brugte batterier. Alkaline- og brunstensbatterier må heller ikke blandes, da det kan give lækage.

GENOPLADNING.
Forsøg ikke at genoplade alkaline- og brunstensbatterier, idet de ikke er modtagelige for yderligere strøm-forsyning. Forsøg på genopladning kan medføre lækage. Derimod er batterier med mærkerne "Rechargeable", "Accu", "Li-Ion", "NiMh" eller "Nicd" konstrueret til genopladning.

ÅBEN ILD ER FARLIGT
Kast aldrig batterier på åben ild, da de kan eksplodere og forvolde skade.

UDSÆT ALDRIG BATTERIER FOR STÆRK VARME.
Det er vigtigt, at batterierne ikke placeres direkte i solen, i nærheden af en varmeovn eller radiator.
Du risikerer at ødelægge batterierne.

OPBEVARING.
Opbevar altid batterierne i original emballage til de skal bruges.
Batterier bør ikke opbevares sammen med metalgenstande, da det kan medføre kortslutning.

Emballagen.
emballagen til batterier oftest forsynet med gode råd og forholdsregler omkring anvendelse af batterier, nogle endda med mulighed for at ringe til eksperter for at få gode råd.
Disse muligheder kan benyttes, studeres og følges.

HVAD SKAL JEG GØRE MED MIT BRUGTE BATTERI.
Kontakt din kommune.

Hvordan opbevarer jeg mine batterier.
Det er en myte, at batterier holder længere, hvis de opbevares i køleskabet. Opbevar altid batterierne i originalemballagen og ved
ca. 18 grader, indtil de skal bruges.

Sker der noget ved at opbevare batterier sammen med magneter.
Ja, batteriet kan pol-vende, så det er ikke nogen god ide.

Hvad er bedst i forbindelse med opladning af genopladelige batterier, at lade dem aflade helt før man genoplader, eller at oplade hver gang man har brugt dem, dvs. "klatlade".
Det er bedst at "tømme" batteriet helt, før det genoplades, så holder det længere.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
02. august 2014 - 18:22 #2
har du mon læst dette på bagsiden af en pakke batterier? :)
Avatar billede cyberspace Nybegynder
02. august 2014 - 18:22 #3
eller copy paste fra google
Avatar billede Antlars Novice
02. august 2014 - 19:02 #4
I "gamle dage" anbefalede man at de blev opbevaret køligt (f. eks. køleskab), men nu om stunder skriver de bare alm. stuetemp.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. august 2014 - 15:35 #5
Vi er her tæt på religionskrig - eller det der ligner :-)

Først og fremmest er det et spørgsmål om, på hvilke stoffer batterierne er baseret.

NiCd (Nikkel-Cadium) er en ældre teknologi. Her hed det sig at de helst skulle dybdeaflades før genopladning, og iøvrigt lagres fuldt opladede.

NiMh (Nikkel-Metalhydrid) er en nyere, men i dag gammel, teknologi. De fleste AA og AAA batterier er baserede på NiMh. Her gælder stort set det samme som NiCd batterierne, bort set fra at man ikke er så nøjeregnende med dybdeafladning.

LiIo - Lithium-Ion batterier, er teknologien der benyttes i langt det meste forbrugerelektronik i dag - bærbare, mobiler, haveværktøj, og sågar elbiler. Her gælder det at man ALDRIG må dybdeaflade batterierne, og ellers skal sørge for at "sjatlade" så det altid er så fuldt opladet som muligt.

Endelig er der for et par år siden kommet en "Hybrid" teknik, der i alm. AA og AAA batterier gør, at de ikke selvaflader mere end ca. 20% på et år. Jeg kender ikke teknikken, men eks. Sanyo markedsfører den under navnet Eneloop. Til småelektronik er jeg selv 100% gået over til disse, og har derfor ikke længere problemer med batterier, der ellers var fuldt opladede, men som nu er gået døde.

Så i bund og grund - oplad batteriet før det gemmes - men vær forberedt på at stort set alle batterier selvaflader relativ hurtigt... - eller skift batterierne til den ny "hybrid" teknologi.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. august 2014 - 15:40 #6
En tilføjelse - Lithium-Ion batterier selvaflader også meget lidt... - men teknologien findes heller ikke i AA og AAA batterier endnu - kun de lidt kraftigere 3,7v batterier.

Hybridteknologien er baseret på NiMh batterier.

Batterierne kan ofte motioneres til at holde lidt længere med en god lader... - jeg har en Ansmann: http://www.batteribyen.dk/batteriopladere/standard-batterier/ansmann-energy-8-plus-med-intelligent-ladekontrol-1021
Men der findes sikkert andre lige så gode, "intelligente" ladere...
Avatar billede cyberspace Nybegynder
06. august 2014 - 15:05 #7
ole_madsen>> det er næsten samme moel af Ansmann lader jeg har som du linker til de 2 9 volts ud tage er dog ikke seperate men sider samme sted som AA og AAA etc.

så der kan jeg ikke klage - det er opbevaringen der volder mig problemer i forhold til afladning. Jjeg har stort set prøvet alt
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. august 2014 - 08:14 #8
Ren rå opbevaring, tror jeg ikke du kan vinde noget ved. Der er stort set kun temperatur og ladning at jonglere med. Temperatur har, så vidt JEG mener at have læst mig frem til, ikke den store betydning (har man fundet ud af). Dermed er der kun én ting du kan gøre - efterlade de batterier du skal bruge i laderen. Så burde de være klar til brug... - men er dog ikke spor hensigtsmæssigt.
...Eller selvfølgelig købe de nyere batterier der ikke selvaflader så hurtigt.

HVIS du vil eksperimentere med køleskab/fryser, så husk at pakke dem lufttæt. Ellers risikerer du at luftfugt vil kondensere og sætte sig på batteriet, så en svag elektrisk vandring kan forekomme - og så er du ligevidt.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
13. august 2014 - 10:07 #9
nåh jeg kommer hvist ikke så meget videre her -

det ser ud til jeg må leve med at skulle lade i tide og utide

og opleve batterier der er ladet 2 dage før de skal bruges og efter ca 5-10 min løber tør for strøm

jeg bruger ofter 2 batterier af gangen og kan se ved ladning at det ene skal lade noget længere det andet så?

måske man skulle kigge efter en boks med seperate rum så de kommer til at ligge adskildt for jeg syntes stadig at det virker som om de ligger i min kasse og aflader og har checket at alle ligger i samme retning så det ikker bliver + poler mod minus poler
Avatar billede Antlars Novice
13. august 2014 - 11:22 #10
Du må jo have stort strømforbrug i forhold til batteriernes kapacitet.
Men en anden ting er din oplader. Er du sikker på at batterierne bliver fuldt opladet?
Avatar billede cyberspace Nybegynder
20. august 2014 - 17:42 #11
ja jeg er sikker på at de er fuldt opladet da lade dioden på oplader lyser grønt når de tages ud og kapaciteten på batterierne er i den høje ende

men jeg må hvist bare leve med problemet og finde min egen løsning.....
Avatar billede cyberspace Nybegynder
20. august 2014 - 17:42 #12
lukker