Avatar billede Slettet bruger
03. august 2014 - 20:02 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Badeværelsesgulv i letkonstruktion

Hej, jeg har revet mit gamle badeværelse ned, og vil bygge et nyt op. Der var linoleumsgulv før, men vi vil gerne have flisegulv.
Spørgsmålet er, om nogen kan hjælpe mig med hvordan jeg får lavet underlaget solidt nok til flisebelægning.

Gulvet består lige nu af 15 mm krydsfinér plader, hvor der er lavet det rette fald på, hen mod afløbet.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. august 2014 - 20:10 #1
Hej og velkommen til.
Gulvgips kunne måske være løsningen for dig:
http://www.gyproc.dk/konstruktioner/gulv+med+gulvgips
Du skal blot være sikker på at bjælkerne nedenunder er stærke nok til belastningen.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. august 2014 - 20:14 #2
Problemet med gulvgips kan være at det ikke kan følge faldet, og her skal man bruge en anden løsning ved bruse niche.
Wedi gulvplade med afløb kunne måske bruges her:
http://www.homeshop.dk/wedi-byggeplader/wedi-gulvelement-central-aflb-4x90x90-cm.html
Avatar billede bvirk Guru
04. august 2014 - 10:34 #4
Er det i en lejlighed? - det er en væsentlig oplysning hvorvidt det foregår på bjælkelag.

Betonudstøbning på svalehaleplader - lagtykkelsen kan på den måde reduceres til 6 cm.
http://www.eftex.dk/produkter/Lewis/Produkt.aspx

Det KAN lade sig gøre at lave vådrumsflisegulv på krydsfiner på bjælkelag, men det kræver en stiv bjælkelagskonstruktion hvor krydsfineren på ingen led spænder over mere end 30cm (tværstivere i bjælkesko) og så er den samlede tykkelsen af krydsfineren mere end det dobbelte af de 15mm. (flere lag)

Med svalehaleplader er det let - det med krydsfiner alene kræver at en SBI anvisning følges.
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2014 - 21:36 #5
Tak for jeres kommentarer :)

Jeg har selv tænkt tanken med wedi plader, men spørgsmålet er, om det kan bære et flisegulv, at man lægger wediplade oven på krydsfinéren.

Det er ikke i en lejlighed, men i stue-etagen på mit hus, hvor der er kælder under. Jeg kender ikke til konstruktionen under krydsfinéren.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. august 2014 - 21:50 #6
Kan du se på krydsfineren hvor tæt der er mellem bjælkerne?
Er der ca 61 eller 81,3 cm mellem fastgøringerne?
Og hvor trædefast fornemmes gulvet at være?

Jeg var med til at lave et gulv der skulle være fliser på bagefter. Her forstærkede og oprettede vi de eksisterende bjælker for at montere gulvgipsen. Disse plader var 22 mm tykke og  ca. 60x120 (lxb) pladerne skulle ligge flydende på strøerne, og måtte kun skrues langs væggene. Men da det er 6-7 år siden har disse løsningsmetoder jo ændret sig. Wedi fås jo både som vægplader men også som gulv plader, så du må forhøre dig om hvad der kræves af underlaget. Og som bvirk skriver er det en god ide at have en sbi anvisning med når du laver det. For laver man det forkert så bliver det for alvor dyrt at ændre bagefter.
Avatar billede bvirk Guru
05. august 2014 - 00:00 #7
Der er mange ting jeg turde anvende wediplader til, gulve er IKKE et af dem. Nu ville det være for omfattende i sådan et forum indlæg som dette at gå mod hvad store spillere har af argumenter og billeder - blot min fornemmelse:
Sådan en plade har vis stivhed - selve råskummet vist 0,25N/mm2 for 10% deformation. Pladen er belagt med et hårdt lag der er meget stivere end skummet - på den måde kan en skumplade klare et lokalt større tryk - et tryk der ellers ville deforme skumcelle strukturen. MEN - hvor meget kan den tåle? Hvis vi sammenligner med beton, så er der her ingen sprød inderkerne eller sagt med andre ord - beton er som det håde lag hele vejen igennem.
Under en byggeproces har man ikke altid styr på alt - derfor er der store tolerancer på byggemåder der har bevist deres duelighed over mange år - selvom en flise ved en forglemmelse ikke er fuldklæbet, så smuldrer betonen ikke over det ekstra tryk det reducerede anlægsareal overfører.
Der eksisterer flere producenter af den slags plader og jeg kan ikke påstå at de er ens - alligevel vil jeg underbygge min holdning med et ældre indlæg om et produkt af typen der dog ikke længere findes på markedet (litex)

http://www.bygogbolig.dk/blogvis/litexpladertilvaadrumproblemer/
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2014 - 21:14 #8
Tak for jeres kommentarer. Jeg tror jeg allierer mig med en professionel til at få lagt fundamentet, så det bliver lavet rigtigt.
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2014 - 21:15 #9
Tak for jeres kommentarer. Jeg tror jeg allierer mig med en professionel til at få lagt fundamentet, så det bliver lavet rigtigt.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. august 2014 - 22:37 #10
God ide :-)
Avatar billede kills Nybegynder
27. august 2015 - 21:19 #11
Det er lidt en skam at denne tråd er lukket. Skulle andre falde over den, kender jeg en god løsning der kan hjælpe.

Svaret på dit spørgsmål er meget simpel. Du skal blot bruge en wedi plade. Wedi pladerne er specielt lavet til dette formål og kommer med alle de nødvendige godkendelser og modstandsdygtige overfor råd og svamp.

Nu skal dette ikke lyde som en reklame, men tag et kig forbi https://byggeudvalg.dk/goer-det-selv-badevaerelse/ her kan du nemt se hvordan du laver et badeværelse.

Du kan også se flere løsinger på https://byggeudvalg.dk

Har du spørgsmål skriver du bare

Dbh