Avatar billede Lars8960 Mester
02. august 2014 - 00:37 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Hvordan vælge SSD´s styresystem i stedet for HDD

Jeg har en Medion Erazer X7820. Har netop isat en Samsung 250 GB SSD. Har clonet c-drevet med Samsongs software Migate, så systemet nu også ligger på SSD.
Jeg ønsker opstart på SSD og at anvende HDD til data-filer.

I diskhåndtering kan jeg se Disk 0 der indeholder Boot (C:)og angiver (Boot, Sidefil, Crashdump, Primær partition) Det er den oprindelige HDD på 698 GB.
Endvidere kan jeg se den nye SDD mærket Disk 1. Her ligger Boot (I:) på 232,17 GB NFTS. Diskhåndtering oplyser, at disken er i orden (Primær Partition).

I Boot Setup er Boot Device Priority
Option 1 [CD/DVD]
Option 2 [Hard Disk: Windows Boot....]
Option 3 [USB Key]
Option 4 [{USB Hard Disk]

Under UEFI Hard Disk Drive BBS Priorities vises:
Boot Option 1: [Windows Boot Manager]
Boot Option 2: [Disabled]

Mit problem ligger nok i at jeg ikke ved, hvorledes jeg skal indstille Boot Option 1 og 2.
Jeg ved ikke, hvorledes jeg kan starte op på SDD.
Hjælp mig please!
02. august 2014 - 01:08 #1
Har du prøvet at trykke F8 under opstart for at kunne vælge boot device, der vil diskene måske blive nævnt med navn, hvilket skulle gøre det nemmere at boote OSet på SSDen.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. august 2014 - 09:17 #2
Kan man ikke redigere i boot option 1 og 2?

På en gammeldags bios kan man jo normalt vælge hvilken disk der har 1 prioritet og 2 prioritet, hvor den disk der har 1 bliver bootet på.
Avatar billede poko1 Ekspert
02. august 2014 - 09:33 #3
Hvis din bios ser omtrent sådan ud Skal du flytte ned til Harddrive prioritet og vælge den disk du vil starte fra
http://gratisupload.dk/vis_billede/712872/
Avatar billede Lars8960 Mester
02. august 2014 - 11:31 #4
Til # 1. Jeg kan ikke få noget frem ved at anvende F8 :-(

Til # 2: Under de de 2 options kan man vælge imellem Windows Boot Manager (man kan faktisk vælge dette to gange) samt disabled. Jeg har forsøgt forskellige indstillinger men kan ikke få det rigtige frem, nemlig at starte på SSD.

Til # 3: Jeg er med på at man skal vælge hard drive prioritet. Mit problem er bare, at jeg ikke kan se, hvilket drive der er SDD. OS ligger både på disk 0 og på disk 1.

Måske jeg skulle prøve at slette OS på disk 0. Men kan jeg blot gære det?
02. august 2014 - 13:54 #5
Det kan også være en anden F tast.

Hvis du har en anden computer du kan tilslutte disk 0 til, eller et USB til SATA kabel, så kan du tage disk 0 ud og formatere den på den måde.
Avatar billede poko1 Ekspert
02. august 2014 - 15:03 #6
Hjemme i gen fra hjælp til andres Virus problem.
Du skal jo vide hvilken tast du skal rykke for at komme til BOOT select i min bos er det ESC under opstart
det kan jo også være F2 F11  eller andre muligheder.
Og som du kan se er det jo tydeligt hvilke der er min Samsung.
http://gratisupload.dk/vis_billede/712877/
Avatar billede poko1 Ekspert
02. august 2014 - 15:04 #7
"Trykke og BIOS"
Avatar billede poko1 Ekspert
02. august 2014 - 16:05 #8
Avatar billede Lars8960 Mester
04. august 2014 - 00:04 #9
Tak for alle forslag, men jeg har ikke fundet den rette løsning på problemet på min Medion Erazer X7280 der kun er få måneder gammel. Min oprindelige HD på 750 GB er beholdt, men der er også indsat en 250 GB Samsung SSD i laptoppen, hvilket der er plads til.
Den nye SSD er klonet med det medfølgende Samsung Migrate program, efter at SSD er formatteret.

I diskhåndtering kan jeg nu se 2 diske der indeholder følgende:
Disk 0 oprindelig HDD (C:)
Genoprettelsespartition 499 MB
EFI-systempartition 100 MB
OEM-partition 1,00 GB
HDD (C:) primær partition i orden 636 GB. Her ligger 20 GB Windows 8 i en separat mappe.
Recover (D:) Primær partition 60 GB
Status i orden

Disk 1 der er den nye 250 GB Samsung SSD
Genoprettelsespartition 499 MB
EFI-systempartition 100 MB
OEM-partition ER IKKE FUNDET PÅ SSD
SSD (E:) primær partition i orden 236 GB. (Boot,sidefil,crash_dump, primær partition). Her ligger også 20 GB Windows 8 i en separat mappe.
Recover Primær partition 60 GB

Ved opstart finder jeg Aptio Setup Utility Boot ved at taste F2:
Boot option #1 CD/DVD
Boot option #2 Hard disk: Windows boot
Boot option #3 USB Hard Disk
osv

UEFI Harddisk Drive priority viser følgende
Boot option 1 Windows Boot Manager
Boot option 2 Windows Boot Manager

I begge disse options kan vælges: Windows priority manager, Windows priority manager, samt Disabled.

Jeg kan ikke se navn eller andet der viser hen til HDD og SSD. Jeg kan altså ikke se hvad jeg starter op på, men ønsker opstart på SSD

Problemet er derfor: Hvorledes sikrer jeg mig at min laptop starter op på SSD og ikke på HDD? HDD skal kun anvendes til dokumenter og lignende.
Avatar billede poko1 Ekspert
04. august 2014 - 10:48 #10
Jeg kom i tanker om at jeg for godt et år siden monterede en ekstra harddisk i en Medion Der skulle jeg vælge Fra denne specielle setup
http://gratisupload.dk/vis_billede/712934/
Avatar billede Lars8960 Mester
04. august 2014 - 13:42 #11
poko1 Tak for din ihærdige indsats!
Jeg har desværre ikke den viste side. Har forsøgt om jeg kunne anvende gratisupload.Men det fik jeg ikke til at virke.
Det du har vist på de uploadede billeder gengiver ikke min BIOS opsætning.

Jeg har jo kun to diske at vælge imellem. Har derfor forsøgt om jeg kunne lave en opsætning på begge. En af gangen. Men det ser ikke ud til at give nogen ændring. Jeg starter hele tiden op på HDD.
Hvis jeg er sikker på at det jeg skal bruge er migreret over på SSD, kunne jeg vel slette, hvad der ligger på den gamle HDD?
På begge disks ligger Windows 8 der begge indeholder 103,158 filer. SSD viser dog 103.206 filer. Men det kunne vel tyde på at alt er migreret over på SSD.
Avatar billede poko1 Ekspert
04. august 2014 - 13:59 #12
Har du prøvet at starte op på SSD uden at have den originale sat i ?
Avatar billede Lars8960 Mester
04. august 2014 - 14:09 #13
Nej jeg har ikke pillet den originale HD ud. At sætte en SSD i laptoppen er ganske simpel, da der er et rum med tilhørende stik, så det er lige er til at lægge SSD ind på plads uden at skulle videre ind i maskinen.
Men jeg kan da godt prøve om jeg kan skille maskinen af.
Avatar billede poko1 Ekspert
04. august 2014 - 14:26 #14
Her er det en Medion Erazer X7825 men det er sikkert samme fremgangs metode
http://www.youtube.com/watch?v=sQppwuyZqmQ
Avatar billede Lars8960 Mester
05. august 2014 - 00:23 #15
Nu har jeg haft HDD pillet ud. Startede laptop igen. og checkede bios opsætning, der kun viste én disk :-)
Genstartede, hvilket gik meget hurtigt. Efter logon kom teksten "Forbereder Windows". Efter ca 5 min gik skærmen i sort, og kun musen viste sig på skærmen.
Jeg genstartede, lavede logon, men skærmen forblev sort.
Nu har jeg sat HDD i igen, hvilket har medført at jeg atter kører på det gamle setup.
Det kan se ud til at den nye SSD ikke har fået alt overført fra HDD.
Avatar billede Lars8960 Mester
14. august 2014 - 11:50 #16
Samsungs Migrate software overfører ikke OEM-materiale fra harddisken til SSD. Og det var det program jeg har anvendt til kloning.

Derfor vil jeg alternativt begynde på en frisk og clone med EaseUs Backup, som jeg åbenbart kan clone hele disken med. Imidlertid ser det ud til at det ikke kan lade sig gøre, før Windows på SSD er fjernet igen.

Min lap top påstår at SSD ikke kan formateres, da jeg anvender Windows på SSD, hvilket jeg ikke umiddelbart kan forstå.
Er der én som kan foreslå,  hvorledes Windows kan fjernes, eller alternativt hele SSD kan formateres?
Avatar billede poko1 Ekspert
14. august 2014 - 14:03 #17
Du kan altid slette og formatere en disk med Windows comandopromt
http://gratisupload.dk/vis_billede/713247/
Avatar billede Lars8960 Mester
14. august 2014 - 14:19 #18
Jeg har fulgt dit forslag, hvilket var let.
Men det lykkedes ikke at slette en partition.
Der står følgende:
Virtual Service Error:
Sletning er ikke tilladt på den aktuelle start-, system- sidefil-, crashdump- eller dvalediskenhed.

Jeg har på fornemmelsen at styresystemet kører fra både min HDD og den nye SSD. Men om det er korrekt kan jeg ikke finde ud af.
Avatar billede poko1 Ekspert
14. august 2014 - 14:45 #19
Har du mulighed for at køre kommandoen fra en anden PC.?
Det kan sagtens gøres fra en dock eller en HD Box
Avatar billede Lars8960 Mester
14. august 2014 - 15:54 #20
Jeg har en stationær og denne laptop på samme net.

MEN hvor utroligt det end lyder blev min stationæres on/off knap ved at lyse op, efter at jeg slukkede for den i aftes. Og nu vil den slet ikke starte op. Jeg har nulstillet PC' strømforsyning og genstartet, men det hjalp ikke.

Så derfor har jeg kun min laptop at arbejde med.
Der er vel ikke andet at gøre end at pille SSD ud og så få den formateret på én eller anden måde.
Avatar billede poko1 Ekspert
14. august 2014 - 16:02 #21
Prøv at tage alt strøm  og bios batteriet ud af den stationære hold så derpå start knappen inde i et minut monter strøm og batteri igen  prøv at genstarte du skal indstille bios data på ny

Ps når du kloner en disk skal du starte op på den og ikke på den gamle
Avatar billede Lars8960 Mester
14. august 2014 - 16:23 #22
Tak for det gode råd. Det vil jeg forsøge mig med.
Avatar billede Lars8960 Mester
20. august 2014 - 16:27 #23
Poku1. Tak for dit svar. Jeg har fulgt dit råd med at demontere bios batteri samt strømforsyning. Efter gentagne opstartforsøg lykkedes det at få et skærmbillede, nu med teksten: Automatisk reparation. Din PC er ikke startet korrekt. Jeg kan forsætte ved at vælge imellem to knapper: Genstart og avancerede indstillinger.
Jeg har nu genstartet, men det hjalp ikke noget. Alternativet er "avancerede indstillinger". Men jeg ved ikke hvilket af disse forslag jeg bør forsøge mig med.
Mon der kan være yderligere hjælp til dette problem?
Avatar billede Lars8960 Mester
04. september 2014 - 23:48 #24
Det lykkedes ikke at klare de problemer jeg havde på laptop og PC. De fik formatteret C-drevet og nu kører de begge fint. Alle programmer er blevet geninstalleret på maskinerne.
Tak for alle de gode forslag, selvom løsningen ikke kom frem. Specielt tak til Poku1 for meget fine forslag. Poku1 venligst giv mig et svar, så du kan få dine points.
Avatar billede Lars8960 Mester
01. oktober 2014 - 00:45 #25
Desvaerre har jeg endnu ikke kunnet afgive point til Poku1. Derfor lukker jeg dette spoergsmaal.