Avatar billede 1Dorte Guru
04. august 2014 - 11:18 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Turbo Boost - hvordan det?

Hej

Bilka skriver i deres blad:
"Den to-kernede processor leverer 1,7 GHz per kerne og kan tunes op til 2,7 GHz (via TurboBoost)."

Deres medarbejder ved desværre ikke hvordan. Håber du ved det?

Processoren er Intel Core i5-4210u

Hilsen
Dorte
Avatar billede Blandy Praktikant
04. august 2014 - 12:30 #1
Intel har en technologi, der tillader at øge clock frekvensen, så den i en kort periode, kan kører med større hastighed på cpu'en.

Det er noget systemet selv styrer, til når der er behov for det.

Du kan læse mere om det her:http://www.intel.com/content/www/us/en/architecture-and-technology/turbo-boost/turbo-boost-technology.html
Avatar billede poko1 Ekspert
04. august 2014 - 12:30 #2
En forklaring finder du her i en lidt dårlig oversættelse men essensen er rigtig.

http://pcfly.info/netverkssamarbejde/2011/06/hvordan-intel-turbo-boost-teknologi-virker.html
Avatar billede 220661 Ekspert
04. august 2014 - 12:31 #3
Intel Turbo Boost er en teknologi implementeret af Intel i visse versioner af deres Nehalem-, Sandy-Bridge-Ivy-Bridge og Haswell-baserede CPU'er, herunder Core i5 og Core i7, der gør det muligt for processoren at køre over bunden driftsfrekvens via dynamisk styring af CPU ur sats. [1] den aktiveres, når operativsystemet anmoder den højeste ydeevne tilstand af processoren. Processor ydeevne stater er defineret af Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) specifikation, en åben standard understøttes af alle større operativsystemer; ingen ekstra software eller drivere er nødvendige for at understøtte teknologien. [1] designkoncept bag Turbo Boost er almindeligvis omtales som "dynamisk overclocking". [2]

Den øgede klokfrekvensen er begrænset af processorens kraft, nuværende og termiske grænser, såvel som antallet af kerner er i brug, og den maksimale frekvens af de aktive kerner. [1] Når arbejdsbyrden på processoren kræver hurtigere ydeevne, og processoren er under sin grænse, vil processorens ur øge driftsfrekvens i regelmæssige intervaller efter behov for at imødekomme efterspørgslen. Stigende frekvens forekommer i trin på 133 MHz for Nehalem mikroarkitektur processorer og 100 MHz for Sandy / Ivy Bridge mikroarkitektur processorer. Når nogen af ​​de elektriske eller termiske grænser er nået, driftsfrekvens automatisk falder i formindskelser på 133 MHz / 100 MHz indtil processoren er igen opererer inden for dets design grænser. [1]

Ps Dette var en oversættelse fra denne side:
http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Turbo_Boost

Kort fortalt som jeg forstår det, så over clockes cpu i de perioder hvor det er nødvendigt. Ellers kører den på det normale lavere niveau.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. august 2014 - 12:33 #4
Nå fik ikke opdateret, men det ser ud til at være noget af det samme der beskrives i #1
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2014 - 12:44 #5
Måske har du brug for en stærkere cpu? Prøv at se på den som sidder i denne Levono maskine. 3.1 GHz og 4 kerner.
Det er bare et eksempel, fordi jeg selv tænker på at købe den.

http://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/computere/stationaere-computere/lenovo-57322409
Avatar billede 1Dorte Guru
04. august 2014 - 12:57 #6
220661, poko1, blandy - tak for links - Konkluderer jeg rigtigt? Jeg ikke skal gøre noget, hvis jeg køber den pc'er i Bilka (eller andre, hvor der fx står "op til 2,7 GHz"). Pc'eren turner automatisk op til 2,7 GHz, når den har brug for det?

Geron - nej, jeg søger en bærbar.

Hilsen
Dorte
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2014 - 13:37 #7
En bærbar ok, det står der ikke i spørgsmålet.

Taget fra #3 ;"Kort fortalt som jeg forstår det, så over clockes cpu i de perioder hvor det er nødvendigt. Ellers kører den på det normale lavere niveau. "
Det betyder jo, at hvis du normalt kører med flere ting af gangen, så sættes cpu hastigheden op, hvilket medfører større slidtage, som er kortere levetid.
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2014 - 17:14 #8
Når jeg spiller eller har mange programmer åbnet ryger min A10 4600m op på 2.7ghz, mens hvis jeg bare er hører lidt musik, ser film eller er på f.eks. DR så kører den på sin normale 2.3ghz eller enda lavere.
CPU'en styrer det helt selv efter behovet.
Avatar billede 1Dorte Guru
04. august 2014 - 18:14 #9
Hej.

Tak for de fine svar. Det har været en hjælp.

Det er ikke så mange point, men dem, som har svaret i morgen inden kl. 21.00 (og har skrevet tidligere), får en andel.

Tak
Dorte
Avatar billede 1Dorte Guru
04. august 2014 - 18:22 #10
Har lige fundet ud af, at jeg ikke kan dele pointene. Det bliver poko1, som får pointene.
Avatar billede poko1 Ekspert
04. august 2014 - 18:23 #11
Så er du heldig for jeg samler ikke point
Avatar billede 1Dorte Guru
04. august 2014 - 19:14 #12
Tak anyway poko1
220661 - læg et svar, og pointene er dine
Avatar billede 220661 Ekspert
04. august 2014 - 20:31 #13
Nu kom jo både Poko1 og blandy mig i forkøbet,så hvis blandy ikke lægger svar inden for et par dage lukker du bare selv :-)
Avatar billede 1Dorte Guru
29. august 2014 - 20:38 #14
Lukket