Avatar billede gwestrup Nybegynder
01. august 2014 - 22:00 Der er 2 kommentarer

Hjælp til bogcovers i indesign

Hej

Jeg håber at dette er det rigtige sted at spørge.
Jeg sidder pt og er igang med at lave en bog i indesign og har indtil videre nu skrevet næsten al indhold og vil så til at lave en forside og bagside samt ryggen på bogen - men hvordan i alverden gør jeg det???
Tilføjer jeg bare det jeg vil have på forsiden og bagsiden på den første og sidste side i dokumentet eller skal man tilføje et eller andet så trykkeriet ved at det er for/og bagside? og hvordan med ryggen?

Jeg håber virkelig der er en flink sjæl der kan hjælpe, da jeg har deadline her i august og er ved at blive godt og grundigt skør af at jeg ikke kan finde ud af det!!

Håber at høre fra en og at mit spørgsmål gav mening.
02. august 2014 - 01:03 #1
Denne video kan måske hjælpe dig https://www.youtube.com/watch?v=Rt9qccq4oqU
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
02. august 2014 - 08:04 #2
Siderne på omslaget skal placeres som her:
http://finnrasmus.dk/bogomslag.pdf

Når du arbejder i InDesign kender du jo allerede sidernes højde og bredde, men den nøjagtige bredde på ryggen kender du ikke, før du evt. har et prøvetryk med den aktuelle papirtykkelse.
Hvis trykkeriet får oplyst det færdige sideantal, vil de på forhånd kunne fortælle dig, hvor bred ryggen skal være.